خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه میشیگان:

بازگشت به برجام اولویت «جو بایدن» است/ واشنگتن پیش از مذاکره، تحریم‌ها را لغو نمی‌کند/ رئیس جمهور جدید آمریکا علاقه‌ای به درگیری با ایران ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۴۵۹

استاد دانشگاه میشیگان گفت: من خوش‌بین هستم که دولت جدید آمریکا تلاش جدی برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای با ایران را در ماه‌های آینده خواهد کرد اما انتظار ندارم که او قبل از وقوع این مذاکرات تحریم‌ها را لغو کند.

«جان دی سیوریاری» استاد دانشگاه میشیگان، مدیر مرکز دیپلماسی وایزر و مدیر مرکز سیاست بین‌الملل دانشگاه میشیگان است. وی در گفت و گو با ایلنا به بیان دیدگاه خود در مورد تنش‌های موجود در روابط تهران و واشنگتن  پرداخت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال بازگشت دولت جدید ایالات متحده به برجام، گفت: من فکر می‌کنم بازگشت به برجام برای دولت بایدن یک اولویت است. بسیاری از افرادی که بایدن در سمت‌های ارشد سیاست خارجی منصوب کرده، در مذاکرات توافق با ایران نقش بسزایی داشتند و در بیان دیدگاه خود مبنی بر اینکه ایالات متحده باید سیاست ورود مجدد به برجام  را دنبال کند بسیار علنی بوده‌اند.

وی ادامه داد: با این حال، دولت بایدن به دو دلیل باید با دقت قدم بردارد. اول این که در داخل کشور، قانونگذاران جمهوری‌خواه هنوز به شدت از این توافق انتقاد می‌کنند و برخی از دموکرات‌های میانه رو نیز دوگانگی دارند، به ویژه کسانی که نگران پیامدهای روابط ایالات متحده و اسرائیل هستند. شاهد بودیم که نامزد بایدن برای سمت معاون وزیر دفاع در امور سیاست، کالین کال، مدافع سرسخت برجام ، به دلیل حمایت از این معامله تا حدی مواخذه شد. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه و دیگران با سوالات مشابهی روبرو هستند. کاخ سفید نه تنها نگران چشم‌انداز نامزدی آنها بلکه همچنین توانایی کار با سنا در مورد سایر موضوعات مورد نگرانی بزرگ مانند مهاجرت و طرح مقابله با کرونا  است.

دی سیوریاری گفت : در سطح بین‌المللی، دلیل احتیاط نیز وجود دارد. دولت بایدن نمی‌خواهد با چنان اشتیاق پیش برود که از اهرم مذاکره در برابر ایران و دیگر طرف‌های برجام صرف نظر کند. با توجه به وضعیت روابط ایالات متحده و عربستان به طور خاص، نگرانی‌های منطقه‌ای نیز برای مدیریت وجود دارد. من خوش‌بین هستم که دولت بایدن تلاش جدی برای پیوستن دوباره به توافق در ماه‌های آینده خواهد کرد. من انتظار ندارم که او قبل از وقوع این مذاکرات تحریم‌ها را لغو کند زیرا این باعث کاهش قدرت ایالات متحده و انتقاد شدید از داخل و متحدان منطقه‌ای می‌شود که هر دو انجام کار را دشوارتر می‌کند.

وی افزود: من مطمئناً نظر مربوط به افکار عمومی ایران را می‌فهمم اما اگر دولت بایدن در این مرحله بیش از حد خواستار ظاهر شود، ممکن است ظرفیت سیاسی را برای انعقاد یک توافق از دست بدهد و بهتر است تحریم ها را بعداً کنار بگذارد.

این استاد دانشگاه همچنین در خصوص تحرکات ایالات متحده در سوریه گفت: در مورد حمله هوایی در سوریه، دولت ادعا می‌کند که امکانات مورد نیاز  برای پشتیبانی عملیات علیه نیروهای ایالات متحده در عراق استفاده شده است. من فکر نمی‌کنم دولت جدید ایالات متحده علاقه‌ای به درگیری با ایران داشته باشد اما فکر می کنم که این کشور می‌خواهد پیامی ارسال کند که از نیروهای خود دفاع خواهد کرد و منافع آمریکا را تأیید خواهد کرد.

وی تاکید کرد: این واضح است که چنین اقداماتی در کوتاه‌مدت تنش بین ایالات متحده و ایران را افزایش می دهد اما دوباره، من فکر می‌کنم توانایی بایدن در مذاکره تا حدی به متقاعد کردن مخاطبان در واشنگتن و پایتخت‌های دیگر بستگی دارد که وی موضع را واگذار نخواهد کرد. بنابراین من با احتیاط نسبت به بهبود روابط در آینده پیش رو خوش بین هستم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز