خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن خواهان بهبود روابط با ایران است/ بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن وجود دارد/ امیدوار به لغو تحریم‌ها هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۳۴۴

یک استاد دانشگاه بر لزوم شکل‌گیری مذاکراتی میان ایران و آمریکا تاکید کرد که بتواند حس بی‌اعتمادی میان دو کشور را کاهش دهد.

«ادوارد رودز»، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا و در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. وی در گفت‌وگو با ایلنا دیدگاه خود درباره آینده برجام و سیاست دولت آمریکا در قبال ایران را بیان کرد.

این استاد دانشگاه گفت: جو بایدن و اعضای ارشد دولت وی به صراحت گفته‌اند که مایل هستند شاهد روابط عادی بین ایران و سایر کشورهای جهان باشند؛ البته گفته می‌شود روابط ایالات متحده و ایران در لیست اولویت‌های دولت جدید آمریکا تعریف نشده است. درگیری کشور با ویروس کرونا و مباحث بهداشتی و اقتصادی مرتبط با آن امروز در بالای لیست دولت قرار دارد. به دلایل فشرده عملی و سیاسی، تغییر سیاست‌ها در تعدادی از مسائل داخلی دیگر از جمله سیاست‌های مهاجرت و انرژی نیز توجه فوری رئیس‌جمهور را می‌طلبد که البته همه اینها از نظر سیاسی مناقشه برانگیز خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین دو نکته برجسته است؛ اول اینکه رئیس‌جمهور بایدن می‌خواهد پیشرفت فوری در زمینه حل مساله‌ای که مانع از بهبود روابط ایالات متحده و ایران می‌شود، داشته باشد و البته تمایل خود را برای رسیدگی به مجموعه گسترده‌تری از مسائل منطقه‌ای برای دستیابی به این هدف نشان داده است. دوم اینکه اگر مشخص شود که مذاکرات میان ایران و آمریکا  پیشرفت در مورد مسائل مهم سیاست داخلی ایالات متحده را مسدود یا متوقف می‌کند، این مذاکرات متوقف شده یا در مسیر کندتری پیش می‌روند.

رودز گفت: بی‌اعتمادی در میان ایران و آمریکا وجود دارد؛ بی‌اعتمادی به ایران در میان مردم آمریکا و در دولت ایالات متحده همچنان زیاد است؛‌ همانطور که مردم ایران هم به آمریکا بی‌اعتماد هستند. علی‌رغم چالش‌ها و دشواری‌های ایجاد شده توسط همه‌گیری جهانی، آمریکایی‌ها خاطرنشان می‌کنند که به نظر می‌رسد دولت ایران پیشرفت در برنامه هسته‌ای را بیش از نیازهای مردم خود در اولویت خود دارد.

وی افزود: رئیس‌جمهور بایدن تمایل خود را برای بهبود روابط ایران و آمریکا از طریق مذاکراتی که طیف وسیعی از نگرانی‌های هر دو ملت را برطرف می‌کند، اعلام کرده است. مردم آمریکا همچنان شک دارند که این مذاکرات مثمر ثمر خواهد بود و همچنان در مورد تمایل دولت ایران برای انجام مذاکرات حسن نیت مشکوک هستند. رئیس جمهور باید ابتکار عمل را در گشودن دریچه گفتگوهای سازنده امیدوارانه ایجاد کرده کند.

وی افزود: آنچه برای ناظران سیاسی در اینجا روشن است این است که در این مرحله، اگر به هر دلیلی مذاکره انجام نشود یا آن مذاکرات ناموفق باشد، مردم آمریکا به این نتیجه می‌رسند که رئیس جمهور بایدن در واقع هر کاری را که می توانست انجام دهد انجام داده است و اکثریت مردم امیدوار به پایان دادن به تحریم‌های ایران هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز