خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری:

دولت و ملت در سال ۹۹ روزهای سختی را پشت سر گذاشتند/ زمستان برجام به پایان خواهد رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۷۷۵

سخنگوی دولت گفت: دولت و ملت در سال ۹۹ روزهای سختی را پشت سر گذاشتند . به خوبی واقف هستیم فشار اقتصادی و کرونا روزهای سخت و مشکلاتی را بر مردم وارد آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ماه شعبان با نوروز متقارن شده است و این تقارن را نماد تاریکی و رسیدن نور و روشنایی می‌دانیم. در آستانه نوروز باستانی قرار داریم و امیدوارم حلاوت این ماه نوید بخش روزهای سختی باشد که ملت ایران تجربه کرد. 

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت و ملت در  سال ۹۹ روزهای سختی را پشت سر گذاشتند . به خوبی واقف هستیم فشار اقتصادی و  کرونا روزهای سختی‌ها و مشکلاتی بر مردم وارد آورد.

ربیعی با بیان این که دولت و مردم سالی نسبتا سخت را پیش سر گذاشته ایم، عنوان کرد: آثار تحریم و جنگ اقتصادی در سال ۹۸ به اوج خود رسید. دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود به کار بسته است تا به رغم ناملایمات داخلی و فشارهای بی حد و حساب خارجی هم به فکر امروز ایرانیان و هم زندگی فردای ایرانیان باشد. ما واقفیم جنگ اقتصادی و همراه شدگی آن با کرونا در سال ۹۹ فشار زیادی بر دهک های پایین اجتماعی وارد کرده است. اما امروز می توانیم بگوییم همه تلاش بدخواهانی که خواهان فروپاشی ایران و تخریب زندگی مردم بودند رو به پایان است.

وی ادامه داد:در نوروز جدید حتما تحولات و  سرسبزی جدیدی در پیش روی  ماست.دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت و در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی و نیز در سیاست خارجی اقدامات بیشماری سامان داده و دنبال کرده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ما در سیاست خارجی در سال گذشته موفقیت های بزرگی هم در سیاست خارجی بدست آوردیم، ما در برابر فشار کم نظیر رژیم سابق آمریکا برای امنیتی سازی و منزوی کردن ایران، نه تنها آن اهداف را ناکام گذاشتیم بلکه با ایستادگی و اصرار بر دیپلماسی به جای بحران آفرینی، آمریکا را در نشست های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و در دادگاه بین المللی لاهه به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشانیدم. صدای ما برای فراخواندن همه کشورهای منطقه به صلح و دوستی و حل اختلافات به شیوه دوستانه هرگز قطع نشد. 

وی تاکید کرد: اجازه ندادیم که خواست و اراده ثبات آفرین و خیرخواهانه ما برای همه کشورهای منطقه تحت تاثیر هیاهوی توخالی آمریکا و همدستانش در اتهام زنی واهی علیه ما قرار بگیرد. تجارت ما با کشورهای همسایه به رغم تحریم ها در سطح خوبی پیش رفت و همچنان مصمم هستیم که مرزهای تجارت و رفت و آمد همسایگی را به اتصال جغرافیایی امن و پرسود برای همه ملت های منطقه تبدیل کنیم. 

ربیعی گفت:اطمینان داریم که در ماه های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت های منطقه فراهم می کند آغاز خواهد شد.  هیچیک از اینها بدست نمی آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک های خارجی و توهین های داخلی شکیبا نمی بود و استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی ماند. البته این دستاوردها حفظ نخواهند شد اگر به این صبوری و تعهد ادامه ندهیم.

وی با بیان این که طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه دولت بود که از سال ۹۳ آغاز شد، خاطر نشان کرد: این طرح موج کاهش خروج از جیب بیمار و جلوگیری فرو افتادن افراد به خاطر بیماری در تله فقر شد. در این مدت ما تخت بیمارستانی به اندازه تمام دوران گذشته اضافه کردیم.طی۷ سال گذشته ۳۶  هزار تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بیش از ۲ برابر شده است.

ربیعی ادامه داد: امروز بیماران کرونایی حداکثر ۱۰ درصد هزینه را پرداخت میکنند و اگر بیمه روستایی داشته باشند،  ۵ درصد هزینه ها را میدهند.در مقابله با کرونا در مدت زمان بسیار کمی تولیدات ماسک و ونتیلاتور به صادرات رسید. همانند کشورهای توسعه یافته ۴ کانون تولید واکسن مراحل موفقیت امیزی را پیش سر گذاشتن.

وی یادآور شد: یادمان باشد که در فروردین و اسفند سال گذشته چه وضعیت روانی در جامعه حاکم بود و چگونه اخبار جعلی، کرونا را عاملی برای تخریب دولت ایران قرار داده بود. ما با وجود تحریم گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.

وی گفت: در حوزه توسعه انسانی و اقتصادی به رغم همه فشارها، کمبودها، نابسامانی ها و بهم خوردن تعادل و قصد اصلی آمریکا برای فروپاشاندن این حوزه ها دولت به موفقیت های قابل توجهی دست یافت. ما در اولین گام زیرساختهای فضای مجازی را گسترش دادیم و با تلاش زیادی به حفاظت از این حوزه نیز پرداختیم. 

ربیعی تاکید کرد: امروز می توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است. و تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید امده است. امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایچاد شده است. 

وی ادامه داد: در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار به اینترنت متصل می شد که با توجه به شرایط کرونا به ۹۶ درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.به رغم سختی های مالی که دولت دارد امروز بیش از ۴ میلیون طلبه، دانشجو و اساتید و حدود یک میلیون دانش آموز از بسته های اینترنت رایگان استفاده می کنند.

سخنگوی دولت با بیان این که در آخرین فصل در ۹ ماهه در سال ۹۹ ما از رکود خارج شدیم، اظهار داشت:بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی ۴.۶ درصد، در بخش نفت ۳.۲، در بخش صنایع و معادن ۶ درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد  خدمات در سال ۹۸ دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاستهای اعمالی به تدریج در فصل اول سال ۹۹ رکود منفی به ۱.۹ درصد رسید.

وی ادامه داد:با برنامه ریزی های حمایتی برای بخش خدمات بتدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی ۰.۳ درصد هستیم.در مجموع ۹ ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت ۲.۲ درصد رشد داشته است. و بدون نفت نیز ۱.۱ درصد مثبت شده ایم. این  در حالی است که در ۱۵ سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی ۴۵ میلیارد دلار بوده و امسال ما ۱۰ درصد آن درامد ارزی داشته ایم. 

ربیعی در حوزه رفاه اجتماعی عنوان کرد:هدف اصلی تحریم قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی. ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود. ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آنها دور کنیم و برای کاهش آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.

وی افزود:دولت در این سالها تلاش نمود با اتخاذ سیاستهایی به حفظ زندگی مردم بپردازد: - در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها به رغم مخالفتهایی که در داخل صورت می گرفت اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشادیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می دهم همسان سازی انها در ماههای باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد:ادامه سیاست پیشی دادن مزد بر تورم در ۸ سال که گذشته آغاز شده بود ادامه یافت، با عذرخواهی از عدم شرایط افزایش بیشتر برای حفظ بنگاهها و توان تولید در این جهت حرکت کردیم. گسترش بیمه سلامت به نحوی که امروز می توانم من در این تریبون با صدای بلند بگویم هیچ ایرانی نیست که بخواهد و دفترچه درمانی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: گسترش تامین اجتماعی برای روستاییان، امروز حدود ۳ میلیون روستایی ما از بیمه تامین اجتماعی روستایی و عشایر استفاده می کنند. روستاهای ما سهم اشتغالشان  از ۳ درصد به ۲۹ درصد رسید و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در روستاها برای اشتغاال به درستی و بدون کمترین ریخت و پاش به گواه دستگاههای نظارتی هزینه شد. 

ربیعی افزود: در حوزه مددجویان با یک نظریه مشخص توانمندسازی از سیاست رفاه صدقه ای و جبرانی عبور کردیم و علاوه بر افزایش مستمری ها برنامه توانمند کردن آنها را دنبال کردیم. فعالیت دو نهاد حمایتی بزرگ ما کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و میزان ایجاد اشتغال و خروج از مددجویی گواه این مدعاست.در حوزه مبارزه با معلولیت، ۳ غربالگری بزرگ و بی نظیر را دنبال کردیم. غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیک که در برخی از انها بالای ۹۰ درصد موفقیت به دست آوردیم.

وی ادامه داد:در حوزه اموزش امروز مهارت افزایی در مناطق محروم و روستاهای کوچک به پیش رفته است. یک برنامه مهم دولت مبارزه با بازماندگی از تحصیل بوده است، امروز می توانم با صدای بلند بگویم هر ایرانی که به مدرسه نرفته بود دارای یک پرونده با بررسی احوال شخصی و عللی آن بوده است. و برای رفع بازماندگی تلاشی نزدیک به صد درصد موفقیت صورت پذیرفته است.

سخنگوی دولت بیان کرد:  در زمینه فرصتهای اجتماعی برابر نیز تلاش کردیم با نظریه توانمندسازی گروههای هدفی همچون زنان سرپرست خانوار را مورد توجه قرار دهیم. بیش از ۲۰۰ هزار نفر را از آنها دارای بیمه تامین اجتماعی شدند. و وام های اشتغال با توانمندسازی را دنبال کردیم.برای گروههای مانند خانوارهای دو معلول به بالا و مددجویان و ایثارگران برنامه های هدافدار مسکن را دنبال، اجرا کردیم  و تحویل داده شد. 

وی ادامه داد: با وجود همه تحریم ها میانگین اشتغال کشور در این سال ها۵۵۱ هزار بوده است. البته با توجه به ورودی های بازارکار ما این اندازه کفایت مواجه با بیکاری گسترده را نداشت اما در مقایسه با کشورهای دیگر با وجود تحریم هایی که ما داشتیم دارای عدد قابل قبولی هستیم. ما امروز دارای نظریه مشخص اشتغال در مناطق محروم و روستاها هستیم.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: با آسیب های اجتماعی مو اجه علمی صورت گرفت. بنا ندارم در این تریبون به نگاههای سطحی که در این زمینه وجود دارد اشاره کنم. موضوع پرداختن به اعتیاد، خودکشی، طلاق، خشونت علیه زنان و کودکان، همسرآزاری، کودک آزاری و سالمندآزاری از کارهای مهم در این حوزه است و گسترش اورژانس اجتماعی دستاورد بزرگ کشور بوده است. هم اکنون ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی و ۲۵۶ پایگاه خدمات اجتماعی و ۳۱ مرکز خط تلفن ۱۲۳ در کشور و با تلاش مددکاران اجتماعی و روانشناسان و سایر نیروهای متخصص اورژانس اجتماعی در سراسر کشور فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: حمایت از نهادهای مدنی برنامه بزرگ دولت بوده است ما امروز ۲۲ هزار سازمان مردم نهاد داریم. فقط در حوزه گروههای هدف اجتماعی از ۴ هزار و پانصد به بیش از ۹ هزار طی ۷ سال رسیده ایم. علاوه بر این تلاش برای امنیتی زدایی کردن این عرصه و تسهیل گری برای گسترش تسهیلات صورت گرفت.به واسطه توضیحات داده شده با اطمینان می گویم سال ۱۴۰۰ سال پساکرونا و پسا تحریم است به این معنا که هر چند که تحریم ها و کرونا به پایان خود نرسیده اند اما در نقطه حضیض قرار گرفته اند.

ربیعی درخصوص مصوبات دولت در این هفته بیان کرد: دولت برای زلزله سی سخت علاوه بر تخصیص اعتبارات قبلی برای ساخت و بازسازی مسکن به زلزله زدگان اختصاص داده بود، در این جلسه مجددا یکصد میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی تاسیسات عمومی آسیب دیده اختصاص داد. در مصوبه دیگری، گام اول اقدام برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اورسیا، با موافقت برای عضویت ایران در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر موافقت کرد.

وی ادامه داد:وزارت امور خارجه نیز مجاز شد به عنوان عضو ناظر در اتحادیه حضور یابد و بررسی های لازم در راستای منافع و مصالح کشور و در صورت لازم عضویت در اتحادیه یاد شده به عمل آورد.گفتنی است اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از مظاهر نهادی عصر بازخیزی آسیا است. ایران در میانه کوریدور غرب به شرق و در نقطه اتصال شمال به جنوب اورسیا نقش چشم ناپوشیدنی در این دوره دارد. 

ربیعی گفت:همانطور که هر طرح اقتصادی و امنیتی در اورسیا نمی تواند از ایران چشم پوشی کند، ایران هم قصد ندارد از قافله توسعه اورسیا عقب بماند، بنابراین این یکی از گام های پیوستن به قطار آسیا است.تاکنون کشورهای ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و روسیه عضو اتحادیه بوده و کشورهایی از جمله چین، هند، ترکیه و پاکستان در صدد عضویت در اتحادیه مزبور هستند. هدف این سازمان بین المللی یکپارچکی اقتصاد منطقه است.

وی بیان کرد: در مصوبه دیگری، دولت به منظور رشد تعاونی ها و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری تعاونی ها و حمایت از آنها ۵ هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه دولت به بانک توسعه تعاون اختصاص یافت.متاسفانه به علت محدودیت های ایجاد شده از تحریم و کاهش درامد ارز اختصاصی برای نهادها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عده ای در توزیع برخی اقلام مانند مرغ با مشکلاتی مواجه شدیم که موجب اختلال توزیع در بازار شد. 

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت به منظور ایجاد تعادل به تعاونی مرزنشینان و پیله وران اجازه داد از محل صادرات یکدیگر در سالهای ۹۷ ،۹۸ و ۹۹ خارج از سهمیه ارزی تامین شده واردات کالاهای اساسی و ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاد های دامی و دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه های گرمسیری و نارنگی وارد کنند.همچنین به منظور تسهیل واردات اقلام یاد شده کارتهای الکترونیکی مبادلات مرزنشینان استانهای آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستم برای یک دوره یکساله تا پایان تمدید شد.

وی ادامه داد:همچنین بازرهای مرزی شرق کشور از تخفیف سود بازرگانی ۲۰ درصد برای واردات کالا  برخوردار شدند.

ربیعی تاکید کرد:همچنین دولت دیروز به توجه به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگردان تعادل به بازار به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ هزار تومانی خریداری و وارد کشور نماید.

سخنگوی دولت  در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای گفت:اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است.

وی ادامه داد:دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.

ربیعی بیان کرد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد. آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.

ربیعی درباره اینکه اخیرا نماینده بایدن در امور ایران آقای رابرت مالی گفته اند که انتخابات ایران تاثیری در جدول زمانی مذاکرات هسته ای ندارد. تفسیر و عکس العمل شما نسبت به این اظهارات چه هست؟ گفت:برجام توافقی است که مدت مدیدی بر سر آن مذاکره شده و به شکل یک سند نهایی در آمده است. از زمان توافق برجام تا بحال چند انتخابات در کشورهای عضو برجام برگزار شده و این اعضا به جز آمریکا به حفظ برجام پایبند بوده اند.

وی ادامه داد:ما از این موضع غافلگیر نشدیم چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نداشت.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد:ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه‌ی فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت بخش برای همه طرف ها تنگ تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده کند، در آینده نزدیک بخاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد.از نظر ما، برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات بر سر آن نیست. مهم، بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش بویژه لغو عملی تحریم‌هاست.

سخنگوی دولت در خصوص آمار اشتغال زایی و تأثیر کرونا بر آن گفت:بدیهی است که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران همانند سایر کشورها تاثیر منفی گذاشته است. مطابق آمار رسمی مرکز امار ایران شغل از دست رفته کشور در بهار ۹۸-۹۹ بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر بوده است. که شغل از دست رفته جوانان در بهار ۹۸-۹۹ از این تعداد حدود ۸۳۱ هزار نفر بوده یعنی این که بیش از ۵۵ درصد شغل های از دست رفته مربوط به گروه سنی جوانان بوده است.

وی ادامه داد:طی نه ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود ۱۲۴۷ هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است که بوضوح تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می کند. البته با کاهش محدودیت ها و شروع کسب و کارها در فصل های تابستان و پاییز ۱۳۹۹، حدود ۴۶۶ هزار نفر از بیکار شدگان در دوره کرونا، مجدداً شاغل شده اند و به مرور بازگشت به کارها دارد صورت می گیرد. که به معنای برگشت به کار بخشی از شاغلان بیکار شده است.

ربیعی ادامه داد:در عین حال داده های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که بیش ۳۷۶ هزار فرصت شغلی جدید هم در ۱۱ ماهه اول سال جاری از طریق طرح ها و برنامه های مختلف به رغم شرایط خاص کشور ایجاد شده است.

وی افزود:پیش بینی کارشناسان بازار کار برای سال ۱۴۰۰ مثبت می باشد. با توجه به طرحها و پروژه هایی که در دوران برجام امکان اجرای آنها فراهم شد و در سال ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آنها افتتاح شدند و تعداد قابل توجهی نیز در سال ۱۴۰۰ به ثمر خواهد نشست و نیز کاسته شدن از آثار شوک گونه اولیه کرونا بر بخش خدمات و تعطیلی بخش خدمات و حمایت دولت، بخش خدمات نیز از رکود خارج خواهد شد. همچنین به تدریج شاخص های مهم اقتصاد کشور از آثار منفی شوک آور تحریم در حال تخلیه شدن نیز می باشند تعداد بیشتری از افراد جویای کار وارد بازار کار خواهند شد.

سخنگوی دولت بیان کرد:نکته قابل توجه این که در سالهای اخیر برنامه های اشتغال متعددی اجراء شده است که جامعه هدف برخی از آنها عمدتاً زنان است و برخی دیگر هر دو گروه مردان و زنان را هدف گیری کرده اند. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۱ ماهه اول سال جاری، بطور متوسط حدود ۳۸ درصد مشاغل ایجاد شده در کشور به زنان تعلق گرفته است که سالانه معادل حدود ۱۸۰ هزار  فرصت شغلی است.

وی ادامه داد: دولت سعی گروه است در کنار فراهم سازی تسهیلات لازم از بعد بیمه ای و مالیاتی و بانکی، حمایت های اجتماعی از بیکار شده گان داشته باشد. به طوری که بخش عمده ای از بیکار شده ها از مزایای بیمه بیکاری دوره کرونا (بیش ۶۶۰ هزار نفر از ۷۳۰ هزار نفر) برخوردار شوند و مابقیه هم در فرآیند پرداخت از سوی دولت قرار دارند. از مجموع ۷۳۰ هزار نفر که مشمول بیمه بیکاری دوره کرونا قرار گرفته اند ۲۷ درصد آنان را زنان بیکار شده تشکیل می داده و مورد حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته است.

ربیعی تاکید کرد: دولت از اوایل بهار سال جاری موضوع تسهیلات بانکی با قیمت ارزان تر از وضعیت معمول و با نرخ ۱۲ درصد  را برای بنگاه های به شدت آسیب دیده را مورد حمایت قرار داده است. بیش از ۵۸۰ هزار واحد اقتصادی با اشتغال بیش از یک میلیون در این دامنه حمایتی قرار گرفته اند. این سیاست کماکان برای سه حوزه گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش ادامه دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در باره اینکه  لاوروف اعلام کرده روسیه در صدد است تا با میانجی گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند آیا این میانجیگری می‌تواند موفق باشد و برای موفقیت به چه ملزوماتی نیاز دارد گفت:ما اطمینان داریم که آقای لاوورف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجیگری ابراز کرده اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین المللی بسیار ساده و برای همه طرف ها روشن است.

وی تاکید کرد:به رغم تغییر دولت در آمریکا و شعارهای آن، واشنگتن همچنان به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه می دهد. آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و امروز هیچ عقل سلیمی این انتظار را از ایران نمی پذیرد که قبل از پایبندی دوباره آمریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات جبرانی خود را که در واکنش به آن نقض عهد صورت گرفته متوقف کند. 

ربیعی خاطر نشان کرد:هرچند ما از تلاش روسیه و سایر اعضای جامعه بین المللی برای متقاعد کردن آمریکا به اجرای اصول ساده قوانین بین الملل استقبال می کنیم.ما مشورت نزدیکی با روسها در مورد اجرای کامل برجام داشته و داریم. طبعا روسیه نسبت به چالش عظیمی که آمریکا با خروج خود از برجام و تعلل بیش از حد در بازگشت آن برای سایر طرفهای برجامی ایجاد کرده است کاملا آگاه است.امیدواریم دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریعتر تنها گزینه درست، تونایی اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون شکنی اثبات کند

ربیعی  در خصوص اینکه دولت چه برنامه ای برای مبارزه با دلالان در شبکه توزیع کالا دارد گفت:در مورد روغن در حال حاضر کمبودی در کشور وجود ندارد، تولید کارخانجات ما نسبت به گذشته افزایش نیز داشته است، به طوریکه مطابق آمار نیاز ماهانه روغن کشور ۱۳۰ هزار تن بوده اما از اسفند ماه ۲۰۰ هزار تن تولید و در حال توزیع است.

وی ادامه داد:اساسا در مورد روغن، اثر روانی احتمال گران شدن و برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و رفتار مصرف کنندگان مبنی بر خرید بیشتر و از طرفی قیمت جهانی روغن افزایش داشته و این قیمت افزایش جهانی باعث برخی نارسایی در عرضه شده است. به طوریکه طی یک سال گذشته قیمت جهانی روغن پالم ۷۵ درصد و روغن خام آفتاب گردان ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است در سال گذشته این کالا نهایتا ۴ تا ۵ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی دولت عنوان کرد:همچنین در مورد میوه شب عید ۴۰ هزار تن سفارش خرید داده شده و حمل و توزیع در حال انجام است و در نقاط متعدد در تهران و شهرهای بزرگ از اول هفته جاری تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ در میادین میوه و تره بار و شبکه های منتخب و متعدد عرضه خواهد شد. بنابر گزارش همکاران در وزارت صمت انبارها از میوه پر است. مشکل ما تفاوت قیمت بین مغازها با میادین است که تصمیم گرفته شد با استفاده از ظرفیت تعاونی های مختلف و فروشگاههای بزرگ توزیع را به نحوی صورت دهند که از صف ها کاشته شود 

وی ادامه داد:همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد واردات برخی میوه های گرمسیری از نقاط مرزی آزاد شود و فعلا ممنوعیت صادرات میوه اعمال می شود.بارها اعلام شد که ارز ترجیحی فواید و مضاری دارد اما باید در نظر داشت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کاستن فشار تحریم و حفظ تعادل بازار در نظر گرفته شد که اگر این تصمیم اخذ نمی شد قیمت ها چند برابر این بود و سوال شما هم چندین برابر می شد.ما همیشه با پدیده سودجویی هم مواجه هستیم که در حال حاضر هم این سوء استفاده ها هست که دولت در برخورد با سوء استفاده کنندگان قاطع است و برنامه های نظارتی و کنترلی را ارتقا داده است.

سخنگوی دولت درباه  تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی و اینکه مقصر تشکیل این صف‌های طولانی چه کسانی یا چه دستگاه‌هایی است گفت:البته فارغ از این سوال، مایلم به موضوعی اشاره کنم، یک خط عملیات روانی چند سالی آغاز شده که برچسب زنی های مختلف را به منظور تخریب دولت دنبال کرده است، هر ماه یک برچسب، و این هم یکی از آن القائات است که آیا دولت از گرانی ها و صف ها خبر دارد یا خیر؟ این هم از همان برچسب زنی هاست.

وی ادامه داد:بارها در این تریبون اعلام کرده ام اعضای هیات دولت مثل همه مردم علاوه بر حضور شخصی و خانواده آنها در بازار، گزارش های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه و هر روز به اطلاع تصمیم گیران می رسد. 

ربیعی گفت:در کنار آن گزارش بازرسان و ناظران میدان برای رییس جمهور و معاون اول ارسال می شود. علاوه بر اینها دستگاههای اطلاعاتی هم مدام گزارشهای اجتماعی و قیمت کالا را تهیه و ارسال می کنند. و ضمن اینکه در همه جلسات دولت، شورای اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت، مساله گرانی ها و چگونگی تامین ارز با وجود تحریم و FATF  مورد بحث قرار می گیرد.

وی ادامه داد:همچنین بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل مرغ از مرغ داری ها تا کشتارگاهها نظارت کند و وزارت صمت از کشتارگاهها تا توزیع در بازارها نظارت و کنترل مستقیم داشته اند تا مرغ ها به دست مصرف کنندگان برسد.اتفاقاتی که در برخی میادین میوه رخ می دهد قاعدتا منتفی می شود ضمن اینکه مجوز خرید ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی از خارج از کشور صادر شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این‌که  در اخیرا میزبانی ایران در مقدمات جام جهانی گرفته شده آیا این موضوع ارتباط با نپیوستن ایران به FATF دارد گفت:تصمیمات غیرمنصفانه و ناعادلانه‌ای که در قبال ورزش کشور و فوتبال ملی و باشگاهی ایران در چند سال اخیر صورت گرفته، متاثر از تحریم های ظالمانه آمریکا و آخرین تلاشهای علاقمندان به ترامپ برای منزوی کردن کشورمان و تداوم فشار حداکثری به ایران است.  البته بدون تردید علاوه بر این اقدامات سیاسی، ترس از قدرت فوتبال ایران و جوانان با انگیزه آن هم وجود دارد. در نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است. 

وی تاکید کرد:تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا که به بهانه هایی همچون محدودیت در امور مالی، بانکی و لجستیکی نمایندگان ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را از میزبانی محروم کردند و میزبانی گروه هایی که نمایندگان کشورمان در آن حضور داشتند به کشورهایی از قبیل عربستان، هندوستان و امارات سپرده شد، همچنین میزبانی های تیم ملی ایران در دیدارهای برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی در شرایط حساس رقابتی در گروه سوم آسیا به بحرین، رقیب جدی ایران در راه صعود واگذار شد، آخرین تصمیماتی است که با بی عدالتی ابلاغ شده و ضرر و زیان حقوق فوتبال ایران را موجب شده است. این تصمیم ظلمی آشکار در حق ملت ورزش دوست ایران اسلامی محسوب می شود.

ربیعی تاکید کرد:البته ما می فهمیم که تحریم و مشکل انتقال مسائل مالی را مسئولان کنفدراسیون بهانه سازی کرده اند و برای ما این بهانه جویی ها قابل قبول نیست.

متاسفانه این اولین بار نبود که فوتبال ایران اسیر این بی عدالتی های محض در نهاد حاکمیتی فوتبال در قاره آسیا شد. در فصل گذشته نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت بی منطقی تصمیم بر لغو میزبانی-های نمایندگان ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا گرفت که با دستور و حمایت وزیر محترم ورزش و جوانان، تیمی متشکل مدیران باشگاه های ایرانی همراه با مدیران ورزش کشور به مقر کنفدراسیون رفتند و با اعتراض و اقدامات قانونی، میزبانی های نمایندگان ایران را پس گرفتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را تغییر داد و حق میزبانی نمایندگان ایران در بازی¬های برگشت دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا پس گرفته شد.

وی افزود:در خصوص اتفاقات اخیر که موجی از نارضایتی را در بین مردم ورزش دوست ایران نسبت به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال داشته است، پس از انتشار شایعه عدم میزبانی ایران برای مسابقات برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، وزیر ورزش و جوانان، دکتر سلطانی‌فر، به درخواست فدراسیون فوتبال همه اقدامات حمایتی را انجام و به شدت دنبال خواهد کرد. در تاریخ ۱۹ اسفند سال جاری (سه روز قبل از ابلاغ تصمیم AFC به ایران) دو نامه را به رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رییس فیفا ارسال کرد و در این دو نامه ضمن اشاره برحق فدراسیون فوتبال ایران در میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بر حمایت وزارت ورزش و جوانان از برگزاری این رویدادها در ایران تاکید کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد:وزیر امور خارجه نیز نامه اعتراض آمیزی به رئیس فیفا نوشته و آقای صالحی امیری،‌رئیس کمیته ملی المپیک نیز نیز در یادداشتی به توماس باخ رئیس IOC  مراتب اعتراض ایران را بیان داشته است. آنچه مسلم است دولت با قاطعیت نسبت به احقاق حق مسلم ملت عزیز و حمایت از فوتبال ایران تلاش میکند، از تمامی ظرفیتها برای از بین بردن این شرایط نامناسب و جو ناعادلانه که نسبت به ایران و متعاقب آن فوتبال کشورمان بوجود آمده، بهره می گیرد و با جدیت از طریق مجاری قانونی و دادگاه عالی ورزش (CAS) اقدامات لازم را انجام می دهد. 

ربیعی گفت: متاسفانه عده ای آنقدر به سوءاستفاده سیاسی عادت کرده اند و این امر به یک هدف و عادت دائمی برای آنها تبدیل شده این موضوع را حربه ای برای هجمه به دولت و سیاست خارجی قرار داده اند به جای فشار افکار عمومی به تصمیم گیران خارجی.نامه ای که به آن اشاره شد دلایل را به وضوح ذکر کرده اند فارغ از اینکه کنفدراسیون تحریم را بهانه قرار داده اینها هم حاضر نیستند حتی یک کلمه در مورد آثار تحریم حرف بزنند.

ادامه دارد....

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز