خبرگزاری کار ایران

فارین پالیسی:

بمباران بی‌پروای سوریه دیپلماسی‌ای نیست که بایدن وعده داده بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۸۹۶

فارین پالیسی در تحلیلی نوشت: چرا «جو بایدن» همانطور که وعده داده بود به توافق با ایران بازنگشت و تنش‌ها را کاهش نداد؟

به گزارش ایلنا به نقل از فارین پالیسی، صاحبنظران می‌خواهند در معادلات جهانی، ایالات متحده را به یک شریک جهانی مسئولیت‌پذیرتر تبدیل کنند اما بمبارن بی پروای درسوریه، دیپلماسی‌ای نیست که جو بایدن وعده داده بود. 

اگر این امر به منزله استفاده از اهرم‌های بیشتر در برابر ایران است، چرا دولت بایدن آنچه را گفته، انجام نداده است: پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ایران و کاهش تنش در خاورمیانه؟ این چیزی است که وعده داده شده بود‌.

طبق گفته پنتاگون، حمله ایالات متحده در پاسخ به حمله موشکی ۱۵ فوریه در شمال عراق بود که منجر به کشته شدن پیمانکاری شد که با ارتش ایالات متحده کار می‌کرد و یک عضو سرویس آمریکایی را زخمی کرد.

پنتاگون این ادعای باورنکردنی را مطرح کرد که این اقدام با هدف تنش‌زدایی از وضعیت کلی در سوریه شرقی و عراق انجام شده است. این اقدام توسط دولت سوریه با واکنش مواجه شد و  حمله غیرقانونی به خاک خود را محکوم کرد و گفت که این حملات منجر به عواقبی خواهد شد که اوضاع منطقه را تشدید می‌کند. همچنین این حمله توسط دولت‌های چین و روسیه محکوم شد. یکی از اعضای شورای فدراسیون روسیه هشدار داد که چنین تشدیدهایی در منطقه می‌تواند به یک درگیری گسترده منجر شود.

ایالات متحده ادعا می‌کند که هدف قرار دادن شبه نظامیان در سوریه بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دولت عراق بوده است اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران به شدت از شبه نظامیان مورد حمایت خود در عراق خواسته است تا از چنین حملاتی یا هرگونه اقدامات جنگی که می‌تواند دیپلماسی حساس این کشور را از بین ببرد و مانعی برای بازگرداندن ایالات متحده و ایران به توافق باشد خودداری کنند. 

یک فرمانده ارشد شبه نظامی عراق گفت: هیچ‌یک از جناح‌های شناخته شده ما این حمله را انجام ندادند. دستورات ایران در مورد حمله به نیروهای آمریکایی تغییری نکرده است و ایرانیان همچنان مشتاق حفظ آرامش با آمریکایی‌ها هستند تا زمانی که ببینند دولت جدید چگونه عمل خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند این بمباران ممکن است برای تقویت دست ایالات متحده در مذاکرات خود با ایران بر سر توافق هسته ای باشد اما این حمله کار از سرگیری مذاکرات با ایران را دشوارتر خواهد کرد. این در لحظه‌ای حساس است که اروپایی‌ها در تلاش هستند تا سیاست «تعهد در مقابل تعهد» را برای احیای برجام انجام دهند. این حمله  روند دیپلماتیک را دشوارتر خواهد کرد

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز