خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه نیوهیون:

دوران جنگ‌طلبی آمریکا تمام شده است/ دولت بایدن در حال تلاش برای احیای برجام است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۷۸۲

یک استاد علوم سیاسی گفت: دولت بایدن تلاش خواهد کرد تا برجام را احیا کند اما با توجه به مساله مبارزه با کرونا و توزیع واکسن، توافق هسته‌ای اولویت آمریکا نیست.

«کریس هاینز» استاد علوم سیاسی و امنیت ملی دانشگاه نیوهیون است، وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه خود در خصوص برجام و اینده روابط ایران و ایالات متحده پرداخت. 

این استاد دانشگاه در ابتدا با ابراز خوشحالی از پایان دوران دونالد ترامپ، گفت: بعد از ترامپ دوران  غیرقابل پیش‌بینی بودن و دیوانگی در آمریکا تمام شده است؛ بسیاری از سیاست‌های اعلام شده توسط دولت ترامپ مانند خروج از توافق  پاریس لغو شده است و خروج از برجام نیز به زودی لغو خواهد شد. جو بایدن ممکن است سازش بیشتری میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ایجاد کند.

وی افزود:  بایدن  نشان می‌دهد که ایالات متحده قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود و کمتر درگیر جنگ می‌شود  اما بسیاری از موارد نیز به این بستگی دارد که دولت ایران از پیگیری گسترش برنامه هسته‌ای منصرف شود که این امر به جنگ‌طلبی کمتر از سوی ایالات متحده و شاید پیگیری سریع‌تر احیای برجام منجر شود.  با این حال،  ایران انتظار دارد ایالات متحده به هر شکل قابل توجهی خود را از عربستان سعودی یا اسرائیل جدا کند که البته پاسخ مطمئناً اینگونه نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر ایران هوشمند باشد، می‌تواند از این فرصت استفاده کند. 

هاینز گفت: تا زمانی که ایران اقدام فوق‌العاده خطرناکی مانند حمله به اسرائیل انجام ندهد، بعید به نظر می رسد که این دولت دموکرات درگیر جنگ با ایران شود بلکه بایدن قبلاً از تمایل به مذاکره و بازگشت به چند جانبه گرایی گذشته خبر داده است. با این اوصاف، ممکن است مدتی طول بکشد تا بایدن با توجه به هرج و مرج و خروج چهار سال گذشته بتواند اتحاد و همکاری قبلی را ترمیم و دوباره جمع کند. بعلاوه، مبارزه با کرونا و توزیع واکسن از درگیری‌های دولت فعلی آمریکاست. دولت بایدن تلاش خواهد کرد تا برجام را احیا کند. با این حال  در حال حاضر این اولویت اصلی نیست.

وی ادامه داد: بهترین راه برای کاهش تنش این است که ایران یک طرفه تمایل خود را برای کنار گذاشتن گسترش برنامه هسته‌ای خود ارائه دهد و حداکثر شفافیت را در آن روند فراهم کند. بایدن نیز باید تلاشی  را برای شروع روندعادی سازی روابط با لغو تحریم‌ها، گسترش تجارت و در نهایت عادی‌سازی روابط ارائه دهد.

وی افزود: با بایدن روابط آمریکا و اروپا به دوران قبل از ترامپ باز می‌گردد و ایران باید انتظار اتحاد غرب تحت دولت جدید بایدن را داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز