خبرگزاری کار ایران

مطهری در نشست مجازی «جمهور ۱۴۰۰»:

لاریجانی را اصلح می‌دانستم وارد عرصه نمی‌شدم/ رییس‌جمهور بعدی نباید اجازه دخالت در امور اجرایی را به نهادهای دیگر دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۲۸۴

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم تاکید کرد: مردم از مشکلات اقتصادی و حوادث آبان سال گذشته گله‌مند هستند اما باید آن‌ها را به مشارکت تشویق کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مطهری نماینده تهران سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست «جمهور ۱۴۰۰» که توسط حزب ندای ایرانیان و به صورت مجازی برگزار شد، طی سخنانی گفت: امروز در شرایط خاصی به سر می‌بریم، البته ما در وضعیت خاص بوده‌ایم اما امروز شرایط به مراتب حساس‌تر است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم ادامه داد: انتخابات آینده تاثیر مستقیم در بهبود شرایط اقتصادی و همچنین بهبود شرایط کشور در عرصه بین‌الملل خواهد داشت و در صورت مشارکت بالای مردم نوع رفتار غربی ها نیز با ما متفاوت خواهد شد. از همین جهت همانطور که رهبری هم فرمودند در درجه اول مشارکت مهم است و بعد از آن مسأله انتخاب اصلح. پس ما باید تلاش کنیم که مردم برای شرکت در انتخابات رغبت پیدا کنند.

وی افزود: البته مردم گلایه هایی دارند، به ویژه از سال گذشته و حوادثی که در آبان رقم خورد؛ همچنین مشکلات معیشتی و اقتصادی که وجود دارد و ناامید هستند که اساساً انتخابات نتیجه بخش باشد. اما ما باید به دغدغه های آن ها پاسخ بدهیم و مردم را به حضور در انتخابات دعوت و تشویق کنیم. من هم شخصاً به همین دلال احساس کردم که باید وارد عرصه شوم، فارغ از نتیجه و فکر می‌کنم که همه ما باید وظایف خود را انجام دهیم.

نماینده سابق مجلس در تشریح میزان شناخت خود از شرایط کشور با توجه به اعلام کاندیداتوری وی برای انتخابات آینده، بیان داشت: من در طول ۱۲ سالی که نمایندگی را برعهده داشتم، تا حد زیادی با مشکلات کشور آشنا شدم و آشنایی دارم.

مطهری با بیان اینکه ما باید اصلاحاتی در سیاست خارجی ایجاد کنیم، اظهار کرد: ما باید روابط خود با کشورهای همسایه، عربی و جهان اسلام را بهبود ببخشیم و اصلاح کنیم. ما باید روابطی که با دنیای غرب داریم را حتی‌المقدور بهبود ببخشیم و این روابط به گونه‌ای نباشد که تنها محدود به دو سه کشور باشد و مجبور باشیم که به آنها امتیازاتی بدهیم و در قراردادهای تجاری رقابتی وجود نداشته باشد. خصوصاً اینکه سیاست خارجی اثر مستقیم بر جنبه های دیگر موضوعات خواهد داشت.

وی ادامه داد: مسأله دیگر اقتصاد است که ما از بخش خصوصی نیرومند برخوردار نیستیم. اقتصاد کشور ما چند بخش است، بخشی در اختیار دولت است، بخشی در اختیار نیروهای مسلح است و بخشی نهادهای دیگر؛ در کنار این‌ها ما شاهد یک بخش خصوصی نیرومند نیستیم. مثلاً در فرصتی که برای ما ایجاد شد در اثر تحریم ها و مشکلات قطر، نتوانستیم آن جا بهره برداری لازم را انجام دهیم. همچنین در مشکلات روسیه هم نتوانستیم موفق حاضر شویم و این به دلیل ضعیف بودن بخش خصوصی ما است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با تاکید بر اینکه دولتی که بر روی کار می‌آید باید چند بعدی باشد و برای حوزه های مختلف برنامه داشته باشد، افزود: دولت بعدی نباید فقط بگوید می‌خواهم سیاست خارجی یا فقط سیاست داخلی را اصلاح کنم. معتقدم دولت مقتدری باید روی کار بیاد و اجازه دخالت در امور اجرایی را به نهادهای دیگر ندهد ، که این هم نیازمند این است که رئیس جمهور یک فرد با ثباتی باشد و بتواند در فضاهای پیش رو مقاومت کند.

مطهری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص تایید صلاحیت و احتمال رایزنی با شورای نگهبان، گفت: من فکر نمی‌کنم نیاز به رایزنی باشد، تاکنون صحبتی نکردم. فکر می‌کنم همه‌چیز شفاف است و  شاید نیاز به رایزنی نباشد.

وی در ادامه در پاسخ سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به رویکرد شما در میانه جناح های سیاسی، چه کابینه‌ای تشکیل می‌دهید؟، بیان داشت: من با این رویکرد که دولت همه افراد دولت قبلی را کنار می‌گذارد مخالف هستم و به یک کابینه کاملاً اصولگرا یا کاملاً اصلاح‌طلب اعتقاد ندارم. معتقد هستم که از همه نیروهای متخصص هردو جناح، حتی اهل سنت و زنان هم باید در کابینه استفاده شود نه اینکه صرفا کابینه از یک جناح باشد؛ من این را مانع روند توسعه کشور می‌دانم.

مطهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نسبت خانوادگی‌اش شما با لاریجانی برخی ها معتقدند که شما به عنوان کاندیدای پوششی وی وارد صحنه رقابت ها شدید تا به نوعی رای آن دسته از بدنه اجتماعی اصلاح طلب که نگاه مثبتی به شما دارد را به سمت آقای لاریجانی جذب کنید، ابراز داشت: من از حضور آقای لاریجانی در انتخابات اطلاعی ندارم؛ در این رابطه با ایشان صحبتی نداشتم‌ و نمی‌دانم خواهد آمد یا خیر. همینطور اعلام کاندیداتوری خودم هم بدون اطلاع ایشان بوده است و هیچ هماهنگی وجود نداشته و ندارد. لذا کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم. اینکه اعلام کاندیداتوری کردم به معنای آن است که خودم را اصلح می‌دانم، اگر لاریجانی را اصلح میدانستم وارد عرصه نمی‌شدم. البته قطعاً در میان کاندیداها افرادی خواهند بود که در جنبه های دیگری اصلح باشند.

وی ادامه داد: امکان ائتلاف میان کاندیداها در مرحله نهایی انتخابات بعید نیست اما هیچ هماهنگی قبلی‌ای وجود نداشته و ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز