خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیأت دولت:

تجارت با دنیا حق مردم است/ مهمترین حقوق عامه برداشتن تحریم و فشار از دوش آنهاست/ برونگرا بودن اقتصاد، دستور مقام معظم رهبری است/ کشورهای دوست، ما را برای پیوستن به FATF تشویق می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۶۳۰

رئیس جمهور با بیان اینکه تجارت با دنیا حق مردم است، افزود: اینکه اقتصاد ما برونگرا باشد، دستور مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، اظهار کرد: روزهای عید باید روزهای شادابی باشد اما عواقب آن نباید به گونه‌ای باشد که در روزهای بعد این ویروس شیوع پیدا کند.

رئیس دولت افزود: در این ایام بسیار مهم اولین وظیفه دولت این است که تا پایان سال همه طرح‌های قابل افتتاح را افتتاح کند تا مردم آثار و ثمرات آن در این روزها به خوبی ببینند و برای آنها ملموس باشد.

وی بیان کرد: ما روز دوشنبه افتتاح بسیار مهمی در این سال سخت داشتیم؛ اینکه دولت قادر است در یک روز دو میلیارد و ششصد میلیون طرح را افتتاح کند، بسیار مهم است. چاه‌ها و میدان‌ها و منابع مشترک به گونه‌ای است که اگر همسایگان ما استفاده کنند،‌ این منابع از دست می‌رود و ما نمی‌توانیم از پس از مدت‌ها از آن استفاده کنیم؛ ما اگر از سهم خود بهره‌برداری نکنیم، سهم از دست ما می‌رود. 

روحانی ادامه داد: بنابراین هر آنچه دولت یازدهم و دوازدهم از مسائل سیاسی، اقتصادی و داخلی بر آن تاکید می‌کند،‌ یک نگاهش به رفاه و زندگی مردم و توسعه تولید است و نگاه دیگر احقاق حقوق مردم است که حق مردم از دست نرود.

وی با بیان اینکه تجارت با دنیا حق مردم است، افزود: اینکه اقتصاد ما برونگرا باشد، دستور مقام معظم رهبری است.

وی اضافه کرد: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، برونگرایی است. جلوگیری راه مردم برای صادرات کالا به معنای انزواست و به این معناست که حق مردم از بین رفته است.

روحانی به ایجاد و حفظ برجام توسط دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم دولت موجده بود و این توافق مهم را ایجاد کرد و دولت دوازدهم، دولت مجریه بود واین توافق را حفظ کرد. باید مشخص شود که چه اقدامات بزرگی با هدایت مقام معظم رهبری و حمایت مردم انجام گرفته و باید برای مردم آشکار باشد.

وی با بیان اینکه ما در زمینه برداشتن تحریم، همه تلاش خود را به کار می‌گیریم، افزود: اگر یک ساعت ما در برداشتن تحریم تعلل کنیم، حقوق مردم را پایمال کردیم. مهمترین حقوق عامه برداشتن تحریم و فشار از دوش آنهاست و همه باید در این راستا تلاش کنیم. که البته این اقدام وظیفه دولت است؛ قانون اساسی به صراحت اعلام کرده است که جز در مواردی که اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده است، تمامی اجرا به عهده دولت است و هیچ شخص دیگری حق ندارد در اجرا مداخله کند.

رئیس دولت دوازدهم بیان کرد: البته در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا مقداری تغییر کرده است و به بعضی از مسائل اعتراف کرده است. اعتراف کرده که کار دولت قبل اشتباه بوده است و حتی اقدامی عملی نیز کرده است و نامه اشتباهی که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفت.

رئیس جمهور گفت: معتقدم برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام هم آسان و هم دشوار است؛ اگر اراده جدی وجود داشته باشد و دو کشور ایران و آمریکا تصمیم بگیرند به تعهدات خود عمل کنند که می توانیم در یک روز این کار را انجام دهیم اما اگر اراده جدی نباشد یا همان وسواس خناس که به جان ترامپ افتاد و وی را نابود کرد و به دام صهیونیست انداخت رخ بدهد؛ در کارها گره می‌افتد. 

وی یادآور شد: ترامپ به ظاهر شعار می‌داد و می‌گفت آمریکا اول است اما در مقام عمل، صهیونیسم اول، افراطی‌گری دوم، نژادپرستی سوم و آمریکا چهارم بود. صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کردند و گول زدند و او را به سمت یک مسیر غلط بردند.

روحانی افزود: دولت فعلی آمریکا اعتقاد دارد که دولت قبلی اشتباه کرده که باید به طور واضح  بگوید دولت  قبلی اشتباه کرده است و هم باید بصورت عملی این مورد را نشان دهد،بحث ما با اروپایی ها هم همین است .

وی با بیان این که اروپایی ها می گویند برجام باید حفظ شود، عنوان کرد:  اگر به لفاظی است که ما هم بلدیم بلندتر بگوییم، اگر دولت در این زمینه اصرار دارد یک کسی غلط تفسیر نکند که دولت نگاهش به بیرون است. آن ها حق ما را خوردند و ما باید حق خودمان را بگیریم؛ ما باید حق مردم را به آن‌ها برگردانیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: تولید دست مردم است و اقتصاد ما درون زاست. ما در مساله افتتاح‌های  ۵شنبه باید بدانیم که حق مردم است.

وی ادامه داد: برداشت ما در یک میدان مشترک صفر بود که در دولت یازدهم برداشت از آن را شروع کردیم و ۳۰ هزار بشکه در اوایل ۹۶  برداشت داشتیم و  در افتتاح دوم به برداشت ۶۵ هزار بشکه روزانه رسیدیم که این جنبه اقتصادی سر جای خود قرار دارد اما از طرف دیگر حق مردم هم چیز دیگری است.

روحانی با بیان این که برخی فقط به کلمه برجام می‌چسبند، البته برجام یکی از مهمترین توافقات تاریخ مردم ایران است، گفت: امروز انرژی اتمی ما در حال تولید است و هیچ کس نمی‌تواند چیزی بگوید چرا در قدیم قطعنامه‌های سازمان ملل روی سر ما بود و ما آن هزینه ها را پرداختیم. الان هم معلوم شد آن‌ها که می گفتند صنعت هسته ای از بین رفته است.

رییس جمهوری ادامه داد: این که ما از روز اول با مردم عهد کردیم سانتریفیوژ می‌چرخد و چرخ اقتصاد می چرخد، این را ما عمل کردیم. هر روز عمل کردیم. امروز اقتصاد ما بهتر می‌چرخد. هر هفته ده‌ها هزار میلیارد تومان در سراسر کشور طرح و پروژه افتتاح می‌شود. فقط در افتتاح روز دوشنبه ما در بخش نفت چیزی حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان بود. البته عملیات اجرایی کار بالاتری هم شروع کردیم. و ما هر هفته افتتاح داریم و این نشان می‌دهد که اقتصاد ما آن هم در شرایط جنگ اقتصادی بهتر حرکت می‌کند. 

روحانی با تاکید بر این که  اگر جنگ اقتصادی نبود می دیدند که کشور چه می‌شد گفت: یک زمانی IR۱ می‌چرخید و امروز، IR2، IR4، IR6 و IR9 هم می‌چرخد بنابراین هم در صنعت هسته‌ای که برای ما مهم است رشد بیشتری داشته باشیم و هم این صنعت را مشروع کنیم. البته مشروع بود اما به خاطر ادعای آنها در سازمان ملل این مسایل را ما برداشتیم و این تولید را بی‌هزینه کردیم و باز هم ادامه می‌دهیم.

وی  بیان اینکه ۱+۴ امروز وظیفه سنگینی بر دوش دارد، عنوان کرد: آنها باید بدانند سه سال در جنگ اقتصادی ایستادیم. این ما هستیم که در این مدت برجام را حفظ کردیم. ما ایجادکننده برجام و حافظ برجام هستیم. حالا که ما برجام را حفظ و آنها علیه ایران تحریم غیرقانونی وضع کردند، قانون را اجرا کنید. اگر قانون را رعایت کردید، ما فردایش به تعهدات‌مان عمل نکردیم حق با شماست. 

روحانی با اشاره به هفته درختکاری گفت: این هفته، هفته درختکاری است. درختکاری عنوان است. باطنش آن است که کشور را سرسبز کنیم، به پیشواز نوروز برویم و هوا را سالم‌تر بکنیم. درخت، سبزه، مرتع و گیاهان صدها خاصیت‌ دارد ولی اکسیژن خاص تولید کرده، کربن را می‌گیرد و هوا را بهتر می‌کند. یکی از افتخارات دولت این است که بخش‌های مختلف در کنار محیط زیست شتاب گرفتند. محیط ‌زیست شتاب زیادی داشته است. فقط هم دریاچه اورمیه نیست. ده‌ها طرح انجام شده است. 

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در این دولت، ۲۵ هزار میلیون تن محصولات کشاورزی را افزایش دادیم، یادآور شد: در آغاز دولت یازدهم، محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود و امروز ۱۲۳ میلیون تن است. دوست داریم تا پایان دولت به این میزان به ۱۳۰ میلیون تن برسد.  آبیاری قطره‌ای در همه دولت‌ها یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بوده است اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است.

رئیس قوه مجریه بیان رکرد: ما از آب و زمین بهتر استفاده می‌کنیم، با آب کمتر، محصول بیشتر، بهتر و با کیفیت‌تر تولید می‌کنیم. در تمام دولت‌ها، میزان گلخانه‌ها هشت هزار و ۹۰۰ هکتار بود اما امروز نزدیک به ۲۰ هزار هکتار گلخانه داریم و تا آخر دولت ممکن است به ۲۴ هزار هکتار برسد. در جنگلکاری هم از ۳۲ هزار هکتار عبور کردیم. 

وی همچنین با اشاره به روز نیکوکاری ادامه داد: این ایام، ایام نیکوکاری است. مردم همیشه محرومان را یاری کرده‌اند. مظاهری هم دارد. شاید کمک به تکدی‌گری را نیکوکاری بدانند که این درست نیست. باید آن را جمع کنیم، هر چند کمتر شده است. کمک به مردم در دوران کرونا را دیدید، چه مساوات و کمکی در میان اقشار و خیرین انجام شد.  تعداد سازمان‌های خیریه تا پیش از دولت یازدهم، چهار هزار و ۳۰۰ تشکل بودند. در این دولت، پنج هزار و ۵۰۰ تشکل خیریه‌ای جدید شکل گرفته است.۲۲ هزار سمن در این دولت در بخش‌های مختلف شکل گرفته است. 

روحانی در خصوص پیوستن ایران به نهاد FATF، گفت: FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی درخصوص مسائل مالی و تراکنش‌ها انجام می‌دهد. همه کشورها در آن هستند. اگر بد هست، چطور در آن حضور دارند. همه اتحادیه اروپا در آن هستند. همه شرق، روسیه و چین، ترکیه و همسایگان ما در آن هستند. چطور می‌شود همه دنیا نسبت به آن اجماع داشته باشند و همه تلاش می‌کنند، رتبه بالاتری در این گروه مالی به دست آورند و ما تماشا می‌کنیم؟ البته دولت اقدامات خود را انجام داده است. چهار لایحه را تهیه کرد. کار دولت و مجلس انجام شده است. حتی شورای نگهبان هم اقداماتش را انجام داده است. دو لایحه کارش تمام و ابلاغ شده و دو لایحه مربوط به کنوانسیون‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته‌اند. 

وی با تاکید بر این که  همه باید با مردم واضح صحبت کنند،اظهار داشت: وقتی عدد ریسک کشور از شش به هشت می‌رود، یعنی مردم باید از جیب‌شان بیشتر پول دهند و برای نقل و انتقالات مالی، پول بیشتری باید پرداخت کرد. باید بدانیم تمام کشورهای دوست‌مان که با ما کار کرده و حتی کار بانکی محدود دارند، می‌گویند اگر به FATF ملحق نشویم، ارتباطات بانکی ما قطع می‌شود و این یعنی ما به قرن پیش برگردیم.

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد وقتی قانونی را وضع و اجرا می‌کنیم، تمام مشکلات عالم بشریت را حل نمی‌کند، اگر این لوایح اجرا نشد، به مردم توضیح بدهیم، چقدر هزینه دارد و چه کسی آن را می‌پردازد. از مجلس سابق تشکر می‌کنم که با ما همراهی کرد و با رای خوب این لوایح را تصویب کردند. دو لایحه در اختیار مجمع است. معتقدم شرایطی است که مجمع قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم باید نشان دهند. 

وی ادامه داد:  هر چقدر زودتر لوایح مربوط به FATF تصویب شود، این به نفع ما است،طبق زمانبندی مجمع برای بررسی آن لوایح به نتیجه نرسید. دولت از مقام معظم رهبری درخواست که این زمان را تمدید کنند. ایشان هم محبت کردند و این زمان تمدید شد. مقام معظم رهبری راه را باز کردند. هرچه زودتر این لوایح تصویب شود، به نفع کشور و مردم است.

رییس جمهور گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  افراد دلسوز هستند، مقام معظم رهبری به آنها حکم داده استFATF هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد. تحریم باشد و نباشد، این لوایح لازم است. تحریم نباشیم، لازم‌تر است. برجام باشد یا نباشد، این لوایح لازم است. این لوایح ربطی به برجام ندارد. امیدواریم با همکاری همدیگر و عزیزان مجمع تشخیص از این پیچ عبور کنیم و مابقی مسائل را حل و فصل کنیم. مجلس هم لایحه بودجه را به تصویب رسانده و شورای نگهبان هم به تصویب برساند تا از ابتدای سال آینده آن را اجرا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز