خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بیرمنگام در گفت‌‌وگو با ایلنا:

مقدمات بحث در مورد پیوند دادن رفع تحریم‌ها با پیروی ایران از توافق، از سوی اتحادیه اروپا فراهم شود/ ایران مذاکره در مورد توافق جدید را نمی‌پذیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۹۸۹

استاد دانشگاه بیرمنگام تاکید کرد: ایران هرگونه مذاکره در مورد توافقی جدید به جای برجام را نخواهد پذیرفت.

«ویلیام اسکات لوکاس» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است‌ و به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجی آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا پرداخت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با توجه به خروج آمریکا از برجام، در حال حاضر کدام کشور باید نخست به اجرای تعهدات خود اقدام کند، گفت: به طور علنی دولت آمریکا، رهبر و دولت ایران هرکدام اعلام کرده‌اند که طرف مقابل باید نخست به اجرای تعهدات خود اقدام کند؛ بنابراین موضوع در مورد ورود مجدد آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد. دولت بایدن می‌گوید ایران باید نخست در بازگشت به پیروی از برجام عمل کند و ایران می‌گوید این ایالات متحده ابتدا باید تحریم‌های جامع را لغو کند.

وی ادامه داد: با این حال معتقدم بهتر است مقدمات بحث در مورد پیوند دادن رفع تحریم‌ها با پیروی  ایران از توافق از سوی اتحادیه اروپا فراهم شود؛ دعوت اتحادیه اروپا از ایالات متحده و ایران می تواند آغازگر این فرآیند باشد. 

وی افزود: البته این فرآیند زمان بر خواهد بود چرا که توافق برجام حاصل گفتگوهایی بود که از سه سال قبل  آغاز شد.

اسکات لوکاس گفت: البته نه تنها دولت بایدن بلکه امضاکنندگان اروپایی برجام شامل انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار تجدید نظر در توافق نامه به منظور پوشش برنامه موشک بالستیک ایران و تمدید تاریخ‌های نهایی مفاد توافق هستند. از سویی هم دولت ایران قاطعانه می‌گوید هیچ‌گونه مذاکره مجدد در مورد شرایط برجام وجود ندارد. این شکاف به وجود آمده باید به نحوی رفع شود. در این میان، امید این است که همه طرف‌ها از اقدامات تحریک‌آمیز عقب نشینی کنند.

وی در مورد تصمیم اخیر دولت بایدن نیز اظهار کرد: اعلامیه دولت بایدن مبنی بر اینکه هیچگونه قصدی برای احیای تحریم‌های سازمان ملل وجود ندارد، مورد استقبال است اما حوادثی مانند حمله موشکی این هفته به پایگاه آمریکا در کردستان عراق و کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن چند  آمریکایی دیگر نیز ممکن است تنش زا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز