خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار آمریکایی:

بهبود روابط با ایران، در لیست اولویت‌های دولت جدید آمریکا قرار ندارد/تحریم نوعی جنگ است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۰۷۴

یک روزنامه‌نگار آمریکایی گفت: آمریکایی‌هایی که امیدوار بودند اقدامات سریع درباره پرونده آمریکا و ایران انجام شود، انتظار داشتند که بایدن از همه‌گیری کرونا به عنوان راهی برای لغو برخی تحریم‌ها استفاده کند. اگرچه حتی این امر در واشنگتن به عنوان یک هدیه یا امتیاز به ایران محکوم می‌شود.

«استفن کینزر»، (stephen kinzer) نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی است. وی پیش از این خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمر بوده و در حال حاضر برای چندین روزنامه و آژانس خبری گزارش می‌نویسد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره تنش‌های اخیر در روابط تهران و واشنگتن پرداخت. 

این پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل در پاسخ به سوالی در خصوص امکان بازگشت ایالات متحده به برجام با توجه به اینکه این مساله از جمله تعهدات «جو بایدن» در زمان رقابت‌های انتخاباتی بوده، گفت:  واضح است که بهبود روابط با ایران در لیست اولویت های دولت جدید آمریکا قرار ندارد. بخشی از این مساله نیز ناشی از آن است که او و افراد اطرافش هنوز درگیر مفهوم جنگ سرد و  درگیری و خصومت با  حاصل جمع صفر هستند. دلیل دیگر سیاست واشنگتن است؛ بایدن احساس می‌کند که اگر دیپلماسی با ایران را ترویج دهد، اعضای مخالف ضد ایرانی کنگره که به حمایت آنها برای سایر مواردی که مهمتر از ایران است، نیاز دارد، از او انتقاد خواهند کرد. 

وی ادامه داد: ایالات متحده، مانند بسیاری از کشورها، غالباً نگاه خودمحوری به تعهدات متقابل دارد. ما به افسانه بی‌گناهی خودمان اعتقاد داریم و این باعث می‌شود که فکر کنیم هیچ چیز بدی در دنیا تقصیر ما نیست و منافع صلح و امنیت سایر کشورها را ملزم می‌کند که مطابق میل ما رفتار کنند. سازش جدی دیپلماتیک که برای حل مهمترین اختلافات ضروری است، کاری است که دیپلماسی آمریکا به خوبی انجام نمی‌دهد.

این تحلیل‌گر سیاسی اضافه کرد: آمریکایی‌هایی که امیدوار بودند اقدامات سریع درباره پرونده آمریکا و ایران انجام شود، انتظار داشتند که بایدن از همه‌گیری کرونا به عنوان راهی برای لغو برخی تحریم‌ها استفاده کند. اگرچه حتی این امر در واشنگتن به عنوان یک هدیه یا امتیاز به ایران محکوم می‌شود.

وی در ادامه در مورد احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت: جنگ بعید است اما تحریم‌ها نوعی جنگ است و ادامه خواهد یافت. یکی از تحولات جالب، پیشنهادی بود که وزیر بلینکن برای کنفرانس بین‌المللی در مورد افغانستان ارائه داد. وی ایران را در لیست کشورهایی که دعوت می‌شوند، وارد کرد. این اولین بار در دهه‌های گذشته است که ایالات متحده موافقت می‌کند نگرانی‌های امنیتی ایران را در نظر بگیرد اما امید به پیشرفت سریع دیگر واقع بینانه نیست. شاید لازم باشد تا بعد از انتخابات ایران در ماه ژوئن صبر کنیم. اینکه آیا یک رئیس‌جمهور تندرو یا یک رئیس جمهور اصلاح طلب در جایگاه انجام توافق با بایدن قرار می‌گیرد، یک مساله جذاب است. بنابراین این سوال وجود دارد که آیا بایدن خواهان بازگشت به توافق  پیشین یا توافقی جدید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز