خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

بدون مذاکره بعید است لغو تحریم‌ها تحقق پیدا کند/ آژانس در موقعیتی نیست که از لحاظ سیاسی پیشنهاد خاصی به ایران بدهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۶۹۲

استاد مسائل ژئوپلتیک با بیان اینکه بدون مذاکره بعید است لغو تحریم‌ها تحقق پیدا کند، گفت: اگر ما می‌خواهیم تحریم‌ها لغو شود باید ابزار تحریم را از دست طرف خارج کنیم که آن هم راه حل اقتصادی دارد و نه راه حل سیاسی.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات اخیر آمریکا و اعلام آمادگی این کشور برای شرکت در جلسات ۱+۵ ، اظهار داشت: ایالات متحده گفته است من آمادگی دارم تا راجع به هر موضوعی در چارچوب ۱+۵ مذاکره کنیم، طرف ایرانی نیز اعلام کرده است که ۱+۵ نداریم بلکه ۱+۴ داریم و همچنین آمریکا باید تعهداتش را انجام دهد، سپس به ۱+۵ بپیوندد. این اظهارات خیلی کمکی به حل مسئله نمی‌کند.

وی ادامه داد: ایران باید چارچوب مذاکرات را مشخص و اعلام کند فقط در چارچوب برجام آن‌هم راجع به چگونگی اجرای تعهدات دو طرف مذاکره خواهد کرد؛ یعنی اینکه ایران چگونه تعهداتش را که از اردیبهشت ۹۸ کاهش داده بازگرداند و آمریکا نیز که از سال ۹۷ از برجام خارج شده است چگونه تعهداتش را اجرایی کند.

وی افزود: باید چنین چارچوبی را در نظر گرفت؛ حال اسم آن را ۱+۵ یا ۱+۴ یا هر اسم دیگری بگذاریم، مذاکره کردن در این چارچوب هیچ ضرری به ما نمی‌زند. ما باید تکلیف خودمان را روشن کنیم به این معنا که می‌خواهیم برجام برقرار باشد و حاضریم در چارچوب آن راجع به چگونگی بازگشت به تعهدات گفت‌وگو کنیم و صریح اعلام کنیم که حاضر نیستیم در خارج از چارچوب برجام و تعهداتمان موردی را بپذیریم یا راجع به موضوع جدیدی صحبت کنیم.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه باید خیلی شفاف و روشن صحبت کنیم و هیچ نگرانی نداشته باشیم، یادآور شد: بالاخره باید راه حل میانی پیدا کرد؛ اینکه ما حرف خودمان را بزنیم و آمریکایی‌ها نیز حرف خودشان را بزنند و دو طرف این روند را به پیش ببرند مشخص نیست به کجا می‌رسد.  همه قرائن و شواهد نشان می‌دهد که بدون مذاکره خیلی بعید است لغو تحریم‌ها تحقق پیدا کند.

وی درباره متوقف شدن پروتکل الحاقی نیز گفت: باید منتظر باشیم که ببینیم چین و روسیه چه واکنشی نشان خواهند داد؛ آیا آنها نیز به موضع اروپا و ایالات متحده خواهند پیوست یا راه حلی را پیشنهاد خواهند داد.

بهشتی‌پور درباره سفر دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران نیز خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین موضوع سفر گروسی به تهران برای بررسی اجرا نکردن داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران بود. اینکه اگر ما پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم، قرار است در چه چارچوبی با آژانس همکاری کنیم و آیا در همان چارچوب پادمان هسته‌ای یعنی ترکیبات اجرایی «ان پی تی» (NPT) با آژانس همکاری می‌کنیم و همچنین شکل و محدوده آن چگونه است.

وی اظهار داشت: اما آقای گروسی در موقعیتی نیست که به ایران پیشنهادی بدهد چرا که آژانس نباید وارد مسائل سیاسی شود بلکه باید مسائل را حقوقی دنبال کند و ببیند ایران ان پی تی را اجرا کرده یا نکرده است؛ چارچوب‌های حقوقی و فنی را در نظر بگیرد از جمله این که میزان غنی سازی و ذخایر ایران چقدر است. آژانس باید مسائل فنی و حقوقی را دنبال کند و در موقعیتی نیست که از لحاظ سیاسی پیشنهاد خاصی به ایران بدهد.

این استاد مسائل ژئوپلتیک تصریح کرد: باید دید که چه اتفاقی می‌افتد و امیدواریم که یک راه حلی ارائه داده شود. اگر ما می‌خواهیم تحریم‌ها لغو شود باید ابزار تحریم را از دست طرف خارج کنیم که آن هم راه حل اقتصادی دارد و نه راه حل سیاسی.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز