خبرگزاری کار ایران

خندانی در گفت‌وگو با ایلنا:

سند تحول قضایی، سندی پشتیبان است/ دستورالعمل برای اجرای این سند از سوی رئیس سازمان ثبت باید به ما ابلاغ شود/ بندهای سند تحول درباره سردفتران شامل شفافیت معاملات می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۵۴۶

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه سند تحول قضایی را می‌توان سندی پشتیبان نامید، گفت: در سند تحول قضایی، کلیت کار تشریح شده اما نحوه اجرا و در نظر گرفتن مجازات برای متخلفین باید توسط رؤسای سازمان‌ها تدوین و ابلاغ شود بنابراین سند تحول قضایی امروز قابل اجراست اما در انتظار ابلاغ آیین‌نامه توسط رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستیم.

علی خندانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای سند تحول قضایی توسط سردفتران نیز اظهار کرد: سند تحول قضایی یک سند مثبت است و می‌توان آن را سندی پشتیبان نامید. تقریبا تمام مجموعه‌های دستگاه قضا در این سند تحول دیده شده‌اند. آن چیزی که به دفاتر مربوط می‌شود در راستای معاملات بین افراد و توجیه افرادی که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند، بود اما از آنجایی که باید آیین‌نامه و دستورالعمل برای اجرای این سند از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ما ابلاغ شود، تاکنون به صورت جدی اجرایی نشده و منتظر هستیم این دستورالعمل به ما ابلاغ شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: شاه‌کلید بحث سند تحول درباره سردفتران به شفافیت معاملات و توجیه افراد نسبت به نوع معامله‌ای که انجام می‌دهند خلاصه می‌شود.

وی تصریح کرد: در سند تحول قضایی، کلیت کار تشریح شده اما نحوه اجرا و در نظر گرفتن مجازات برای متخلفین باید توسط رؤسای سازمان‌ها تدوین و ابلاغ شود. سند تحول قضایی امروز قابل اجراست اما در انتظار ابلاغ آیین‌نامه توسط رئیس سازمان ثبت هستیم.

در راستای سالم‌سازی حوزه دفاتر، بازرسی‌های کانون و سازمان ثبت فعال شده‌ است

وی در خصوص نحوه نظارت بر سردفتران نیز گفت: دفاتر اسناد رسمی توسط سازمان ثبت،‌ اداره کل استان‌ها، کانون سردفتران و سازمان بازرسی کل کشور نظارت می‌شوند. وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأمین اجتماعی نیز به صورت نوبه‌ای دفاتر اسناد رسمی را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

خندانی با بیان اینکه نظارت در دفاتر اسناد رسمی بسیار دقیق است، افزود: اخیراً در راستای سالم‌سازی حوزه دفاتر بازرسی‌های کانون و سازمان ثبت فعال شده‌ است و با افراد معدودی که ممکن است مرتکب تخلف شوند، برخورد صورت می‌گیرد. در مجموع سرعت و دقت برخورد با تخلفات امروز بیشتر شده است. فرآیند تخلف اینگونه است که اگر شخصی از عملکرد دفترخانه شکایت کند، بازرس مراجعه و بررسی می‌کند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، گزارش به سازمان ثبت ارجاع می‌شود و سپس برای دادستان انتظامی ارسال می‌شود و دادستان انتظامی کیفرخواست صادر می‌کند سپس پرونده در دادگاه انتظامی رسیدگی می‌شود و براساس آن سردفتر را محکوم می‌کنند تا مجازات شود.

انتهای پیام/
آناهیتا یاوری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز