خبرگزاری کار ایران

استاد حقوق بشر دانشگاه کلمبیا:

ایران و آمریکا نسبت به یکدیگر بی اعتماد هستند/ واشنگتن باید ابتدا برای بازگشت به برجام اقدام کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۶۵۸

یک استاد حقوق بشر تاکید کرد، از آن جایی که آمریکا برجام را ترک کرده است بنابراین این واشنگتن است که باید نخست به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد.

جوزف چومان، استاد حقوق بشر دانشگاه کلمبیا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نقطه نظرات خود در مورد تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و تنش میان دو کشور پرداخت:

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص آینده برجام و تعلل در تحقق وعده انتخاباتی «جو بایدن» در این خصوص گفت: من معتقدم که بازگشت به توافق هسته‌ای اولویت دولت بایدن است و گفتگوهای موقت و اکتشافی ممکن است به زودی آغاز شود. رئیس‌جمهور بایدن مایل به برقراری مجدد توافق با ایران است اما باید نظر اعضای کنگره را هم که در خصوص فعالیت های منطقه‌ای ایران نگرانی دارند را نیز جلب کند. 

وی افزود: ایالات متحده و ایران به طور متقابل نسبت به یکدیگر مشکوک و بی‌اعتماد هستند و این مسئله از سرگیری توافق را بسیار دشوار می‌کند.

این پروفسور برجسته علوم سیاسی و حقوق بشر در ادامه اضافه کرد: نظر من این است که از آنجا که ایالات متحده از برجام خارج شد، باید رهبری مذاکرات را بر عهده گرفته و به برجام بازگردد . قابل درک است که بی اعتمادی ایران بیشتر شده است؛ اگرچه این شبهه نیز وجود دارد که ایران به طور کامل از توافق‌نامه پیروی نکرده است.

وی همچنین در مورد ضرورت لغو تحریم‌ها گفت: با توجه به شیوع کرونا در جهان، معتقد هستم که لازم است آمریکا پیش از آغاز مذاکرات، تحریم‌های مرتبط با تلاش ایران در راستای کاهش اثرات همه‌گیری را لغو کند.

وی ادامه داد: هدف ایالات متحده و سایر طرف‌های این توافق  اطمینان از عدم تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران است. ایران یک قدرت بزرگ و تمدن پیچیده است و اگر روابط بین ایران و ایالات متحده عادی شود، نظم بین المللی و به ویژه خاورمیانه به خوبی رعایت می‌شود.

چومان گفت: جنگ و دیپلماسی؛ هر دو ممکن است. البته من فکر می‌کنم دیپلماسی محتمل تر است. هرچند که بین ایالات متحده و ایران شرایط شکننده باشد اما دیپلماسی سابقه‌ای طولانی دارد. جنگ فاجعه‌بار خواهد بود و خطر درگیر شدن قدرت‌های دیگر مانند عربستان و اسرائیل را هم دارد.

وی اضافه کرد: من نگرانم که انتخابات در ایران تندروهایی را که کمتر از رئیس جمهور روحانی متعهد به مذاکره هستند را به سر کار بیاورد.  اگر این اتفاق بیفتد، من نمی توانم در مورد بهبود روابط در آینده نزدیک  خوش‌بین باشم. من دوست دارم عادی‌سازی روابط بین این دو ملت بزرگ شکل بگیرد و دوست دارم برجام احیا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز