خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

فواد حسین برای جلوگیری از اقدام نیروهای مقاومت علیه آمریکا به تهران می‌آید/ جریان‌های منتسب به اسرائیل و عربستان در منطقه خراب‌کاری می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۲۱۷

تحلیلگر ارشد مسائل ژئوپلتیک دومین سفر وزیر خارجه عراق در یکماه گذشته به تهران را بررسی و تاکید کرد که این سفر برای آرام کردن ایران و نیروهای مقاومت برای انجام ندادن اقدامی علیه نیروهای آمریکایی در خاک سوریه و عراق است.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دومین حضور وزیر خارجه عراق در تهران در کمتر از یک ماه، اظهار داشت: روز گذشته ایالات متحده عملیاتی در داخل خاک سوریه و در مرز عراق علیه نیروهای مقاومت در منطقه انجام و مواضع آنها را مورد هدف قرار داد که البته هیچ کدام از افراد مجروح یا کشته نشده‌اند و تنها ساختارها از بین رفته است.

وی با بیان اینکه‌ روسیه و چین نیز این حادثه را محکوم کرده و اعلام کردند که این اقدام آمریکا تجاوز به خاک سوریه است، یادآور شد: روس‌ها نیز اعلام کردند که ایالات متحده دقایقی قبل از بمباران قصد خودشان را به اطلاع آنها رسانده بودند؛ بنابراین سفر فواد حسین در راستای عملیات نظامی ایالات متحده علیه نیروهای نظامی مستقر در سوریه است و به هدف کمرنگ و کم اثر کردن این حادثه و جلوگیری از واکنش نیروهای مقاومت علیه نیروهای آمریکایی که در داخل عراق و چه در داخل سوریه است. به نظر می‌رسد این سفر وزیر خارجه عراق در این راستا بوده وگرنه موضوع خاص دیگری وجود ندارد که بخواهد سفر او را توجیه کند.

وی درباره اینکه چقدر ممکن است این سفرها در ادامه تلاش مقامات عراقی برای خروج عراق از رقابت ایران و آمریکا باشد تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هیچگاه مایل نیست عراق صحنه رقابت ایران و آمریکا قرار بگیرد یا اینکه این کشور را در معرض آسیب و  تعرض به حق حاکمیت و سیاست قرار دهد. 

میرابیان خاطرنشان کرد: با این حال آمریکایی‌ها اقدام به تحریک نیروهای عراقی از حشدالشعبی تا نیروهای دیگر می‌کنند و این ایالات متحده است که برخلاف قانون اساسی مصرح این کشور که تاکید دارد هیچ کشوری حق ندارد خاک عراق را ابزاری برای دشمنی با همسایگان این کشور قرار دهد، علیه منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کند. آمریکایی‌ها در شهادت شهید سلیمانی، قانون اساسی عراق را نقض کردند و سرزمین عراق را ابزاری علیه کشور همسایه و جمهوری اسلامی قرار دادند.

وی ادامه داد: این آمریکایی‌ها هستند که در سیاست و حق حاکمیت عراق دخالت می‌کنند. اتفاق‌هایی که در منطقه خضرا، پایگاه هوایی بلد و اربیل اتفاق افتاد، هیچ یک از گروه‌های مقاومت مسئولیت آن را به عهده نگرفتند. همچنین نیروهای مقاومت عراق در آتش‌بس به سر می‌برند و آن را نقض نکرده‌اند. جریان‌های مرموزی در منطقه در کار است که به گونه‌ای تلاش می‌کنند، منافع آمریکا را علیه نیروهای حشدالشعبی، نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی تحریک کنند که البته نوک پیکان این اتهامات نیز بیشتر به سمت عربستان و اسرائیل است.

 

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز