خبرگزاری کار ایران

بقایی‌هامانه در کنفرانس خلع سلاح

درخواست بازگشت از ایران به برجام پیش از آمریکا ناعادلانه و زورمندانه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۸۶۷

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو گفت: اینکه از ایران که طرف متعهد به برجام است خواسته می‌شود که به پایبندی کامل بازگردد، نه تنها ناعادلانه، منحرف کننده و غیرمسوولانه است بلکه نشان از رویکرد متکبرانه و زورمدارنه دارد.

به گزارش روز ایلنا، "اسماعیل بقایی هامانه"  نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو، در نشست عالی‌رتبه کنفرانس خلع سلاح در پاسخ به اظهارات مقامات غربی در این نشست، اظهار کرد: قبل از انتظار از ایران به عنوان طرف متضرر جهت بازگشت از اقدامات جبرانی خود که طبق مفاد برجام و پس از خروج آمریکا و ناپایبندی اساسی کشورهای اروپایی به توافق، اتخاذ کرده است، این طرف خاطی و ناقض برجام است که باید اقدام به بازگشت به تعهدات خود کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به مواضع اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف، تاکید کرد که ایران صرفا درقبال اقدام به عمل به تعهد، گام عملی در جهت بازگشت به تعهدات بر می‌دارد.

بقایی هامانه ادامه داد: همانطور که وزیر امور خارجه ما تصریح کرده‌اند که یک راه برای حرکت به جلو، با ترتیبی منطقی، وجود دارد؛ ایالات متحده به عنوان طرف تخطی‌کننده، باید اقدامات تصحیحی اتخاذ کند، به برجام متعهد شود، به صورت موثر تعهداتش را اجرا کند؛ ایران، با بازگرداندن اقدامات جبرانی‌اش، پاسخ متقابل فوری خواهد داد.

وی اتصریح کرد: درخواست از ایران به عنوان طرف متعهد، به بازگشت به پایبندی کامل، قبل از اقدام طرف خاطی مضحک و زورمدارانه است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: اینکه از ایران که طرف متعهد به برجام است و بر اساس مفاد خود برجام صرفا اقداماتی جبرانی در کاهش اجرای برخی تعهدات انجام داده است، خواسته می‌شود که به پایبندی کامل بازگردد، نه تنها ناعادلانه، منحرف کننده و غیرمسوولانه است بلکه نشان از رویکرد متکبرانه و زورمدارنه دارد.

بقایی‌هامانه با اشاره به ادعاهای چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا و مقامات برخی کشورهای اروپایی در این نشست که از ایران خواستند به پایبندی کامل بازگردد، گفت: مضحک است که از ایران تقاضای بازگشت به پایبندی کامل می‌کنید، در حالی که خود همچنان خارج از توافق و در نقض فاحش مفاد آن هستید یا با مماشات با ناقض اصلی به هیچیک از تعهداتتان عمل نکرده‌اید.

وی افزود: این ایران نیست که از توافق خارج شده و دیگران را وادار به نقض آن و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌کند، این ایران نیست که در نقض کامل اصل  بنیادین وفای به عهد است، و این ایران نبود که از تعهدات خود با مماشات با طرف زورگو شانه خالی کرد.

سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد گفت: لازم است خاطرنشان شود که آمریکا به عنوان طرف خاطی، همچنان خارج از برجام  و باتداوم میراث جنایتکارانه و متخلفانه ترامپ ناقض اصلی تمامی تعهدات و توافقات صورت گرفته است.  

عمل، نه وعده و وعید

هامانه تاکید کرد: دیگر حرف کافی است و آنچه که اهمیت دارد اقدام مشخص در انجام تعهدات است. بار مسئولیت جهت بازگشت، شروع مجدد اجرای تعهدات و جبران خساراتی که وارد کرده است و نیز تضمین دبه نکردن دوباره، بر دوش طرف خاطی است.

سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی که همچنان از زخم‌های سلاح‌های شیمیایی رژیم صدام رنج می‌برد، تاکید می‌کند که تنها تضمین علیه استفاده یا تهدید به استفاده از چنین تسلیحاتی نابودی کامل و غیر قابل بازگشت آنها توسط کشورهای دارنده این تسلیحات است.

هامانه ضمن تاکید بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد هدف دنیای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و اشاره به ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، که ابتدا از سوی ایران مطرح شده است، آمریکا و متحدان غربی‌اش را به خاطر حمایت و تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای و ناکام گذاشتن هر ابتکاری جهت تحقق ایده مذکور، مقصر دانست و برنامه تسلیحلاتی رژیم صهیونیستی و تاسیسات هسته‌ای خارج از پادمان این رژیم را مانع اصلی تحقق چنین منطقه‌ای در خاورمیانه ذکر کرد.

وی تلاش‌های اخیر این رژیم برای توسعه تاسیسات ساخت بمب‌های هسته‌ای را خطری بزرگ برای صلح و امنیت منطقه و جهان ذکر کرد.

سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد در نشست عالی‌رتبه کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو با تاکید بر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران که بارها توسط آژانس راستی آزمایی شده است، اظهار کرد: مخالفت ایران با سلاح‌های هسته‌ای بر بنیان‌های مستحکم دینی و اخلاقی و واقعیت‌های معقول ژئوپولتیکی استوار است.

هامانه یادآور شد: از این رو با اطمینان از ماهیت برنامه هسته‌ای خود نهایت شفافیت را در مورد برنامه هسته‌ای خود طبق تعهدات بین‌المللی خود داشته است.

وی تصریح کرد که برجام به عنوان ساز وکار دیگری برای ارائه اطمینان بیشتر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و رفع نگرانی‌های واقعی یا ساختگی، مذاکره و توافق شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز