خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه همیلتون در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام برای آمریکا اوج تعامل سیاست داخلی و سیاست خارجی بود/ خواسته‌های آمریکا از ایران زیاد است/ واشنگتن باید قبل از تهران به تعهدات خود عمل کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۶۲۰

استاد روابط بین الملل تاکید کرد: آمریکا باید به برجام بازگردد و تحریم ها را لغو کند

اَلِن دبلیو. کافرونی استاد علوم سیاسی و و روابط بین‌الملل و اقتصاد بین‌الملل دانشگاه همیلتون است. وی هم چنین به صورت تخصصی در حوزه اتحادیه اروپا و سیاست اروپا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها میان ایران و آمریکا پرداخته است.

تحریم‌ها فعالیت‌های ایران در منطقه را کاهش نداد

اَلِن دبلیو. کافرونی در ابتدا با اشاره به وضعیت برجام گفت: برجام موفقیت مهم ریاست جمهوری اوباما بود و خروج ترامپ از برجام یکی از بدترین تصمیمات سیاست خارجی ریاست جمهوری او بود. تجربه نشان داده است که تحریم‌ها به ندرت رفتار یک کشور هدف را تغییر می‌دهند و قطعاً این مسئله در مورد ایران نیز وجود داشته است. تحریم‌ها "تغییر نظام" در تهران را ایجاد نکرده و یا فعالیت‌های سیاسی و نظامی ایران در خلیج فارس را به میزان قابل توجهی کاهش نداده است. در حالی که ایران بیش از یک سال پس از خروج ایالات متحده از آن و اعمال "حداکثر فشار" علیه اقتصاد ایران، با مفاد برجام  مطابقت داشت و سرانجام تهران غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفت. در همان زمان، این عقب‌نشینی، ایالات متحده را از متحدان اروپایی خود منزوی و جدا کرد و اروپایی‌ها نسبت به از دست دادن تجارت ناشی از تحریم‌های ثانویه ابراز ناراحتی کردند و نتوانستند تهران را برای پرهیز از افزایش توانایی‌های موشک بالستیک تحت فشار قرار دهند.

برجام برای آمریکا اوج تعامل سیاست داخلی و سیاست خارجی بود

وی در ادامه اضافه کرد: به نظر می‌رسد که بایدن و تیم سیاست خارجی وی تشخیص می‌دهند که خروج از برجام یک اشتباه بوده است و مایلند دوباره به آن بپیوندند. با این حال، برای واشنگتن، برجام بیانگر اوج چندین سال مذاکرات ظریف و در واقع مسلماً بی سابقه‌ای بود که شامل تعامل سیاست خارجی و سیاست داخلی بود. این توافق با مخالفت تلخ عربستان و اسرائیل و متحدان قدرتمند آنها در هر دو طرف در کنگره آمریکا و همچنین بخش  نظامی روبرو شد. تلاش برای بازگشت به توافقنامه در حال حاضر مقاومت شدیدی را در برابر همه این نیروها ایجاد کرده است و در صورت محتمل بودن توافق، چنین مقاومتی افزایش خواهد یافت.

خواسته‌های واشنگتن از ایران زیاد است

این استاد دانشگاه افزود: در عین حال، بایدن مشغول سیاست‌های داخلی از جمله مقابله با کرونا و تصویب احتمالی لایحه‌ای برای زیرساخت‌ها است. همچنین مهار چین و روسیه که تحریم‌های ایران روی آنها نقش دارد در اولویت بسیار بالایی قرار داده است. به همه این دلایل انتظار می‌رود که مذاکره زمان زیادی را بخواهد و خواسته‌های واشنگتن از ایران برای جلب حمایت داخلی و جلب رضایت اسرائیل و عربستان سعودی مطرح می‌کند  بسیار زیاد است. بی اعتمادی متقابل، برنامه موشکی ایران و هدف بلینکن  برای استفاده از مذاکرات برای "طولانی کردن و تقویت" محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران نیز ممکن است مانع توافق باشد.

ایالات متحده ابتدا باید به تعهدات خود عمل کند

تحریم‌ها نقض هنجارهای بشردوستانه است 

وی با انتقاد از تحریم‌ها گفت: وضع تحریم‌های شدید علیه ایران در شرایط همه گیری برای ملت ایران بسیار مضر بوده است. این به وضوح نقض قانون و هنجارهای بشردوستانه است. ادعای بیلنکن مبنی بر اینکه ایران باید قبل از شروع مذاکرات و لغو تحریم‌های ایالات متحده به پیروی کامل خود برگردد ، موضوعی است که ایران هرگز نمی‌تواند با آن موافقت کند. تردیدی نیست که ایالات متحده ابتدا باید قبل از ایران به تعهدات خود، از جمله حداقل تعلیق تحریم‌ها، عمل کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز