خبرگزاری کار ایران

احمدی بیغش در گفت‌وگو با ایلنا:

هیات رئیسه رویه بدی را در پیش گرفته است/ الزام وجود ندارد بودجه تا پایان اسفند تمام شود/ کسی حق جلوگیری از طرح پیشنهاد توسط نماینده‌ها را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۳۵۵

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر هیات رئیسه این برداشت را دارد که این پیشنهادها وقت می‌گیرد باید سازوکار درست برای آن تعریف کند؛ نه اینکه همه مراحل را طی کند و در لحظه بیان، از طرح آن جلوگیری کند.

محمود احمدی بیغش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص حاشیه جلسه نوبت صبح مجلس در خلال تذکر صباغیان بافقی به رئیس مجلس و تنش‌های ایجاد شده، گفت: من اعتقاد دارم که حرف منتقد محترم درست بود البته با یک ادبیات بهتری هم می‌شد این نقد را گفت اما حرف درست بود. چراکه واقعا این انتقاد به هیات رئیسه وجود دارد که وقتی یک پیشنهاد به این مرحله رسید که آمد و قرار بود از تریبون مطرح شود دیگر هیات رئیسه حق حذف آن را ندارد. 

وی افزود: نماینده براساس مواد ۱۴۹، ۱۸۲، ۱۸۳ و ۱۸۴ آئین نامه داخلی مجلس می تواند پیشنهاد خود را در ارتباط با لایحه بودجه سالیانه اگر ثبت شده باشد، قرائت کند و هیچکس هم حق جلوگیری ندارد. اما اخیرا یک رویه بدی شکل گرفته که هیات رئیسه یک دخالت های بیجا در امور می‌کند و به خود اجازه می‌دهد به انحاء مختلف از پیشنهادها عبور کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه اظهار داشت: من نمی‌گویم این پیشنهادها بی‌جا است و همچنین نمی‌گویم که به‌جا است، اما این که اگر هیات رئیسه این برداشت را دارد که این پیشنهادها وقت می‌گیرد باید سازوکار درست برای آن تعریف کند؛ نه اینکه همه مراحل را طی کند و در لحظه بیان، از طرح آن جلوگیری کند.

وی در خصوص تعدد زیاد پیشنهادها و اینکه شاید بودجه تا آخر سال تصویب نشود، ابراز داشت: مجلس بر اساس آئین‌نامه موظف است از ۱۵ آذرماه هرسال که دولت لایحه را تدوین کرد، آن را طبق پروسه زمانی جلو ببرد؛ اما الزام ندارد که بودجه حتما تا پایان اسفند تصویب شود. مهم این است که یک لایحه مدبرانه، عاقلانه، عادلانه و درست بررسی و تصویب شود. اما هیچ جای آئین نامه و قانون نگفته است که بودجه حتما باید تا پایان اسفند و قبل از شروع سال تصویب شود. در نتیجه هیچکس اجازه ندارد و نباید به خود اجازه دهد که بگوید چون وقت می‌گیرد، باید بگذریم.

احمدی بیغش ادامه داد: عرض من این است که اگر این روش درست نیست، باید بنشینند و سازوکار تعریف کنند، الان خیلی از پشنهادها وجود دارد که در صحن مطرح می شود و بعد از قرائت می گویند که وارد نیست. خب عده ای از اداره قوانین آمده‌اند و اینجا نشسته‌اند که وارد بودن یا نبودن پیشنهاد ها را قبل از قرائت بگویند. خود هیات رئیسه باعث اتلاف وقت می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز