خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه ریتسومیکان:

بایدن می‌خواهد متفاوت از دوران ترامپ عمل کند/ تحریم برای حل مشکلات دیپلماتیک موثر نیست/ بیانیه «بازگشت آمریکا» بصورت عملی نمایش داده نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۴۶۴

استاد علوم سیاسی گفت: به طور گسترده‌ای این عقیده وجود دارد که یک تحریم اقتصادی، حداقل به اندازه‌ای که انتظار می‌رود برای حل مشکلات دیپلماتیک بین کشورها موثر نیست.

سوچیکا کوتا استاد علوم سیاسی و دانشیار دانشکده تحصیلات تکمیلی روابط بین‌الملل دانشگاه ریتسومیکان و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و اسلامی است . وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص برجام و تنش در روابط تهران و واشنگتن پرداخت. 

این استاد دانشگاه در خصوص سیاست خارجی دولت جدید آمریکا گفت: انتظار می‌رود دولت بایدن، در داخل و خارج از ایالات متحده متفاوت از دولت سابق - دولت ترامپ - عمل کرده و در در موضع‌گیری‌ها تابع دیپلماسی باشد اما پنجاه روز اول کار رئیس جمهور بایدن در دفتر کار خود، علی‌رغم اعلامیه «بازگشت آمریکا»، آن را بصورت عملی نشان نداد.

وی افزود: از آنجا که اکثر آمریکایی‌ها هنوز هم به اصطلاح «تهدید ایرانی» برای امنیت ملی ایالات متحده اعتقاد دارند و همچنین لابی اسرائیل به ادعای چنین چیزی ادامه می‌دهد، رئیس جمهور آمریکا قادر نخواهد بود تا برای بازنگری اساسی در دیپلماسی ایالات متحده عجله کند. حداقل انگیزه کمی برای او برای انجام سریع این کار وجود دارد. با این حال ، دیر یا زود ، او قرار است به جلو حرکت کند.

وی ادامه داد:تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران خیلی عجولانه و فاقد استراتژی میان مدت یا بلند مدت روشن و متفکرانه بود. اگر این توافق خوب  نبود، گزینه‌های دیگر کدامند؟ او آنها را ارائه نداد. شاید یک گزینه نظامی در ذهن ترامپ بود اما آنچه ایالات متحده انجام داد فقط برخی عملیات محدود علیه آنچه آنها اهداف ایران در سایر کشورهای همسایه می‌خوانند بود. اگر گزینه‌های موثر دیگری برای حل مسئله هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد، منطقی است که ایالات متحده تحت دولت بایدن زودتر به برجام برگردد.

سوچیکا کوتا گفت: امروزه، به طور گسترده‌ای این عقیده وجود دارد که یک تحریم اقتصادی، حداقل به اندازه‌ای که انتظار می‌رود برای حل مشکلات دیپلماتیک بین کشورها موثر نیست. بسیاری از تحریم‌های اقتصادی تاریخ تأثیرات منفی بر سطح زندگی و موقعیت بشردوستانه مردم به ویژه اقشار محروم به جای دولت‌ها داشته است. چنین تأثیر منفی تحریم‌های اقتصادی بر جمعیت، بی‌اعتمادی را در بین مردم افزایش می‌دهد. رئیس جمهور بایدن این را می داند اما به دلیل مواضع سیاسی دقیق خود همانطور که قبلاً اشاره کردمدشوار است که بلافاصله آن را برطرف کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امیدوارم شرایط و روابط میان این دو کشور  حداقل در مقایسه با دوران ترامپ بهتر باشد اما به نظر می‌رسد که زمان بر است و  به تدریج پیش می‌رود. بیش از چهل  سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ شما نمی‌توانید نسبت به تغییرات اساسی بالقوه در روابط بین دو کشور خوش بین باشید. اگر روابط  ایران و آمریکا  آرام پیش برود، برجام  می‌تواند همچنان فرصتی برای کاهش تنش فراهم کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز