خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ناتینگهام در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و آمریکا منتظر گام‌های اولیه یکدیگر هستند/ بایدن از سمت جمهوری‌خواهان تحت فشار است/ دولت بایدن مشتاق دخالت در خاورمیانه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۱۷۹

استاد دانشگاه ناتینگهام تاکید کرد که بایدن برای توافق با ایران از سوی جمهوری خواهان تحت فشار است تا ثابت کند ایران نیز به توافق باز می‌گردد.

وین ریس (Wyn Rees) استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ناتینگهام است. حوزه تخصصی وی امنیت بین‌المللی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

شرایط شکننده است؛ ایران و آمریکا به یکدیگر بی اعتمادند

دو طرف منتظر گام‌های اولیه طرف مقابل هستند

وین ریس در ابتدا با اشاره به تصمیم دولت جدید آمریکا درباره برجام گفت: من فکر می‌کنم که بایدن می‌خواهد به برجام بازگردد. اما یک اختلاف عمده بین ایران و ایالات متحده وجود دارد  و آن هم این است که ایران می‌خواهد ابتدا تحریم‌ها لغو شود، در حالی که ایالات متحده می‌خواهد ابتدا ایران به تعهدات گذشته و عدم  غنی‌سازی مواد هسته‌ای برگردد. هر دو طرف در حال دستیابی به روندی هستند که در آن هر یک از دو طرف در پاسخ به گام‌های طرف دیگر گام برمی‌دارند. از نظر سیاسی شرایط شکننده است زیرا هیچ یک از طرفین اعتماد زیادی به طرف دیگر ندارند.

بایدن در خصوص بازگشت به برجام تحت فشار است

وی در توضیح ضرورت بازگشت بایدن به برجام گفت: بله ایالات متحده نیاز به بازگشت به برجام دارد، اما باید بپذیریم که دولت‌های ایالات متحده می توانند سیاست‌ها را تغییر دهند. (همانطور که ترامپ این کار را انجام داد)

ریس تاکید کرد: بایدن اکنون می‌خواهد به شرایط اصلی برجام بازگردد. اما او هم تحت فشار است تا ثابت کند ایران نیز به توافق  بازمی‌گردد. در آمریکا جمهوری‌خواهانی وجود دارند که مدام زمزمه می‌کنند که  نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

عدم اعتماد ایران به آمریکا قابل درک است

این استاد دانشگاه در مورد بی‌اعتمادی ایران به آمریکا گفت: من می‌توانم بی‌اعتمادی به سیاست ایالات متحده در دوران ترامپ در ایران را درک کنم. با این حال برای کشوری که سوگند یاد می‌کند که نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای بسازد و سلاح هسته‌ای را حرام اعلام می‌کند، درک اینکه چرا ایران مواد هسته‌ای را تا حدی غنی‌سازی کرده که فقط مربوط به برنامه سلاح باشد، دشوار است.

دولت بایدن مشتاق دخالت کمتری در خاورمیانه است

 وی هم چنین خاطرنشان کرد: بایدن دوست دارد روابط بهتر با ایران برقرار شود اما آگاه است که منابع دیگری از تنش هم وجود دارد. دولت بایدن مشتاق دخالت کمتری در خاورمیانه است اما از برخی رفتارها هم نگران است؛ چراکه عربستان سعودی و اسرائیل مدام توجه آمریکا را به ترس آنها از شعله‌ور شدن درگیری در منطقه جلب می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز