خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

تفاهم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارچوب مصوبه مجلس است/ به روابط با آژانس ادامه می‌دهیم / در حال بررسی پیشنهاد حضور آمریکا در نشست ۱+۴ به صورت مهمان هستیم/ درباره اموال بلوکه شده ایران در کره اتفاقی نیفتاده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۳۴۶

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات فنی با سازمان انرژی اتمی انجام شد و دستاورد دیپلماتیک و قابل توجه فنی به دست آمد. صالحی و همکارانشان زحمات زیادی انجام دادند تا در چارچوب قانون مجلس انجام شد. همانطور که در بیانیه مشترک و آژانس آمده است، این توافق بر وفق قانون مجلس است.

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود با تبریک ولادت امام جواد(ع) و تبریک روز زبان مادری گفت: زبان مادری اندیشه و تاریخ است و آن را به عنوان میراث ایران پاس می داریم.

وی با اشاره به گاهشمار وزارت خارجه در هفته گذشته، یادآور شد:  دوشنبه هفته گذشته سفر وزیر خارجه قطر را به همراه وزیر راه این کشور داشتیم که گفتگوهایی را با وزیر خارجه ایران و همچنین ملاقات های جانبی را داشتند. گفت و گوی تلفنی رییس جمهور را در ۲۸ بهمن با رئیس جمهور سوئیس داشتیم همچنین روز بعد با صدراعظم آلمان و همچنین دیروز گفتگوی تلفنی را با همتای ترک خود داشتند.

وی ادامه داد: همچنین روز گذشته سفره آقای گروسی را به تهران داشتیم که با رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین وزیر امور خارجه ملاقات‌هایی را داشتند. همچنین در هفته‌ای که گذشت سه نشست معاونین وزیر خارجه را با افغانستان و دیگر کشورها داشتیم اما مهم‌ترین موضوعی که می‌توان به آن اشاره کرد رایزنی‌های ایران و پرتغال به صورت مجازی بود. روز شنبه نیز آزادی ۴ زندانی را از ایالت بنگال هند داشتیم. سفر نماینده ویژه ایران به سوریه نیز در هفته گشذته صورت گرفت که گزارش آن را پیش تر اشاره شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر دبیرکل آژانس به تهران با بیان اینکه این سفر توجهات زیادی را به خودش جلب کرده است، گفت: آنچه در این سفر، میان آژانس بین‌المللی و سازمان انرژی اتمی به صورت فنی صورت گرفت نتیجه و دستاورد آن بسیار قابل توجه و دیپلماتیک و همچنین فنی برای سازمان انرژی اتمی داشت. آقای صالحی و همکارانشان تلاشهای زیادی را انجام دادند که در چارچوب مجلس حرکت کنند و همانطور که در بیانیه‌های آقای گروسی منتشر شد تمام قوانین مجلس به صورت شفاف انجام می‌شود و همه آنچه که توافق شده نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست.

وی افزود: براساس توافق انجام شده، در سه ماه آینده دوربین‌های فرا پادمانی روشن می‌ماند اما هیچ فیلمی از آنجا در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و آنها نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ می‌ماند یعنی عملاً اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود. ابعاد فنی بیشتر را سازمان انرژی اتمی ایران  فنی بیان خواهد کرد که آقای غریب آبادی نیز در این مذاکرات حضور داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج سفر گروسی تاکید کرد: تعهدات پادمانی ایران حفظ می‌شود. همچنین دوربین‌ها علیرغم اینکه روشن هستند اما فیلم‌ها در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد.

وی در درباره اینکه آقای بایدن برای گفت‌وگو با ایران ابراز علاقه کرده است و همچنین در سخرانی خود موضوع منطقه و موشکی ایران را مورد اشاره قرار داده است، اظهار داشت: آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد سیاست شکست خورده فشار حداکثری ایالات متحده را ادامه بدهد که نتیجه آن شکست حداکثری بیشتری برای ایالات متحده خواهد بود یا می‌خواهد از میراث شکست‌خورده فاصله بگیرد. این یک انتخاب ساده است و باید انتخاب در واشنگتن صورت بگیرد. اگر از آن میراث شکست خورده فاصله بگیرند قطعاً مسیر را در اصلاح سیاست‌های خودشان طی خواهند کرد ما نظر خودمان را خیلی صریح گفته‌ایم. 

خطیب‌زاده تصریح کرد: در چارچوب برجام چهار عضو شورای امنیت به اضافه ایران وجود دارد، ایالت متحده در مه ۲۰۱۸ برجام خارج شده نه تنها از برجام خارج شده و از میز برجام بلند شد و از اتاق گفتگوها خارج شد، بلکه از ساختمان برجام نیز خارج شده است و در مسیر خروج خود نیز تله‌های انفجاری گذاشته  تا اینکه کسی  در برجام نماند و نتواند از مزایای و برجام استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ما روشن اعلام کردیم که آمریکا چگونه می‌تواند به مسیر درست بازگردد، افزود: ابتدا باید تعهد خودش را به برجام اعلام کند تا وارد ساختمان شود و بعد تله‌هایی را که تحریم ها جز آن‌ها هستند بردارد و بعد می‌تواند وارد اتاق مذاکره شود و گفتگوهای خودش را در چارچوب برجام داشته باشد.

خطیب‌زاده با اشاره به حضور آمریکا در منطقه خاطرنشان کرد: اتفاقاً ریشه بسیاری از تنش‌ها و بی ثباتی‌ها در منطقه غرب آسیا به حضور نیروها و چکمه‌پوشان خارجی در کشورهایی است که مورد حمله آنها قرار گرفته‌اند. خروج آمریکا از  غرب آسیا می‌تواند بازگشت ثبات و امنیت را به منطقه تسریع کند.

وی درباره توان موشکی ایران نیز تاکید کرد: ما درباره امنیت ملی و توان دفاعی خودمان با هیچ کسی گفت‌وگو، مذاکره و مصالحه نمی‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی آن، با بیان اینکه ما نیت خیر و خوب آقای بورل را می‌دانیم و هم این را در چارچوب تلاش‌های ایشان برای برجام می‌دانیم، گفت: در حال حاضر ایالات متحده اساساً عضو برجام نیست که بخواهد در نشست برجامی شرکت کنند.  نشست ایران و بازماندگان در برجام طبق روال خودش انجام خواهد شد. اما اینکه آنچه آقای بورل گفته آمریکا به عنوان مهمان شرکت کند در حال بررسی است. 

وی ادامه داد: اما قطعاً موضع ایران همان موضع همیشگی است هیچ مذاکره‌ای پیش از رفع موثر تحریم ها انجام نخواهد داشت. دوستان اروپایی ما و دوستان ما در مسکو و پکن که در حال رایزنی نزدیک آنها هستیم به زودی نظر خودشان را اعلام خواهند کرد. 

وی درباره بازگشت ایالات متحده نیز بیان داشت: آمریکا یکجانبه خارج شد اما بازگشت آن به دلیل اینکه این خروج متضمن بسیاری از ابعاد و مسئولیت های حقوقی است به همین سادگی اتفاق نمی‌افتد.  پیشرفتی برای رفع تحریم‌های ایالات متحده نداریم اما رفع تحریم ها مسیر بازگشت به ایالات متحده به برجام است.

وی درباره اظهارات سالیوان و زندانیان ایرانی که در ایالات متحده هستند گفت: ایرانیان زندانی در ایالات متحده همواره از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. بسیاری از زندانیان ما در وضعیت ناگوار و نابسامانی در زندان‌های ایالات متحده به طور خاص مورد ظلم قرار دارند. استاد ایرانی را به بهانه‌های واهی دستبند و پابند می‌زنند و در زندان انفرادی نگه می‌دارند و به بهانه‌های واهی زندانی دیگری را محکوم می‌کنند. دیگری دوران محکومیتش را طی می‌کند اما  سرکشانه آن را پس از طی کردن دوران زندان نگه می‌دارند. جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در خصوص اتباع خودش شاهد این ظلم آشکار باشد این نیز میراثی است که دولت پیشین، برای این دولت برجای  گذاشته است اما فاصله گرفتن از میراث دولت پیش را در این دولت نیز شاهد نیستیم.  ما بر آنچه وزیر خارجه ایران دو سال پیش درباره اینکه ایران حاضر است در ازای آزادی همه زندانیان ایرانی زندانیان ایالات متحده را آزاد کند، پایبندیم.

خطیب زاده بار دیگر در باره حضور آمریکا در قالب برجام تاکید کرد:  مسلم است تا زمانی که ایالات متحده تحریم‌ها را بر ندارد، در وضعیت مشارکت کننده در برنامه نیست و نمی‌تواند حضور پیدا کند اما  کم و کیف درخواست حضور آن به صورت مهمان  در حال بررسی است.

وی یک بام دو هوای غرب درباره مسائل حقوق بشیری و اظهارات مداخله جویانه انها در مسائل ایران خاطرنشان کرد:  استقلال یکی از دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی ایران بوده است و تا امروز هیچ گاه اجازه ندادیم که استقلال این ملت خدشه دار شود اظهار نظرهایی که می شود پاسخ داده می شود و آنها را نمی‌توان دخالت اطلاق کرد. سابقه بسیاری از کسانی که درباره حقوق بشر در ایران و صحبت می‌کنند و متحدین آنها، سابقه بسیار تیره‌ای است. جمهوری اسلامی ایران همواره گفته بدترین روش برای پرداختن به حقوق بشر سیاسی کردن این موضوع است و برعکس آنها که از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند، جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده در مسیر بهبود این مسیر حرکت کنند و به صورت سالانه گزارش‌های خودش را ارائه داده است.

وی اضافه کرد: قطع نامه‌های که گاها علیه ایران ارائه می‌شود بعضاً کمتر از یک سوم اعضای کمیته یا سازمان ملل به آنها رای می‌دهند، حتی در قطعنامه اخیر کمتر از یک سوم به آن رای دادند و این معنای خودش را برای همه دنیا دارند که اسن قطعنامه ها  تصمیم سیاسی است. اما پاسخ ما همواره پاسخ حقوقی بوده  و حقوق شهروندی برای ما بسیار مهم بوده است کما اینکه آقای رئیس‌جمهور در حوزه‌های مختلف این موضوع را پیگیری کردند و رئیس قوه قضاییه نیز برنامه خودشان را اعلام کرده و مجدانه پیگیری کردند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های طالبان در تهران و اینکه چرا آن گفت‌وگوها نتوانسته از میزان خشونت در افغانستان بکاهد، بیان کرد: سفر هیات طالبان به تهران از پیش تعیین شده و با اطلاع دولت افغانستان و با دستورکار مشخصی درباره پیشبرد مذاکرات صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی انجام شد. البته این گروه با کشورهای مختلفی در حال گفت‌وگو است. در برخی از کشورها دفاتر دارد.  با آمریکا ماه‌ها گفت‌وگو کرده و به توافقاتی هم رسید، بهتر است این سوال از کشورهایی که مدت‌ها با این گروه مذاکره و توافق کردند، پرسیده شود.   

خطیب‌زاده درباره دعوت روسیه از ایران درباره صلح افغانستان یادآور شد: این دعوت از قبل هم بوده است. با مسکو در ارتباط نزدیک هستیم. هنوز تصمیم مشخصی در این باره نگرفته‌ایم زیرا برای اینکه ساختار حاکمیتی افغانستان تضعیف نشود، پاسخ ما روشن بوده است.از پروسه‌های صلح حمایت می‌کنیم ولی فکر می‌کنیم هرچه موجب تضعیف دولت افغانستان می‌شود، شرکت نکنیم. در حال بررسی این دعوت هستیم و پس از جمع‌بندی، آن را اعلام می‌کنیم.   

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اینکه آیا وزیر امور خارجه قطر در سفر به تهران، حامل پیامی از سوی آمریکا بوده است؟  بیان داشت: سفر وزیر امور خارجه قطر هم در ادامه رایزنی‌های دو کشور بوده است. هیچ طرفیتی از آمریکا در این سفر مطرح نبوده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ایجاد روزنه‌ای در وضعیت آزاد شدن زندانیان ایرانی در آمریکا هم عنوان کرد: درخصوص زندانیان تحول جدی رخ نداده است. ما پیام خود را از طریق سوئیس داده‌ایم.   

خطیب‌زاده درباره رفع محدودیت‌های ترددی در نیویورک از سوی آمریکا گفت: رفع محدودیت‌های ترددی مطرح نیست بلکه کاهش این محدودیت‌ها را اعلام کرده‌اند. دولت قبلی ایالات متحده تعهدات خود را درباره دیپلمات‌ها در نیویورک، طی یک اقدام غیرقانونی انجام داد، ایران اعلام کرد شکایت خواهد کرد. این کاهش امروز انجام شده ولی این 25 مایل هم در نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و معاهده مقر است و آن را کافی نمی‌دانیم و نباید در مسیر بازگشت آمریکا به برجام تفسیر شود.   

وی درباره پیشرفت در مذاکرات صلح یمن پس از سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به ایران هم اظهار داشت: ملاقات نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مسئولان ایرانی در چارچوب طرح‌های صلح است. تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا این بحران پایان پذیرد. امیدواریم عربستان نیز به این مسیر پیوسته و این بحران انسانی پایان پذیرد.   

خطیب‌زاده درباره حمله به کاروان‌های آمریکایی در عراق و اتهام‌زنی به ایران با بیان اینکه همان زمانی هم که این اتهامات مطرح می‌شود، اعلام کردیم که این دام‌افکنی در روابط ایران و عراق بسیار مشکوک است، یادآور شد: ضمن اینکه صلح و ثبات در عراق را به خطر می‌اندازد و نشان از سناریوهایی است که برای آینده منطقه خوب نیست. طرف‌های ثالثی به این تله‌آفرینی‌ها دل بسته‌اند. از دولت عراق هم خواسته‌ایم مسیر کشف حقیقیت را پیگیری و عاملین را شناسایی کند. آنچه در عراق رخ می‌دهد، افزایش نیروهای خارجی در عراق است که امنیت و ثبات این کشور را تهدید می‌کند.   

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاریخ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نشستی که اتحادیه اروپا می‌خواهد با حضور آمریکا برگزار کند، ابراز داشت: نشست کمیسیون مشترک برجام در مسیر خود انجام می‌شود. در حال بررسی دعوتی هستیم که صورت گرفته و اینکه چگونه به آن پاسخ دهیم. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره هواپیمای اوکراینی و نظرات کشورهای دیگر درباره گزارش ایران در این زمینه یادآور شد: بعد از اینکه نظرات کشورها جمع‌بندی شد سازمان هواپیمایی کشوری به صورت عمومی اعلام و در دسترس همه قرار خواهیم داد.

وی درباره آخرین وضعیت دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و وضعیت پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل اظهار داشت: تحولاتی در تماس کره‌ای‌ها با سفارت ایران و همچنین در تماس اخیر قائم مقام وزیر خارجه کره با عراقچی صورت گرفته، ولی همچنان به صورت عملیاتی اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد:  در مورد حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد پیشرفت‌هایی صورت گرفته ولی هنوی مسیر به کندی طی می‌شود.

خطیب‌زاده همچنین درباره سند همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان و اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این سند تقریبا آماده است. اگر یکی دو مورد باقی مانده را دوستان افغانستان اعلام کنند، ما آماده امضای آن هستیم. هیأتی از ایران در افغانستان و هیأتی از افغانستان در تهران این موضوع را پیگیری کرده است  اما نمی‌توانم تاریخ مشخصی را برای امضای این سند اعلام کنم. 

وی درپایان درباره وضعیت نشست سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه اظهار داشت: می‌خواهیم این نشست را به صورت حضوری برگزاری کنیم و در حال بررسی زمان آن هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز