خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ام‌آی‌تی:

مذاکرات تهران و واشنگتن باید هرچه سریع‌تر آغاز شود/ تحریم در شرایط پاندمی، معادل یک جنگ کامل است/ جمهوری‌خواهان مانع از لغو تحریم‌ها می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۷۲۸

استاد روابط بین‌الملل گفت: آمریکا برای احیای برجام اکنون باید تحریم‌ها را کاهش دهد؛ ابتدا به برجام بپیوندد و بعد از آن در مورد موضوعات مختلف با ایران وارد مذاکره شود.

«جان تیرمن» مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.  وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص اینده برجام و تعلل دولت جدید آمریکا در پیوستن به آن گفت: توقع دارم اروپا و آمریکا در دوران «جو بایدن» با یکدیگر در مورد برجام  همکاری کنند تا در نتیجه آن توافق هسته‌ای مجددا احیا شود.

وی گفت: توصیه می‌کنم ایالات متحده یک مجمع دیپلماتیک منطقه‌ای تشکیل دهد تا به چندین مسئله مهم و چالش برانگیز در خاورمیانه از جمله حمله عربستان  به یمن، جنگ داخلی در سوریه، کنترل تسلیحات و حقوق بشر رسیدگی شود. 

تیرمن ادامه داد: آمریکا برای احیای برجام اکنون باید تحریم‌ها را کاهش دهد؛ ابتدا به برجام بپیوندد و پس از آن در مورد موضوعات مختلف با ایران وارد مذاکره شود.البته باید تاکید کرد لغو تحریم‌ها از آن چه به نظر می رسد بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: من شک دارم که بهبود روابط یک هدف آسان باشد و در کوتاه مدت نمی‌توان به آن رسید؛ با توجه به این بی‌اعتمادی، شک، تردید و دشمنی دیرینه‌ای که در میان دو کشور وجود دارد، این که بخواهیم به بهبود امیدوار باشیم کمی سخت است.

جان تیرمن تاکید کرد: مذاکرات باید فورا آغاز شود و هر دو طرف به تعهدات خود بازگردند. برجام بستری می‌شود برای این که سایر موضوعات مورد مناقشه نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اگر همه موضوعات بحث برانگیز مورد مذاکره قرار گیرند، در آن صورت می‌توان به بهبود روابط ایران و آمریکا امید داشت.

وی در ادامه با تاکید بر لغو تحریم‌ها در شرایط فعلی گفت: تحریم در این شرایط  معادل یک  جنگ کامل  است و عملاً توجیهی ندارند و بی نتیجه خواهد بود  که البته جمهوری خواهان برای بیان خشم خود نسبت به ایران مانع از لغو تحریم‌ها در این شرایط توسط بایدن خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز