خبرگزاری کار ایران

روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا:

عملکرد یکسال گذشته در مواجهه با کرونا می‌تواند یک الگو و نقشه راه برای آینده باشد/ خطر موج چهارم منتفی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۰۳۹

رئیس‌جمهور گفت: این کاری که در این یکسال و چند هفته در ایران صورت گرفته می‌تواند مجموعه‌ای مدون باشد به عنوان یک نقشه راه شود برای آینده که اگر خدای نکرده در آینده هم اگر با یک اپیدمی مواجه شدیم از الگو گرفته شود، از آن الگو گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی صبح امروز در شصت و یکمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی با اشاره به فراسیدن روزهای پایانی سال، گفت: روزهای پایانی سال است و من لازم می دانم از همه اعضای ستاد ملی، از همه کمیته‌ها، از قرارگاه، از همه عزیزان در کادر درمان، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و همه آن‌هایی که مسئولیت نظارت را در بخش‌های مختلف بر دوش داشتند تشکر می‌کنم. مخصوصا از وزیر درمان و آموزش پزشکی که شبانه‌روز در صحنه بودند، چه روزهایی که احساس نگرانی کردند و دلسوزانه به عرصه آمدند و چه آن روزهایی که از پیک عبور کردیم یا واکسن وارد شده یا هر خبر خوبی بوده با لبخند به مردم خبر دادند، تشکر و قدردانی می‌کنم؛ می‌دانم چه کار سختی است این زحمات بازهم سال آینده هم پیش روزی ما است.

وی ادامه داد: همچنین از وزیر محترم کشور مخصوصا از زمانی که مسئولیت قرارگاه را برعهده گرفتند و کار بسیار سختی داشتند به طور مداوم هماهنگ کردن شرایط سخت بود و از ایشان تشکر می‌کنم. از همه کادر درمان که با امکانات، تجربه، دانش، تخصص و جان خود در صحنه ماندند و دفاع کردند از مردم سپاسگزاری می‌کنم، مخصوصاً از همه کادر درمان قدردانی می‌کنم، معمولا ما از پزشک و پرستار اسم می‌بریم اما کادر درمان دایره وسییع تری دارند. همچنین به روح همه کسانی که در این راه جان خود را از دست دادند، درود می‌فرستیم و همه آن ها که در بستر بیماری بودند هم آرزوی تندرستی داریم.

روحانی ادامه داد: از تولیدگران و اصناف تشکر می‌کنیم که تولید در سال ۹۹ یک روز تعطیل نشد در کارگاه های بزرگ و کوچک و ما در بعضی کارگاه های بزرگ هیچ فوتی نداشتیم. همه پای کار آمدند؛ اصناف عزیز ما علیرغم اینکه روزهایی را ما تعطیل کردیم و تت فشار بودند اما همکاری خیلی خوبی داشتند. صداوسیما از آنجاهایی است که از روز اول پای کار بود به خوبی خطرات را گوشزد کردند، مصوبات را تبیین کردند. کار خیلی بزرگی در این بیش از ۱۳ ماه شبانه روز تلاش کردند و این کار بسیار ارزشمند بود. این کاری که در این یکسال و چند هفته در ایران صورت گرفته می‌تواند مجموعه‌ای مدون باشد به عنوان یک نقشه راه شود برای آینده که اگر خدای نکرده در آینده هم اگر با یک اپیدمی مواجه شدیم از الگو گرفته شود، از آن الگو گرفته شود.

وی افزود: اکنون در بسیاری از استان‌ها شاهد شرایط نسبتا مناسب و خوبی هستیم و دو سه استان شرایط حاد دارند که باید رعایت کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه استان‌ها شرایطشان خوب است اما این شرایط خوب را باید بتوانیم نگه داریم کما اینکه اگر این شرایط خوب را دوهفته رعایت نکنیم خدایی نکرده باز هم اوضاع بدتر می‌شود، یعنی خطر موج چهارم منتفی نیست .

وی خاطر نشان کرد: بله،  امروز خطر موج چهارم وجود دارد. خدا را شکر کشور هنوز وارد این این موج نشده است و تنها در چند استان مشکل داریم اما هر لحظه ممکن است این موج در کشور گسترده شود؛ مخصوصاً  نوروز ایام خاصی است و می‌دانیم تحرک مردم در داخل و خارج خانه بیشتر می‌شود، در کوی و برزن بازار هم حضور پیدا می‌کنند.

روحانی گفت: همان‌طور که درختان و گیاهان در فصل بهار تحرک‌شان آغاز می شود، بازدیدها و مسافرت ها از سوی مردم  در ایام نوروز باعث تحرک عمومی می‌شود که به همان نسبت باید مراقبت‌ها بالا برود. صدا و سیما و مسئولین باید به مردم بگویند با ماسک به عید دیدنی بروند و روبوسی نکنند و همه فاصله اجتماعی را رعایت کنند چرا که اگر یک نفر آلوده باشد همه آلوده می‌شوند.

رئیس جمهور با بیان این که ما هنوز به یک نقطه اطمینان بخش و آسوده نرسیده‌ایم، اظهار داشت:  باید واکسن ها تزریق شود و اگر در  این مدت مراعات‌ها ضعیف هم شود وضعیت خطرناک خواهد شد؛ لذا خواهش می کنم برای این که نوروز خوبی داشته باشیم و نگذاریم خانواده‌ای دغدار شود رعایت و مراعات کنیم.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه بر اساس گزارش وزیر بهداشت این هفته و هفته‌آینده واکسن بیشتری وارد کشور می شود، به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت:ما در این ستاد ۴۸۱ مصوبه داشتیم که ۹۹ درصد اجرا شده و یک درصد باقیمانده هم در حال اجراست.

وی با قدردانی از حضور منظم اعضا در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از نماینده قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم. همه دلسوزانه آمدند، حرف زدند، بحث و کمک کردند و کار بزرگی انجام شد. قرارگاه هم از وقتی که تشکیل شد به طور منظم جلسات را تشکیل می‌دهد و تلاش می شود که از آنها هم تشکر می‌کنم.

روحانی با اشاره به اجرای مدل زندگی جدید در شرایط کرونا گفت: تصریح کرد:  ما ناچار شدیم مدل زندگی جدید را اجرا کنیم که برای مردم بسیار سخت بود.  ما چاره‌ای نداشتیم و بسیاری از دستورالعمل‌ها را مردم ضروری می دیدند و مردم تا میزان زیادی، سبک زندگی جدید ایجاد شده را مراعات می‌کنند.

وی ادامه داد: این رفتار با چیزی که ما همیشه عادت داشتیم کمی متفاوت است اما چاره‌ای نبود و همه باید تلاش کنند تا در شرایطی قرار بگیریم با تولید واکسن ها و با ارتقای رعایت پروتکل‌ها بتوانیم شرایط خود را عالی کنیم که ماه‌های آینده واکسن در دسترس قرار خواهد گرفت.  

رییس جمهوری اظهار کرد: باید دید آیا این واکسن ها در برابر گونه های جهش یافته چگونه عمل می کند اما امیدواریم شرایط طوری باشد مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

روحانی با اشاره به اینکه مردم و همه کشور از آغاز این اپیدمی کرونا یعنی پایان بهمن یک مرجعیت واحد را قبول کردند، گفت: وزارت بهداشت درمان و متخصصان پزشکان و متخصصان صاحب‌نظر مرجع شده‌اند.  اگر مرجعیت تغییر می‌کرد و هر کسی چیزی را می‌گفت، گرفتار می‌شدیم. مردم مرجعیت واحد را در کشور قبول کردند و همه پذیرفتند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بسیار کمک کردند و بارها تاکید کردند اگر ستاد چیزی را ممنوع کرد، ‌مردم همه گوش کنند و خود ایشان شخصاً همه پروتکل‌ها را به طور دقیق مراعات می‌کردند و همیشه توصیه داشتند این همراهی و همدلی بسیار موثر است که چنین بود.

رییس جمهوری گفت: اگر این پایه و ستون مهم نبود این ساختمان بنیان‌گذاری نمی شد. علاوه بر این علما اندیشمندان حوزه و مراجع نگذاشتند فرقی بین علم و دین باشد. علم دین است و چیزی نیست که از دین جدا باشد ریشه دین از وحی است و علم هم قانون و سنت‌های خداست که باید کشف کنیم بنابراین این دو از هم جدا نیستند.

وی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، سخنوران و علما همه یک صدا بودند و این بسیار ارزشمند است اگر دوگانگی یا سه گانگی خصوصاً در ماه محرم، ماه رمضان، رجب، اعتکاف و در مناسک دینی ایجاد می‌شد این وضع را نداشتیم و خوشبختانه این همدلی باعث شد که بتوانیم به این میزان برسیم.

روحانی با اشاره به توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به صحنه آمدند؛ ماسک، ونتیلاتور، سی تی اسکن، شوینده های بهداشتی را باید از خارج وارد می‌کردیم که  اجازه نمی‌دادند اینها را وارد کنیم اگر هم می‌توانستیم وارد کنیم شرایط و قیمتش خیلی زیاد بود و دست و بال ما هم برای انتقال پول باز نبود.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تولید، دارو و تجهیزات بسیار تلاش کردند که خوشبختانه دچار مشکل نشدیم این همه تخت‌های بیمارستانی در خوزستان یک هفته راه افتاد و این نشان می‌دهد همه به ویژه شرکت‌های دانش بنیان کار بسیار بزرگی انجام دادند.

 وی با اشاره به توانمندسازی بخش سلامت اظهار کرد: بخش سلامت با مقررات، شیوه مراقبت به طور مداوم در حال تحقیق بودند و به مردم گفتند که این داروها در درمان این ویروس موثر نیست البته ممکن است موثر باشد و بلافاصله این داروها را در داخل کشور ساختیم و این کار بسیار بزرگی بود که انجام شد. کادر درمان هم با شهامت و توانمندی و شجاعت وارد میدان شد و اگر تجهیزات بیمارستان ها نبود پرستاران ها و کادر رمان و تست نبودند تا این حد به موفقیت نمی رسیدیم. برای تست به خارج نیاز داشتیم و نمی‌شد به موقع تست را وارد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این دانشمندان ایرانی در همه زمینه‌ها کار بزرگی انجام دادند و در همین دوران کووید ۱۹ تحقیقات ارزشمندی نوشتند و به دنیا عرضه کردند.

رییس جمهوری با اشاره به انسجام و هماهنگی همه سران قوا در بحث کرونا گفت: اگر قرار بود هر گروه راه خود را می‌رفت نمی‌شد و همه قوا با همدیگر همکاری و همیاری کردند. مصوبات ستاد تایید مقام معظم رهبری را داشت و در مقابله با کرونا سپاه و ارتش هم همه توان خود را آوردند و بیمارستان‌های خود را در اختیار گذاشتند و همه ارکان کشور از مردم عادی گرفته و مسئولان تلاش کردند.

وی گفت: مسئله دیگر انسجام و هماهنگی همه قوا و نیروها در سراسر کشور بود و واقعا همه همدیگر را یاری کردند و  اینطور نبود که قوه مجریه یک حرفی بزند و قوه مقننه و قضاییه هر کدام حرف  دیگری بزنند، و سه قوه در  کنار هم قرار گرفتند و همه یکدیگر را یاری کردند.  

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی احترام گذاشتند چرا که تایید و امضای رهبر انقلاب اسلامی پای این مصوبه بود لذا همه به یکدیگر کمک کردیم. یک روز که لازم بود شما دیدید سپاه و ارتش همه توان خودشان را به میدان آوردند و بیمارستان‌های خودشان را در اختیار گذاشتند و همه ارکان کشور از مردم عادی و غیرعادی همه در کنار هم ایستادند و فداکاری کردند.  

روحانی افزود: مخصوصا باید از مردم ایران قدردانی کنیم چرا که با فرهنگ بلند، مراقبت، یاری و تعاونشان با کمک‌های مومنانه،  بسیار خوب به صحنه آمدند و یکدیگر را یاری کردند. همین طرح‌هایی که اجرا شد مانند طرح شهید سلیمانی که در محلات فعال شد، همه آمدند به درب خانه‌ها رفتند و اگر فردی نیاز به کمک و دیگری نیاز مراقبت داشت، بسیار خوب کار شد.

رییس جمهوری عملکرد مراکز نگهداری سالمندان را بسیار تحسین برانگیز خواند و گفت: در برخی از کشورها سالمندان را رها کردند و گفتند اگر اینها مردند هم مهم نیست، ما باید به دنبال جوانان برویم.  به هیچ‌وجه چنین موضوعی در مخیله کسی در ایران نیامد و این مراکز با همه وجود از سالمندان و معلولین مراقبت کردند و سالمندان در واکسن جزو گروه‌های مقدم هستند و واکسیناسیون نسبت به اینها انجام می‌گیرد.  

 وی تصریح کرد: فرهنگ بلند ایرانی عظمت مردم و تکریمی که اینها نسبت به پدران و سالمندان خود کردند بسیار ارزشمند و مهم بود.

روحانی اظهار کرد: بسیج همگانی و عمومی از روز اول در کشور جاری بوده و این بسیج امروز هم هست. یعنی در هر جا هر چه لازم باشد به محض اینکه مسئولین اعلام کنند،  همه پای کار هستند و تلاش و کوشش می‌کنند.

رییس جمهوری یادآور شد: من از همه به‌ویژه بخش حمل و نقل قدردانی می‌کنم چرا که در آن روزهای سخت اولیه که خطر بیماری و ویروس بود، این بخش به هیچ عنوان تعطیل نشد. یعنی اجناس ما از بندر و گمرکات به داخل کشور منتقل شد و بخش‌های مختلف همه پای کار بودند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: بحمدالله ما با یاری یکدیگر این یکسال و چند هفته را گذراندیم و باید از تجربیاتمان برای سال آینده استفاده کنیم و کاری کنیم که در سال آینده مردم با شرایط بهتر و خطرات کمتری سال را بگذرانند تا روزی که ما از این ویروس  به‌طور کامل در امان بمانیم و یک ایمنی جمعی مطمئن در سراسر کشور به وجود بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز