خبرگزاری کار ایران

رئیسی در همایش مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس:

کشورهای عربی پاسخ دهند که چرا در مقابل تجاوز‌های صدام سکوت کردند/ میدان دفاع مقدس باید به استیضاح مدعیان دروغین حقوق بشر تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۸۳۹

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند چگونه برخی از آنها که خود مورد تجاوز صدام بودند به وظیفه خود در آن زمان عمل نکردند و از تجاوز ممانعت نکردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدابراهیم رئیسی در همایش بین المللی مطالبات حقوقی بین المللی دفاع مقدس با تبریک ولادت حضرت علی (ع) گفت: از ستاد مشترک نیروی‌های مسلح و پژوهش گاه علوم و فنون دفاع مقدس  تشکر می کنم در ضرورت این اقدام چراکه کار پژوهش نسبت به دفاع مقدس یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: قرائت‌هایی که ممکن است نسبت به دفاع مقدس صورت بگیرد ایجاب می کند کسانی که حق دارند و قرائت درست از دفاع مقدس دارند باید این حادثه عظیم را روایت کنند روایت ها ممکن است توسط راویان مختلفی صورت گیرد و این روایت‌ها مسیر مهم دفاع مقدس را یک مسیر متفاوت جلوه دهد.

رئیس قوه قضاییه گفت: در کار مقتدرانه سپاه در ماجرای عین السد دیدیم که چه روایت‌هایی شد یک روایت دشمن داشت و یک روایت نیروهای مسلح داشتند. در طول تاریخ روایت‌های مختلفی از حوادث می‌شود و  گاهی در روایت ها تاریخ منحرف شده است.

وی با اشاره به واقعه عاشورا گفت: از واقعه عاشورا روایت‌های مختلفی وجود دارد یک روایت روایت حکومت یزید است که می گوید عده ای خارجی آمده اند و بر علیه حکومت خروج کرده‌اند. اما روایت حضرت زینب به عنوان پیام آور عاشورا دارد دقیق است و تمام جزییات توسط امام باقر بیان شده است.

وی ادامه داد: روایت از یک حادثه بسیار مهم است این مرکز پژوهشی و تحقیقی ستاد نیروی مسلح وظیفه مهمی دارد تا روایت دقیقی برای عصرها و نسل‌ها داشته باشد جریان رسانه ای دشمن به نحوی است که امروز برای گسترش جهل و عدم تعقل و تحلیل از افراد جامعه به دنبال آن است که تحلیلی مخدوش از وقایع ارائه دهد. این تحلیلی مخدوش ذهن را متوجه حقایق نمی کند.

وی با اشاره به وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت: در سی و یک شهرویر ۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد ۳۰ هزار کیلومتر از سرزمین ما  به اندازه کشورهای  ارمنستان یا بلژیک مورد اشغال قرار گرفت. حق دفاع فردی و اجتماعی از ناموس و ارزش‌های خود حقی است که در منشور ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

 رییسی تصریح کرد: جریان دفاع از سرزمین در مقابل دشمن از جای جای ایران آغاز شد و باید معلوم شود که صدام در این جریان یک عامل است اما کشورهای مختلفی از نظر اطلاعاتی سیاسی اقتصادی تسحیلاتی و رسانه ای به صدام کمک کردند در مقابل جریان مومنانه ایران اسلامی همه‌کفار و معاندان جمهوری اسلامی در مقابل نیروهای رزمنده ما ایستاده بودند.

وی با اشاره به نقش سازمان ملل در دفاع از حقوق کشورها گفت: سازمان ملل بنابر بر منشور ملل متحد وظیفه مهمی بر عهده داشت و این سوال مطرح می‌شود که چرا سازمان ملل در آن زمان نسبت به اعلام متجاوز اقدام نکرد و این سوالی است که باید از شورای امنیت سازمان ملل پرسید که چرا به موجب وظایف مصرح خود در زمان خود ممانعت نکرد از تجاوز به ایران اسلامی، چرا قدرتهای سلطه گر و آمریکا و قدرت های غربی اجازه ندادند نه قطعنامه و بلکه بیانیه در زمان خود برای ممانعت متجاوز به ایران تصویب نشود. چرا آنانی که باید پیگیری می‌کردند خود به متجاوز کمک کردند و او را در تجاوز تشویق کردند .

رئیسی بیان کرد: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند چگونه برخی از آنها که خود مورد تجاوز صدام بودند به وظیفه خود در آن زمان عمل نکردند و از تجاوز ممانعت نکردند. جامعه حقوقی باید حق گرا و حق خواه و عدالت گرا باشد و نه فقط حقوق خوان باشد بلکه باید حقوق خواه باشد.

وی ادامه داد: جامعه بین المللی باید امروز مطالبه کند چرا که مطالبه گری نسبت به حقوق ایران یک امر عقلانی، شرعی و قانونی است.

وی با بیان اینکه از پیگیری و مطالبه حقوقی ملت ایران باید تشکر کرد و عزیزانی که در این عرصه پا به میدان گذاشته‌اند نباید به هیچ عنوان در برابر ملامتِ ملامت گران سست و مردد شوند، افزود: این کار، امر بسیار مهم، عقلانی، شرعی و حقوقی است. باید برای عصرها و نسل‌ها گفت که جریان دفاع مقدس جریان جنگ اراده‌ها است، یک طرف اراده سلطه‌گر است و کشورهای دست نشانده ای مثل صدام هستند که می‌خواهند سلطه پیدا کنند، طرف دیگر اراده پولادین ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح و بسیجیان ما است که متکی به اراده حضرت حق هستند و با توکل و ایمان به او و ایستادگی در مسیری که او خواسته، گام برداشتند. 

رییس دستگاه قضا ادامه داد: این دو اراده می‌جنگند. اراده ای که ۲۲ بهمن مستقل شده و به نام دین، حاکمیتی تشکیل و به نام قرآن  زندگی اش را شکل داده است. اما اراده سلطه‌گر نمی‌خواهد بگذارد این جامعه شکل بگیرد، مردمی می‌خواهند مستقل زندگی کنند و نمی‌خواهند زیر بار سلطه گران زندگی کرده و  می‌خواهند آزاد باشند. آنها آزادی خودشان را در ۲۲ بهمن ۵۷ به برکت خیزش بزرگ ملت ایران و رهبری های امام بزرگوار به دست آوردند. تلاش هشت سال جنگ تحمیلی به این بود که نظام اسلامی شکل نگیرد و از شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جلوگیری شود. این موضوع باید به نسل ها و عالم معرفی شود این جنگ اراده ها است؛ جنگ اراده‌ای که می‌خواهد مستقل و آزاد و مسلمان زندگی کند و جریانی که می‌خواهد بر سرنوشت او مسلط شود. اراده‌ای می‌خواهد تمام مقدرات کشور را به دست بگیرد اما دست سلطه‌گری که قطع شده است، تلاش می‌کند با تحمیل جنگ بر مردم، سلطه خودش را ادامه دهد. 

وی خاطر نشان کرد: باید برای عصرها و نسل ها روشن شود که میدان دفاع مقدس، میدان رسوایی نظام سلطه است. نفسی که ایثارگران ما در بستر بیماری می‌کشند استیضاح جریان مدعی حقوق بشر در عالم است. کسانی که امروز برای جنگ تسلیحاتی و برای کنترل آن در سازمان ملل با تشکیلات عریض و طویل مدعی مقابله با جنگ های اتمی کلاهک‌های هسته‌ای هستند، باید پاسخگو باشند که چرا سلاح‌های شیمیایی را به دست صدامیان دادند.  آلمان، فرانسه و انگلیس باید هم به مردم خودشان و هم مردم دنیا جواب بدهند که چگونه مدعی جلوگیری از جنگ های شیمیایی هستند در حالی که سلاح‌های شیمیایی را تحویل صدام دادند. 

رئیسی افزود: امروز میدان دفاع مقدس باید به استیضاح مدعیان دروغین حقوق بشر در عالم تبدیل شود و این به دست توانای سرداران، افسران و درجه داران و عزیزان رزمنده است که در این میدان حضور پیدا کردند و خوب می توانند روایتگر باشند. راویان صادق دفاع مقدس باید روایت کنند که در دفاع مقدس چه گذشته و چه صحنه‌هایی دیده‌اند. این صحنه ها باید دیده شود.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه جریان رسانه‌ای و امپراتوری دشمن امروز به دنبال همان جاهلیت مدرن است آن جاهلیتی که در زیارت اربعین نسبت به وجود حضرت ابی عبدالله می‌خوانیم، گفت: سیدالشهدا با خون قلب خود مردم جهان را از جهالت هشیار کرد و این بیداری که در منطقه ایجاد شده نیز به برکت خون شهدا است. امروز جاهلیت مدرن چند تفاوت نسبت به جاهلیت قدیم دارد، نخست اینکه به سلاح علم و فناوری مجهز است، دوم اینکه امپراتوری رسانه‌ای گسترده دشمن به دنبال این جاهلیت مدرن است. قدرت‌هایی به دنبال آنند این جاهلیت مدرن را در عالم ایجاد کنند، جاهلیت این نیست که کلاس درس و مدارک بالا نداشته باشد، بلکه مدارک بالا دارد اما قدرت عقل و تحلیل ندارند، جاهلیت مورد نظر در مقابل عقل است. اکنون جامعه بشری باید تحلیل و عقلانیت پیدا کند که در عالم چه می‌‌گذرد. نظام سلطه به نام حمایت از یک مردم به دنبال منافع خود کشور و مردمی را بیچاره می‌کنند. 

وی با تاکید بر تبیین جریان دفاع مقدس، گفت: خاطرات خوبی نوشته شده، مستند و فیلم‌هایی ساخته شده و بخش حفظ آثار و نشر دفاع مقدس اقدامات خوبی کرده است، اما اگر به بعضی از جریان هایی که در دنیا انجام شده و فیلم‌هایی که درست کرده‌اند نگاه کنیم میبینیم که آنچه ما کردیم تفاوت زیادی با آنچه آنها کرده‌اند، دارد. ما باید بسیار کار کنیم جریان دفاع مقدس و جریان دفاع انقلاب اسلامی باید بیشتر به عصر و نسل‌ها معرفی شود. امروز جاهلیت مدرن نمی‌خواهد نسل جوان قدرت تحلیل پیدا کند. نمی‌خواهند دانشجوی ما قدرت تحلیل پیدا کند. 

رئیس ادامه داد:  ما باید آنچه که آمریکایی‌ها با آنچه که مغرب زمین در نقض حقوق انسان در دفاع مقدس انجام داده است را به تصویر کشیم و معلوم شود که آنها چگونه حقوق ما را در حوزه حقوق بشر دستاویزی برای اهداف سیاسی شان قرار دادند. حمایت‌های اقتصادی، تسلیحاتی، سیاسی  که صورت گرفته لیست بلند بالایی است و اگر بناست که  دادگاهی تخصیص داده شود و تمام جرایمی که آمریکا، نظام سلطه و کشورهایی مثل آلمان فرانسه انجام داده‌اند بررسی شود، کیفرخواست بلندی خواهد شد و این کیفرخواست باید پیش روی هم حقوقدانان و همه آزادی خواهان در دنیا باشد که باید از آن اعلام شرمندگی کنند. انها باید برای دیدن نتایج حمایت‌های خود از این جنایت های حقوق بشری در کنار بستر رزمندگان ما که ۳۰ سال روی تخت خوابیده اند، قرار بگیرند و با مادران، فرزندان و همسران آنها سخن بگویند و کسانی که هر نفسی که می کشند از دردهای شیمیایی رنج می‌ببینند.

حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه قضایی همچنان که نسبت به همه پرونده ها که حقی در آن ضایع شده برای حقوق خواهی آن اقدام می کنیم نسبت به این پرونده بزرگ نیز اعلام دادخواهی می کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه ممکن است به دلیلسلطه گری نظام سلطه دادرسی عادلانه وجود نداشته باشد اما اینها باید در یک محکمه عادلانه به جرایم‌شان رسیدگی شود. همچنین باید وجدان‌های بیدار این حرکت را مورد قضاوت قرار دهند.

 رییسی خاطرنشان کرد: این حرکت دوستان ما در پژوهشگاه وجدان‌های بیدار را در عالم می‌تواند در این خصوص آگاه کند. همچنین‌ در این رابطه باید تبیین این موضوع به ویژه از ناحیه حقوقدانان  صورت بگیرد و همه مستندات را ذکر کنند. 

وی با اشاره به شهادت شهید سلیمانی گفت: شهادت  شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در کشور عراق توسط  تروریسم  بود و تروریسم دولتی و رسمی اعلام می کند ما دستور ترور را دادیم. حقوق دانان در مقابل این ترور چه می کنند. رییس جمهور وقت آمریکا رسماً اعلام کرده و آیا حقوق خوانده و حقوق را دانسته اند؟ باید در این رابطه با این موضوع ساکت باشند؟ همه عدالت خواهان و حقوق دانان باید این موضوع را مطالبه کنند این جریان امروز همه عالم را تهدید می‌کند. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد داعش مولود آمریکا و صهیونیسم است اما کسانی که در مقابل داعش می ایستند و باید مورد تشویق همه عالم باشند و قهرمان ملی مبارزه با تروریسم را ترور می‌کنند و اسم خود را انسان می‌گذارند.

وی تصریح کرد: این پژوهشگاه این رسالت عظیم را برعهده دارد که این موضوعات را تبیین کند که ناقضان حقوق انسان کسانی هستند که نام دفاع از حقوق بشر را برای خود می‌گذارند. این تصاویر که امروز جلسه ما را مزین کرده اند مدافعان حقوق بشر هستند.

وی خاطرنشان کرد: یقین داریم روزی ستمگران و نظام سلطه به دست عدالت گرفتار می شوند و عالم به سوی حاکمیت عدل و متقین و مستضعفان پیش می رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز