خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه ال ام یو:

بازگشت به برجام از اولویت‌های کاخ سفید است/ دیپلماسی تنها گزینه ممکن است/ سیاست‌های ترامپ ناشی از جهل، کم هوشی و عدم تحمل شدید بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۰۹۴

یک استاد علوم سیاسی گفت: ما با رئیس‌جمهور نفرین شده‌ای از برجام خارج شدیم که سیاست‌هایش عموماً ناشی از جهل، کم هوشی و عدم تحمل شدید بود. ایران به مفاد توافق اولیه پایبند بود و ایالات متحده این کار را نکرد. حال نیز به جای استفاده از سیاست تندروی، ایالات متحده باید آماده لغو برخی تحریم‌ها باشد.

دی فیلسیا، مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه ال ام یو است. تحقیقات وی بر مطالعات صلح و علوم سیاسی متمرکز شده است. وی در گفت و گو با ایلنا به بیان دیدگاه خود در خصوص تنش در ورابط تهران و واشنگتن و همچنین آینده برجام پرداخت. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم بازگشت «جو بایدن» به برجام علی‌رغم آنکه این موضوع از جمعه وعده‌های انتخاباتی وی بود، گفت: اقدام کاخ سفید در سپردن مسئولیت‌های سیاست خارجی به افرادی که در فرآیند امضای توافق هسته‌ای نقش داشته اند را می‌توان اقدامی در راستای وعده انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا دانست اما در حال حاضر اولویت واشنگتن تحت کنترل درآوردن کووید است اما این بدان معنا نیست که برجام از اولویت‌های سیاست خارجی خارج شده است. 

این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر ضرورت بازگشت بایدن به برجام افزود: ما با رئیس‌جمهوری نفرین شده‌ای از برجام خارج شدیم که سیاست‌هایش عموماً ناشی از جهل، کم هوشی و عدم تحمل شدید بود. ایران به مفاد توافق اولیه پایبند بود و ایالات متحده این کار را نکرد. حال نیز به جای استفاده از سیاست تندروی، ایالات متحده باید آماده لغو برخی تحریم ها باشد.

وی ادامه داد: نگرانی‌هایی در مورد نحوه بازگشت به برجام در داخل آمریکا وجود دارد، دولت نمی‌خواهد ضعیف به نظر برسد. همچنین در این میان بحث رابطه آمریکا و اسرائیل نیز وجود دارد که از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. البته تاکنون ماجرا با حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق نیز پیچیده‌تر شده است که انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال جاری و سیاست داخلی ایران نیز به پیچیدگی خواهد افزود؛ اولین قدم اما دیپلماسی است. 

دی فیلسیا گفت: بایدن باید تحریم‌هایی را که تأثیر مستقیم بر مردم ایران و ظرفیت آنها برای بهبودی از بیماری همه گیر دارد ، لغو کند. این باید بدون در نظر گرفتن موارد مربوط به اعتماد ، فوراً انجام شود ، این یک نگرانی در مورد حقوق بشر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دیپلماسی تنها گزینه است و نه تنها باعث نجات جان بیشتر آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها می‌شود، بلکه اثبات شده است که موثرترین و پایدارترین روش است. من نگران سیاست داخلی و چگونگی تأثیر آنها بر شانس دیپلماسی هر دو طرف هستم. انتخابات میان دوره‌ای دور از دسترس نیست و عدم موفقیت دیپلماسی فرصتی به جمهوری‌خواهان می‌دهد تا جایگاه خود را حفظ کرده و دولت را به ضعف متهم کنند. در ایران نیز انتخابات برگزار می‌شود و ممکن است فرصت از دست برود. 

وی در پایان اظهار کرد: من هیچ پیش‌بینی در مورد آینده روابط آمریکا و ایران ندارم؛ جهان در حال حاضر در وضعیتی نابسامان قرار گرفته است. امیدوارم دیپلماسی پیروز شود و ما بتوانیم یک رابطه صلح آمیز داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز