خبرگزاری کار ایران

قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:

تحقق امیدهای ایجاد شده برای سال جدید، مستلزم شکل‌گیری دولتی است که راه عقلانیت را در پیش بگیرد/ اقدامات مجلس بیشتر منافع یک جریان خاص سیاسی را در نظر دارد/ دولت در تلاش است تا کشور را از این مرحله خاص و دشوار عبور دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۶۵۷

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امیدهای زیادی برای سال آینده ایجاد شده است اما به نظر من تحقق این امیدها مستلزم شکل‌گیری دولتی است که راه عقلانیت و خردگرایی را در پیش بگیرد و تعامل مناسبی را با دنیای خارج در مسیر پیشبرد منافع ملی در نظر داشته باشد تا بتواند گره‌ای از مشکلات کشور باز کند.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تحلیل محورهایی که باید در سال ۱۴۰۰ مدنظر قرار بگیرد، اظهار کرد: واقعیت این است که امروز تحریم‌ها برای مردم مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده است؛ گرچه امیدهایی برای رفع تحریم‌ها ایجاد شده اما ظاهراً تا برداشته شدن کامل تحریم‌ها راه درازی پیش رو است.

وی به مذاکرات ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: مذاکره به شکل پیغام دادن دو طرفه ایران و آمریکا به یکدیگر است که پیشرفت آن نیز هنوز کاملاً‌ مشخص نیست البته من معتقدم که قطعاً نتیجه خواهد داد مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: روند، روندی است که به سمت مثبت پیش می‌رود و به نظر می‌رسد که برجام در شرف احیا است و مسائلی که در این میان وجود دارد، مسائلی از سنخ مسائل گذشته نیست بلکه مسائلی است که بیشتر برای گرفتن امتیاز در راستای بازگشت به برجام در حال صورت گرفتن است. بنابراین امیدواری‌هایی وجود دارد اما آنچه مهم است این است که مجموعه نظام و قوای مختلف‌،‌ درک یکسانی از منافع و تهدیدات داشته باشند و به نوعی در راستای رسیدن به منافع ملی با یکدیگر تعامل مناسبی داشته باشند.

قنبری با بیان اینکه در سالی که گذشت ما شاهد تعامل بین قوا نبودیم، گفت: اقدامات مجلس بیشتر منافع یک جریان خاص سیاسی را در نظر دارد و این موضوع نگران کننده است. اینکه در سطوح عالی تصمیم‌گیری به نوعی وحدت نظر وجود نداشته باشد  و چند صدایی را شاهد باشیم مناسب نیست. بعد از مذاکرات اخیر هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رهبری تذکر دادند که نباید صداهای مختلف به خارج از کشور مخابره شود و این موضوع برای منافع ملی مضر است. آنچه که حائز اهمیت است، این است که هنوز درک مشترکی بین مجلس و دولت برای منافع و مصالح کشور وجود ندارد. به هر حال برخی قصد ندارند این فهم مشترک شکل بگیرد و اساساً‌ این فهم مشترک در راستای منافع یک جریان خاص سیاسی نیست و این هم جای تأسف دارد که منافع یک جریان خاص سیاسی بر منافع ملی ارجحیت پیدا کرده است و این آسیب و تهدیدی جدی است. دولت با تمام مشکلاتی که در پیش رو دارد، در حال تلاش است که بتواند کشور را از این مرحله خاص و دشوار عبور دهد.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری ادامه داد: من معتقدم که اگر منافع و مصالح جریانی و جناحی کنار گذاشته شود و دید یکسانی راجع به منافع ملی شکل بگیرد و با دولت در راستای رسیدن به منافع ملی تعامل شود، مسائلی که گریبان کشور و جامعه را گرفته به زودی رفع خواهد شد و امیدواری‌های زیادی برای سال آینده وجود دارد. گشایش‌هایی که در سیاست خارجی ایجاد خواهد شد و احیای برجام موجب می‌شود، نوعی بازسازی اقتصادی صورت بگیرد و از فرصت‌هایی که با برجام می‌توان به دست آورد استفاده شود.

وی گفت: به هر حال کارشکنی دلواپسان داخلی مانع به نتیجه رسیدن بهره و ثمره برجام شد و عملاً برجام بلااثر شد. با احیای برجام و امیدهای ایجاد شده به نظر می‌رسد فرصت این است که در این اواخر دولت و در دولت آینده این امیدواری وجود دارد که دولت بتواند به شرط تعامل مناسب با دنیای خارج در جهت حل مسائل و مشکلات کشور گام‌هایی را بردارد و در جهت بهبود اقتصادی اقدامات مفید و مناسبی را انجام دهد.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: امیدهای زیادی برای سال آینده ایجاد شده است اما به نظر من تحقق این امیدها مستلزم شکل‌گیری دولتی است که راه عقلانیت و خردگرایی را در پیش بگیرد و تعامل مناسبی را با دنیای خارج در مسیر پیشبرد منافع ملی در نظر داشته باشد تا بتواند گره‌ای از مشکلات کشور باز کند.

انتهای پیام/
آناهیتا یاوری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز