خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تحرکات بغداد برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا/ واشنگتن، داعش را در عراق تقویت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۶۷۷

تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب چرایی سفر وزیر خارجه عراق به ایران را بررسی و مسائل مهم مورد گفت‌وگوی دو طرف را تفسیر کرد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره دومین سفر وزیر خارجه عراق به ایران در کمتر از یک ماه و مسائل مورد بحث‌ بغداد و تهران اظهار‌داشت: سفر آقای «فواد حسین» به تهران در چارچوب برخی تحولات داخل عراق و منطقه قابل ارزیابی است. حمله اخیر آمریکا به نیروهای محور مقاومت در آلبوکمال در منطقه مرزی سوریه و عراق، بازگشت حدود ۴۰۰ تن از نیروهای داعش به شمال و غرب عراق، بازسازی نیروهای نشان‌دار فراری حزب بعث عراق و احتمال تجزیه عراق بخشی از نگرانی‌هایی است که دولت‌مردان عراق دارند؛ لذا سفر آقای فواد حسین در این چارچوب قرار دارد. 

وی افزود: با توجه به اینکه گزارش‌هایی منتشر شده نشان می‌دهد اخیراً آمریکا عوامل داعش را از منطقه شرق فرات سوریه به عراق منتقل کرده است و چون نیروهای محور مقاومت برای این انتقال مزاحمت‌های ایجاد کرده‌ و اجازه ندادند همه نیروهای داعش منتقل شوند، لذا «جو ‌بایدن» دستور حمله هوایی به نیروهای مقاومت در آلبوکمال صادر کرد تا بتواند یک کریدور نظامی امنیتی برای انتقال داعش ایجاد کند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه موضوع مهم دیگر را طرح جو بایدن برای تقسیم عراق بیان کرد و افزود: از آنجایی که بایدن در سال ۲۰۰۵ میلادی و در زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بود، طرحی را برای تجزیه عراق  به سه بخش شیعه‌نشین، کردنشین و سنی نشین به جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا ارائه داد اما این طرح عملیاتی نشد. جو بایدن اکنون تلاش می‌کند طرح خودش را دوباره اجرایی کند و به همین دلیل عناصر داعش را به مناطق موصل، الانبار و صلاح الدین منتقل کرده است.

وی تصریح کرد: از سویی رسانه‌های منطقه به ویژه رسانه‌های عربستان اخیراً مصاحبه‌هایی با عوامل حزب منحله «بعث» عراق داشته‌اند و اکنون عوامل این حزب با نفوذ به مناطق غرب و شمال عراق سعی می‌کنند حزب بعث را بازسازی و به تدریج دولت عراق را در اختیار بگیرند و مشکلاتی برای دولت آقای مصطفی الکاظمی به وجود بیاورند. بنابراین تحولات برخی از عوامل حزب بعث در غرب عراق نیز بخشی از نگرانی‌های دولت عراق را تشکیل می دهد.

هانی‌زاده با بیان اینکه اتفاقات اخیر به ویژه حمله به پایگاه آمریکا در اربیل که بسیار مشکوک بود نیز در دستور کار دولت عراق قرار دارد، خاطر نشان کرد: موضوع دیگر مسئله روابط اقتصادی ایران و عراق است؛ از آنجا که دولت جو بایدن تمایل دارد بخشی از مطالبات ایران از دولت عراق آزاد شود، آقای فواد حسین به ایران اعلام کرده که زمینه پرداخت بدهی عراق به ایران فراهم شده است و مجموعه این عوامل باعث شده که وزیر خارجه عراق به سرعت به تهران سفر کند و با مقامات ایرانی راجع به موضوعات مختلف بحث و گفت‌وگو کند.

وی درباره اینکه چقدر ممکن است وزیر خارجه عراق حامل پیامی از سوی ایالات متحده باشد یا به عنوان میانجیگر به ایران سفر کرده باشد،یادآور شد: مسئله این است که عراق تحرکاتی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا انجام داده است، اما کانال‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند این نقش را ایفا کنند. عراق سعی می‌کند که اختلافات ایران و آمریکا در عراق تاثیر نگذارد و به همین دلیل هرچه رابطه ایران و آمریکا بهبود پیدا کند قطعاً تاثیر مثبتی بر اوضاع داخلی عراق خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل جهان عرب درباره میانجیگری عراق بین ایران و کشورهای منطقه به ویژه عربستان نیز تصریح کرد:‌به نظر نمی‌رسد که عراق ظرفیت لازم برای نزدیک کردن دیدگاه ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس را داشته باشد. نقطه اتصال ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس دولت قطر است که تمایل دارد این نقش را ایفا کند، اما به هر حال عراق ظرفیت ایفای نقش را تا حدی دارد اما نفوذ کمتری روی عربستان دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که ایران با کشورهای منطقه روابط تعریف شده و مثبتی داشته باشد، زیرا هرچه تنش‌ها کاهش پیدا کند به نفع امنیت و ثبات عراق است.

 

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز