خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آلاباما در گفت‌وگو با ایلنا:

ایالات متحده به زودی تحریم‌ها را لغو می‌کند/ همه از احیای برجام بهره‌مند می‌شوند/ مذاکره دولت بایدن برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۶۵۸

استاد دانشگاه آلاباما تاکید کرد که بایدن برای بهبود روابط با ایران تحریم‌ها را لغو می‌کند چراکه تمایلی به ادامه رابطه مناقشه برانگیز بین ایالات متحده و ایران ندارد.

مایکل هولینگزورث، (Michael‌ Hollingsworth) استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بررسی وضعیت برجام پرداخت. 

بایدن متعهد به بازگشت به برجام است

 زمان لازم است

مایکل هولینگزورث در ابتدا گفت: من فکر می‌کنم دولت بایدن متعهد به بازگشت به توافق هسته‌ای است و این یک اولویت است اما بالاترین اولویت نیست. در حال حاضر دولت وی با برخی از مسائل داخلی درگیر است و هنوز موانعی مانند حمله به پایگاه‌های ایالات متحده وجود دارد. اینها حملات سبک هستند اما هنوز هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند. بایدن کاملاً متمرکز بر معکوس کردن بسیاری از ابتکارات سیاست خارجی آغاز شده توسط دولت ترامپ است و با کره جنوبی همکاری کرده است تا مقدمات بازگشت برخی وجوه به ایران را که تحت کنترل کره جنوبی بود، ترتیب دهد. برای بازگشت به برجام زمان لازم است اما من معتقدم که این اتفاق خواهد افتاد.

ایالات متحده تحریم‌ها را لغو می‌کند

وی در ادامه در مورد بازگشت ایالات متحده به برجام و اینکه هر طرفی خواهان برداشتن گام طرف مقابل است، گفت: این یکی از موانع اصلی بازگشت به برجام است. هر دو طرف می‌خواهند که دیگری ابتدا اقدام کند. این توافق هنوز بین ایران و چندین کشور اروپایی برقرار است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ۰ایران مطابق با برنامه اقدام، بازرسی‌های محدود را متوقف کرده و آمادگی خود را برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطوح بالاتر غلظت اعلام کرده است. اروپا از این بابت خوشحال نیست. برای بازگشت به توافق قبلی، ایران خواهان لغو تحریم‌ها است. ایالات متحده قبل از لغو تحریم‌ها خواهان انطباق است. با توجه به جدول زمانی مختصر دولت بایدن و سیاست خارجی، معتقدم ایالات متحده بیشتر تحریم‌ها را لغو می‌کند، شاید به صورت مرحله‌ای و فقط برای بازگشت به توافق نامه. مگر اینکه برنامه اقدام متفاوتی تدوین شود، ایران باید با بازگشت تدریجی به شرایط برجام متقابل عمل کند.

مایکل هولینگزورث گفت: به طور کلی، من معتقدم که دولت بایدن در ازای برخی رعایت‌ها تحریم‌ها را لغو میکند، در این میان ایالات متحده ممکن است خیلی خوب اقدام کند حتی اگر مجبور به این کار نباشد. به نظر نمی‌رسد بایدن آنقدر نگران طرح قدرت در این منطقه خاص باشد. نگرانی‌های بین المللی دیگری نیز وجود دارد که نیاز به تقسیم قدرت دارند اما این مناطق خارج از خاورمیانه هستند.

دولت بایدن مصمم است تحریم‌ها را برای روابط بهتر با ایران لغو کند

این استاد دانشگاه در مورد تحریم‌ها در شرایط همه‌گیری گفت: کمک‌های بشردوستانه هرگز بخشی از تحریم‌ها نبود و هرگز نیست با این حال، مشکل این است که آسیب رساندن به یک کشور از نظر اقتصادی به توانایی آنها در درمان مردم بدون توجه به کمک‌های بشردوستانه آسیب می‌رساند. ایران طی همه‌گیرى، مانند بسیاری از کشورها، بسیار آسیب دیده است. تهیه واکسن سخت است و امیدوارم ایران بتواند واکسن را به تعداد مورد نیاز تهیه کند. من اعتقاد ندارم که دولت بایدن همه‌گیری را دلیل لغو تحریم‌ها می‌داند. معتقدم آنها می‌خواهند تحریم‌ها را برای روابط بهتر با ایران لغو کنند.

وی ادامه داد: در حالت ایده آل، آنها تحریم‌ها  را طی یک بیماری همه‌گیر لغو می‌کنند، اما هنوز مواردی از احتمال درگیری مسلحانه بین کشورها وجود دارد که به توانایی ایالات متحده در توجیه لغو تحریم‌ها آسیب می‌زند. از نظر سیاسی امکان لغو تحریم‌ها هنگام حمله به برخی پایگاه‌ها وجود ندارد. البته مذاکراتی برای تأمین بودجه‌ای که قبلاً مسدود شده بود، انجام شده و من فکر می‌کنم آنها این مسیر را ادامه دهند. ایران نیاز به پاسخ متقابل برای این پیشرفت‌ها دارد. اگر ایران هم این کار را انجام دهد، معتقدم تحریم‌ها برداشته می‌شود به شرط آنکه کشورهای اروپایی از این کار خوشحال  باشند.

دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است

مایکل هولینگزورث هم چنین عنوان کرد: بایدن چندین تصمیم در مورد ایران گرفته است. تصمیماتی که وی گرفته است، از جمله مشارکت در مذاکرات با کره جنوبی بر سر دارایی‌های بلوکه شده ایران و آزادسازی این دارایی‌ها به نفع ایران است. این پیشرفت است و ایالات متحده به تلاش خود برای بهبود روابط با این کشور ادامه خواهد داد. با توجه به گذشت زمان، دولت فعلی متعهد شده است که بیشتر تصمیمات سیاستی دولت قبلی ترامپ را برگرداند.

هیچ کسی درگیری مسلحانه را نمی‌خواهد

وی در مورد احتمال درگیری نظامی یا مذاکره گفت: هر دو ممکن است، اما محتمل‌ترین استراتژی شامل دیپلماسی است. سیاست خارجی در دولت بایدن متفاوت خواهد بود. به نظر می‌رسد این دولت رویکرد لیبرالیستی در سیاست خارجی را مشابه دولت اوباما تأیید می‌کند. این  رویکرد تمایل دارد به جای درگیری مسلحانه به دیپلماسی منجر شود. هیچ کس درگیری مسلحانه نمی‌خواهد. ایران هم واقعاً نمی‌خواهد این کار را انجام دهد و ایالات متحده نمی‌خواهد گرفتار یک درگیری دیگر شود. جنگ به درد کسی نمی‌خورد. حتی از منظر واقع گرایانه جنگ در این مرحله معنایی ندارد.

قاطعانه اعتقاد دارم که روابط با دولت ایران بهبود خواهد یافت

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بایدن تلاش خواهد کرد روابط خود را با متحدان تقویت کند و تلاش خواهد کرد تا خاورمیانه تا حدودی با ثبات باشد. من قاطعانه اعتقاد دارم که روابط با دولت ایران بهبود خواهد یافت. ایران می‌تواند سودهای زیادی کسب کند. دولت بایدن مایل به مذاکره، لغو تحریم‌ها‌، بازگشت به توافق هسته‌ای و ایجاد ثبات در روابط با ایران است. از خط خارج شدن این مسئله به دلیل حملات پراکنده به پایگاه های ایالات متحده اشتباه است.

بایدن تمایلی به ادامه رابطه مناقشه برانگیز بین ایالات متحده و ایران ندارد

همه از احیای برجام بهره‌مند می‌شوند

وی هم چنین اضافه کرد: من فکر می‌کنم رابطه ایران و ایالات متحده بهتر خواهد شد. دولت مایل است برای پایان دادن به تحریم‌های شدیدی که ایران با آن روبرو است‌، مذاکره کند. به اعتقاد من بایدن مایل است برای رسیدگی به  وضعیت مواد هسته‌ای، نوعی برنامه اقدام را دوباره وارد کار کند. من فکر می‌کنم که برجام یک توافق مناسب است اما این مشارکت در طرف ایران هم مهم است.  با گذشت زمان ، من معتقدم که با همکاری ایران می‌توان برجام را اجرا و تحریم‌ها را لغو کرد. توقف درگیری‌ها سرعت این کار را بسیار بالا می‌برد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایران فرصتی برای ورود دوباره به اقتصاد جهانی، تأمین مایحتاج مردم خود و همکاری با سیستم بین‌المللی دارد. تمام کشورهای دیگر خواهان ثبات و نوعی تضمین هستند که ایران قصد ندارد کلاهک هسته‌ای تولید کند. آنها چیزهای دیگری مانند دسترسی به ایران را به عنوان بازار نیز می‌خواهند. همه از این اتفاق بهره‌مند می‌شوند و ایران می‌تواند چیزهای خوبی مانند هواپیما و انواع کالاها را برای بهبود وضعیت کشور خریداری کند. این‌ها همه به همکاری ایران و آمریکا بستگی دارد. دولت ایران باید با حسن نیت تلاش کند تا در هنگام ارائه امتیازات، همکاری کند. مدتی طول خواهد کشید، اما اوضاع بین ایالات متحده و ایران بهبود می‌یابد. بایدن تمایلی به ادامه رابطه مناقشه برانگیز بین ایالات متحده و ایران ندارد. تمرکز فعلی واقعاً در حال حاضر بر برخی از مسائل داخلی ایالات متحده است. امیدوارم که آنها به زودی درگیر برخی از مسائل بین المللی شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز