خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون:

بایدن با مجموعه‌ای از بحران‌ها مواجه است/ رئیس‌جمهور جدید آمریکا اشتیاق خود برای بازگشت به برجام را نشان داده است/ گذاشتن پیش شرط مانعی برای مذاکره است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۹۸۳

استاد روابط بین‌الملل گفت: دولت جدید آمریکا اشتیاق خود را نشان داده است و تاکید کرده که می‌خواهد مذاکرات را برای بازگشتن به توافق هسته‌ای آغاز کند.

«مارتین اس فلاهرتی» (Martin S. Flaherty)، استاد روابط بین‌الملل و حقوق بشر دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های سیاست خارجی، روابط بین‌الملل و حقوق بشر تحقیق و بررسی و تدریس  کرده است. فلاهرتی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه خود در خصوص تنش در روابط تهران و واشنگتن پرداخت. 

این استاد دانشگاه در پلاسخ به این سوال که جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی از بازگشت به توافق هسته‌ای سخن گفته بود اما تا کنون اقدامی در این حوزه صورت نداده، گفت: رئیس‌جمهور بایدن با مجموعه‌ای از بحران‌ها روبرو است که بیشتر آنها توسط دولت ترامپ تشدید شدند. پاسخ به کرونا ، نیاز به محرک و توسعه اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، سرکوب رأی دهندگان در ایالت، زندانی شدن یک میلیون مسلمان در سین کیانگ  و افراط گرایی راست‌گرای داخلی موضوعات مورد توجه بایدن است. همه اینها بیانگر این است که او علاوه بر توافق هسته‌ای باید در خصوص مسائل دیگری هم تصمیم‌گیری کند. 

وی ادامه داد: درک من این است که دولت جدید آمریکا اشتیاق خود را نشان داده است و تاکید کرده که می‌خواهد مذاکرات را برای بازگشتن به توافق  آغاز کند.

وی با انتقاد از گذاشتن پیش‌شرط برای بازگشت به برجام گفت: بهترین راه برای انفعال و ایجاد بن‌بست در هر مذاکره بین المللی، تحمیل پیش شرط‌های یک طرف یا طرف دیگر است. (به عنوان مثال، فلسطین و اسرائیل را ببینید). برای برقراری مجدد توافق، هر دو طرف باید به میز مذاکره برگردند. ایران، به ویژه، باید مشتاقانه با دولت جدید در تعامل باشد 

فلاهرتی گفت: دولت بایدن باید در هرگونه تحریمی که به مردم ایران آسیب می‌رساند، تجدیدنظر کرده و آن را لغو کند. در واقع، چنین حرکتی با توجه به کرونا از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

این استاد دانشگاه با رد احتمال هرگونه درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت: در دولت جدید، جنگ دیگر گزینه برای مقابله و برخورد با ایران نیست.من فکر می کنم روابط ایران و آمریکا به سمت بهبود حرکت کند و توافق هسته‌ای اساسی با ایران در دولت بایدن احیا می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز