خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ام‌آی‌تی:

بازگشت ساده به برجام محتمل نیست/ آمریکا باید ابتدا برای بازگشت به برجام اقدام کند/ لغو تحریم‌ها پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۱۸۳

یک استاد دانشگاه گفت: من توصیه می‌کنم با توجه به نقض توافق از سوی آمریکا و این واقعیت که ایران نمی‌خواهد امنیت ایالات متحده را تهدید کند، آمریکا ابتدا برای ابزگشت به تعهداتش اقدام کند اما این رویکرد می‌تواند با دیپلماسی و بازگشت همزمان هر دو طرف اجرا شود.

«جان تیرمن» مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است و در حوزه‌های روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه خود در مورد آینده برجام پرداخت:

این استاد دانشگاه در خصوص تعلل دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام علی‌رغم وعده انتخاباتی جو بایدن گفت: فکر می‌کنم دولت بایدن هنوز در حال مرتب کردن سیاست‌های خود است. بازگشت ساده به برجام  احتمالاً محتمل نیست چرا که ممکن است موارد مربوط به برنامه هسته‌ای، به ویژه مدت زمان توافق مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: من توصیه می‌کنم با توجه به نقض توافق از سوی آمریکا و این واقعیت که ایران نمی‌خواهد امنیت ایالات متحده را تهدید کند، آمریکا ابتدا برای ابزگشت به تعهداتش اقدام کند اما این رویکرد  می‌تواند با دیپلماسی و بازگشت همزمان هر دو طرف اجرا شود.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد:  دولت بایدن در حال مرتب‌سازی استراتژی خود است. همانطور که اوباما فهمید، لغو تحریم‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. من فکر می‌کنم آنها قبل از هر کاری یک استراتژی جامع می‌خواهند. راب مالی، دیپلمات مسئول سیاست آمریکا، تنها چند هفته در این مقام حضور داشته است و اکنون برای پیش بینی بسیار زود است.

جان تیرمن افزود: من شک دارم که بهبود روابط یک هدف کوتاه مدت برای بایدن باشد؛ بایدن خواهان توافق با ایران است. احیای محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران اولویت اصلی است سپس در صورت امکان و توافق، موارد دیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همانطور که قبلاً توصیه کرده‌ام، در  مورد چندین موضوع از جمله سوریه و یمن و همچنین کنترل تسلیحات گفتگوی منطقه‌ای ممکن است صورت ‌گیرد و در صورت حل موفقیت آمیز این مسائل، روابط بهبود یافته قطعی‌تری شکل خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز