خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:

لازم نیست نمایندگان مجلس جلسات غیررسمی ما را اطلاع‌رسانی کنند/ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به مجلس اعاده شد/ درباره بودجه هنوز نظر رسمی نداده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۰۵۰

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لازم نیست نمایندگان مجلس جلسات غیررسمی ما را اطلاع رسانی کنند؛ اگر لازم باشد خود ما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰، اظهار‌کرد: ما هنوز پاسخ رسمی به مجلس ارسال نکرده‌ایم و دوستان ما در مجلس عجله کردند و نظرات غیررسمی را به عنوان نظر رسمی شورای نگهبان اعلام کردند. متعاقباً نظر شورا اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لازم نیست نمایندگان مجلس جلسات غیررسمی ما را اطلاع رسانی کنند؛ اگر لازم باشد خود ما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در بودجه مغایرت‌هایی با اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی داشتیم. پنج مورد مغایرت نیز با اصل ۸۵ قانون اساسی داشتیم. چهار مورد نیز فقها ایراد گرفتند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شما ایراداتی به قانون انتخابات گرفتید؛ اگر ایرادات شورا پس از تعطیلات عید از سوی مجلس رفع شود؛ این قانون برای انتخابات امسال اجرایی می شود، گفت: من نمی‌توانم از طرف مجلس اظهار نظر کنم، منتظر می‌مانیم تا ببنیم این قانون در مجلس چه زمانی بررسی می‌شود.

وی در خصوص تعریف رجل سیاسی و کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: اگر رویه شورای نگهبان را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افراد نظامی وجود نداشته و در ادوار مختلف نیز نظامیان حضور داشته‌اند. آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع این افراد در انتخابات است البته دخالت نظامیان که سوگیری و جهت‌گیری داشته باشند، منع شده است. اما صرف نامزد شدن برای انتخابات منع قانونی نداشته و در گذشته نیز رویه بوده است.

ین عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره نظارت بر انتخابات نیز اظهار کرد: هیأت‌های نظارت ما در همه استان‌ها تشکیل شده و ۳۵۰۰ حکم برای اعضای هیأت‌های نظارت صادر شده است. هماهنگی لازم با دوستان در وزارت کشور را داشتیم و پیش‌بینی‌هایی برای شرایط کرونایی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین نظارت بر چاپ تعرفه‌ها از سوی شورای نگهبان انجام شد و تا زمان توزیع نیز نظارت ادامه خواهد داشت.

وی درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات با شرایط کرونایی، بیان کرد: ما تابع قانون هستیم؛ جلسات هماهنگی برای آنچه که در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است. صندوق‌‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: آنچه که تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است؛ بنابراین ما در تجمعات محدودیت داریم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا دیدگاه بنیان گذار انقلاب درباره فعالیت سیاسی نظامیان، تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی دارد؟ گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی در انتخابات حضور داشتند و آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع ورود اینگونه افراد است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص گزارش‌های واصله به شورای نگهبان و نظارت بر اظهارنظرهای مجازی نیز اظهار کرد: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و گزارشات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد بنابراین فرقی نمی‌کند که چه کسی برای ما گزارش ارسال کند. در خصوص تبلیغات نیز ما باید با استناد قانون عمل کنیم و قانون در این زمینه روشن و شفاف نیست.

وی در واکنش به اظهارات اخیر حدادعادل درباره رد صلاحیت نیز گفت: حتی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌دانم که شورای نگهبان نسبت به افرادی که ثبت نام می‌کنند، چه نظری خواهد داشت. نظر جمعی شورا ملاک خواهد بود و نسبت به افراد نیز قانون حکم کرده است که برای همه افراد بررسی صلاحیت انجام خواهد گرفت؛ بنابراین تا زمانی که کسی ثبت نام نکند، نمی‌توانیم در خصوص صلاحیت آنها اظهار نظر کنیم.

کدخدایی درباره منع حضور سران سه قوه در انتخابات نیز گفت: تا وقتی قانون منع نکرده ما نیز نمی‌توانیم شخصی را برای حضور در انتخابات منع کنیم.

وی درباره تعیین سقف معین برای نامزدها بیان کرد: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی  برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و تنها قانون برای ما ملاک است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص طرح مجلس درباره مسکن نیز اظهار کرد: طبیعتاً اگر دوستان در مجلس مصوبه‌ای را برای حل مشکلات اقتصادی یا مشکل مسکن دارند و توجه کنند که مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد، ما هم استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما به چه رییس جمهوری با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم، گفت: ویژگی هایی که در قانون اساسی و اصل ۱۱۵  ذکر شده و ان‌شاءالله مردم به این ویژگی ها توجه کنند و آینده کشور رو به پیشرفت باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تفکیک انتخابات شوراها و ریاست جمهوری برای تضمین سلامت مردم در انتخابات، بیان کرد: به موجب قانون هر دو انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در یک روز برگزار می‌شود. به دلیل اینکه انتخابات شوراها یک انتخابات محلی منطقه‌ای است، پیشنهاد کارشناسی ما این بود که اگر بتوانیم این انتخابات را به صورت محلی و منطقه‌ای برگزار کنیم، این مسئله می‌تواند توجه شورای نگهبان و وزارت کشور بیشتر  معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز