خبرگزاری کار ایران

فلاحت پیشه در گفت وگو با ایلنا:

ایالات متحده چراغ سبز برداشتن تحریم ها را نشان خواهد داد/اگر دولت جدید آمریکا اشتباهات ترامپ را انجام دهد؛ با نظامیان در ایران مذاکره خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۹۹۵

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا برای این که میان خودش و ایران چالش جدید شکل نگیرد چراغ سبز برداشتن تحریم ها را نشان خواهد داد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رد پیشنهاد نشست مشترک آمریکا و اروپا با ایران در قالب مذاکرات برجامی گفت: دیپلماسی ماحصل برداشتی است که دیپلمات‌ها از صحنه میدان تقابل و یا تعامل کشورها دارند؛ بنابراین اکنون در حوزه میدانی شرایط به گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران روز به روز تردیدش به نقشی که آمریکایی‌ها ایفا می‌کنند بیشتر می شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مجلس دهم خاطر نشان کرد: اولین عاملی که باعث شد ایران به این نتیجه برسد زمان برای مذاکره نیست و به پیشنهاد کشورهای اروپایی جواب رد اقدام آقای بایدن در سوریه انجام داد که به اعتقاد من محدود شده بود و همان‌طور که مشاهده کردید  خود آمریکایی‌ها اعلام کردند دولت این کشور کم خطرترین هدف را انتخاب کرده، برای این بود که یک ژست به اصطلاح نظامی از خود  نشان دهد و بعد وارد مذاکره شود.

وی ادامه داد: محور دوم این است که تغییرات معناداری در حوزه تحریم هنوز شکل نگرفته است؛بله آمریکایی‌ها یکسری اقداماتی را مانند متوقف کردن مکانیزم ماشه را  انجام دادند اما واقعیت این است که تاکنون تغییر مهم و معناداری در حوزه رفع تحریم صورت نگرفته و تلاش ایران این است که تحریم به موضوع مذاکرات بین ایران و آمریکا تبدیل نشود بلکه روند کاهش تحریم‌ها شروع شود.

فلاحت پیشه با بیان این که عامل سوم تحولات منطقه است، اظهار داشت: امروز از یک سو نوسانات جدی در یمن و خلیج فارس شکل گرفته است و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی اقداماتی انجام می‌دهد برای واشنگتن یک نگرانی جدی ایجاد کرده است مبنی بر این‌که این اقدامات اسرائیل ضعف  مدیریت آنان را نشان دهد.

وی افزود:به نظر من دولت مردان ایالات متحده مجبور هستند در نهایت چند سیگنال یا چند علامت جهت کاهش تحریم به ایران نشان دهند، زیرا به خوبی می‌دانند در یک همچین شرایطی امکان مذاکره فراهم است و اگر غیر از این باشد ایران پای میز مذاکره نخواهد آمد، برای همین است که رو کاخ سفید بعداز موضع رد مذاکره از سوی ایران، اعلام کرد که با ۵ قدرت جهانی صحبت خواهد کرد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آمریکا مجبور است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم چند علامت سبز کاهش تحریم را به ایران نشان دهد، عنوان کرد: ما امروز در یک مقطع حساسی هستیم که در آن دو طرف ( ایران و آمریکا)  یا می‌توانند به سمت دیپلماسی و احیای برجام حرکت کند یا این‌که برعکس یکسری مشکلات جدیدبه وجود آورند و انرژی و توان شان صرف مدیریت این مشکلات جدید کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس دهم بیان کرد:به نظر من سیاستمداران دو کشور سعی‌شان  انتخاب راه اول که همان احیای برجام و محدود کردن فضا برای شکل گیری مسائل جدید خواهد بود لذا در  روزهای آتی باید منتظر بود آمریکایی‌ها در حوزه کاهش تحریم سیاست‌های خودشان به صورت غیر مستقیم یا غیر مستقیم در قبال ایران شکل دهند .

وی ادامه داد: البته یک عامل منفی دیگری وجود دارد  آن است که آمریکا و اتحادیه اروپا گامی را بردارند که نتیجه‌اش ضربه اساسی به برجام باشد و این اتفاق زمانی خواهد افتاد که تلاش  آمریکا برای یک قطعنامه در شورای حکام علیه ایران به ثمر بنشیند که معتقدم اگر کشورهای اروپایی به جای تعویق این کار، به مشوق  آمریکا تبدیل شوند آن موقع ایران دیگر حتی به عنوان میانجی هم به اروپا  نگاه نمی‌کند و رویکرد آن کاملا متفاوت خواهدی را پیش خواهد گرفت.

فلاحت پیشه گفت: امیدوارم آمریکایی‌ها اشتباهات گذشته را تکرار نکنند، بارها گفتم اگر بایدن ایده سیاست حداکثری ترامپ را کنار نگذارد و از آن استفاده ابزاری کند با نظامی‌ها در ایران مذاکره و مواجه خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معمولاً دیپلمات‌ها « نه» نمی‌گویند و این «نه» که به حضور آمریکا داده شد نشان دهنده این است که آقای بایدن عرصه را بر دیپلماسی تنگ کرده است که  این امر می‌تواند مقدمه‌ای برای شکست دیپلماسی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز