خبرگزاری کار ایران

ذوالنوری در دیدار با معاون وزیر خارجه ازبکستان:

ایران همکاری­ خود با سایر کشورها را با تغییر افراد در کاخ سفید تنظیم نمی­‌کند/ آمریکا چاره‌ای جز برگشتن به برجام ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۷۸۵

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا چاره ای جز برگشتن به برجام ندارد، گفت: ما وضعیت همکاری­ های خود با سایر کشورها را با تغییر افراد در کاخ سفید تنظیم نمی­ کنیم.

به گزارش ایلنا، فرقت صدیق­ اف معاون وزیر خارجه ازبکستان ظهر امروز با مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار از تقویت همکاری ­های پارلمانی میان ایران و ازبکستان استقبال کرد و گفت: گروه­ های دوستی پارلمانی میان مجالس دو کشور تشکیل شده ­اند و تعاملات خود را آغاز کرده­ اند.خوشبختانه نشست مجازی روسای دو گروه به خوبی برگزار شده و گام مهمی جهت تحکیم روابط پارلمانی دو کشور برداشته شد.

ذوالنوری با اشاره به دوستی دیرینه ایران و ازبکستان، اظهار کرد: دو کشور تعلقات فرهنگی زیادی دارند. مهمترین وجه اشتراک دو کشور، دین اسلام است. خوشبختانه علی رغم حکومت نسبت طولانی کمونیست­ ها بر ازبکستان، مردم باورهای دینی خود را حفظ کرده­ اند. این وجه مشترک دو ملت می­ تواند مبنای اساسی برای تقویت و توسعه دوستی­ های مردم ایران و ازبکستان باشد.

وی در ادامه افزود: حفظ بنیان­ های فرهنگی و دینی در جوامع امروزی مانع مهمی جهت جلوگیری از نفوذ استکبار جهانی و مبارزه با سیطره­  آن­ها است که به طرق مختلفی تبلیغ می­ شود. امروزه نظام سلطه به دنبال جهانی­ سازی فرهنگ خود، کنترل سایر کشورها و کمرنگ کردن سنت­ ها و باورهای دینی و فرهنگی سایر ملت­ ها است؛ از این رو در همکاری­ های دو کشور باید جایگاه ویژه ­ای برای تقویت وجوه فرهنگی دو ملت قائل باشیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت همکاری­ های اقتصادی دو کشور، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در همه زمینه­ های اقتصادی مورد علاقه طرفین مناسبات خود را با ازبکستان تحکیم ببخشد. جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین ماشین آلات و قطعات، خدمات فنی و مهندسی، ساخت جاده و راه ­سازی، سدسازی و کشاورزی ظرفیت بالایی دارد. تسهیل مناسبات در این حوزه ­ها کمک شایانی به افزایش سطح مناسبات دو طرف خواهد کرد. مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که در این راستا زیرساخت­ های قانونی را فراهم سازد و به رفع موانع قانونی احتمالی همکاری­ ها کمک کند.

ذوالنوری در پایان و در پاسخ به سؤال معاون وزیر خارجه ازبکستان در خصوص آینده­  برجام با توجه به تغییرات کنونی کاخ سفید، خاطرنشان کرد: ما وضعیت همکاری­ های خود با سایر کشورها را با تغییر افراد در کاخ سفید تنظیم نمی­ کنیم. جمهوری اسلامی ایران بنا را بر توان خود در داخل گذاشته است و با توجه به مقاومت یکپارچه ملت در مقابل آمریکا، تحریم ­های آنها رنگ باخته­ اند و چاره­ ای برای آمریکا جز برگشتن به تعهدات برجامی و لغو تحریم ­ها وجود ندارد.

همچنین فرقت صدیق­ اف معاون وزیر خارجه ازبکستان در این دیدار با اشاره به مشترکات دینی و فرهنگی مردم ازبکستان و ایران، گفت: ما با ایران نه تنها به لحاظ دینی، فرهنگی و تمدنی مشترکات زیادی داریم بلکه اکنون دیدگاه­ های سیاسی دو کشور بسیار به هم نزدیک هستند.

وی افزود: ازبکستان از توسعه روابط پارلمانی میان مجالس دو کشور استقبال می­ کند و معتقد است گروه­ های دوستی پارلمانی و کمیسیون­ های تخصصی دو پارلمان می­ توانند نقش موثری در تقویت همکاری­های فیمابین داشته باشند.

معاون وزیر خارجه ازبکستان در ادامه، ضرورت توجه طرفین به تقویت همکاری­ های فرهنگی را خاطرنشان کرد و گفت: دو کشور از کشورهای اسلامی هستند و اشتراکات فرهنگی زیادی دارند بنابراین بسترهای لازم برای توسعه روابط دو طرف فراهم است. ما از تقویت گفتگوهای میان علما و دانشمندان ایران و ازبکستان استقبال می­ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارتقاء سطح همکاری­ های اقتصادی ایران و ازبکستان اشاره کرد و افزود: مشکلاتی که پاندمی کرونا برای تجار و توسعه همکاری­ های اقتصادی ایجاد کرد موجب شد سطح تبادلات تجاری دو کشور کاهش یابد اما اکنون با توجه به ظرفیت­ های موجود می­ توانیم این روابط را از سر بگیریم.

معاون وزیر خارجه ازبکستان همچنین گفت: تجار دو کشور بسیار علاقمند به کار با یکدیگر هستند و ما معتقدیم تبادلات تجاری تأمین کننده منافع هر دو طرف است.

فرقت صدیق­ اف در پایان با اشاره به همکاری خوب ایران و ازبکستان در مجامع بین­ المللی خواستار تداوم و توسعه این همکاری­ ها شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز