خبرگزاری کار ایران

عضو ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با ایلنا:

احیای توافق هسته‌ای مشکل است/ مذاکرات مجدد برجامی تحت‌الشعاع اختلاف‌های آمریکا با چین، روسیه و اروپا قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۷۲۰

مقام اروپایی با تاکید بر تلاش طرف‌های برجام برای حفظ توافق گفت: احیای برجام سخت و پیچیده است‌،

گوستاو گرسل عضو ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا است. حوزه‌های مورد توجه وی شامل روسیه، اروپای شرقی و سیاست دفاعی است.

گرسل قبل از پیوستن به شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، از سال ۲۰۰۶تا ۲۰۱۴ به عنوان افسر میزبان سیاست و استراتژی امنیتی بین‌المللی در دفتر سیاست امنیتی وزارت دفاع اتریش کار می‌کرد و از سال ۲۰۰۳ به عنوان عضو تحقیق کمیساریای مطالعات استراتژیک با وزارت دفاع اتریش همکاری داشت. وی همچنین عضو پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی سیاست لیبرال در وین بود. او قبل از دوران تحصیلی خود، پنج سال در نیروهای مسلح اتریش خدمت کرد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

تصمیم ترامپ برای لغو توافق احمقانه بود

کارزار فشار حداکثری فقط برای مصرف داخلی آمریکا بود

گوستاو گرسل در ابتدا با اشاره به آخرین وضعیت برجام گفت: تصمیم ترامپ برای لغو یک طرفه توافق قطعاً یک بازی احمقانه بود، زیرا وی هیچ برنامه پشتیبانی ارائه نداد که به جای معامله چه کاری انجام دهد. "کارزار فشار حداکثری" وی هم فقط یک راهکار برای مصرف داخلی بود.

 طرف‌های برجام، توافق را حفظ کردند

وی در ادامه تاکید کرد: از آن سو طرف‌های دیگری در توافق با ایران هستند که آن را حفظ کردند. اما ایران هرگز علاقه‌ای به تسلیم در برابر تحریم‌های ایالات متحده و انتخاب ابتکارات ارائه شده یک طرفهتوسط اروپایی‌ها نداشت. 

اقدامات ترامپ انگیزه لازم برای کاهش تعهدات را به ایران داد

این مقام اروپایی تصریح کرد: اقدامات ترامپ انگیزه لازم برای خروج از توافق را به ایران داد اما تهرا هرگز این کار را نکرد و فقط تعهداتش را کاهش داد ولی در عوض باعث شد چین، روسیه و ایران در یک طرف قرار بگیرند، ایران هم در نتیجه این اقدامات به سمت یک برنامه هسته‌ای جاه‌طلبانه‌تر پیش می‌رود.

 احیای برجام مشکل است

مذاکرات برجامی تحت‌الشعاع اختلاف‌های آمریکا با چین و روسیه قرار دارد

وی در مورد مذکرات احتمالی پیرامون برجام اضافه کرد: نحوه حل این مشکل بسیار دشوار است، زیرا هرگونه مذاکره احتمالی تحت الشعاع اختلافات گسترده سیاسی بین ایالات متحده و چین، اروپا و روسیه قرار دارد. همین مساله انسجام میان مذاکره‌کنندگان سابق برجام را تضعیف می‌کند. پس باید صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز