خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

وقتی متوجه ورود ویروس کرونا به کشور شدم، گفتم چه انتخابات باشد و چه نباشد به مردم بگویید/ تشکیل ستاد ملی کرونا نشأت‌ گرفته از تجربه دوران دفاع مقدس است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۲۷۱

رئیس جمهور گفت: روزی که متوجه ورود ویروس کرونا به کشور شدیم گفتم چه انتخابات باشد چه نباشد، یا هر مراسمی دیگری که پیش رو داریم باید به مردم بگویم کرونا وارد کشور شده است چرا که مسئله جان مردم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با بیان این که یکسال از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، گفت: سال گذشته ۳۰ بهمن، صبح چهارشنبه ما متوجه شدیم  ویروس کرونا  وارد کشورمان شده است؛ البته صحبت‌های از چند روز قبل در این باره وجود داشت اما آن روز تست تشخیصی به ما گفت ویروس کرونا وارد شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: از همان روز نخست که متوجه ورود ویروس کرونا به کشورمان شدیم  در هیات دولت تصمیم گرفتیم به مردم اعلام کنیم  این ویروس وارد شده است البته افرادی در آن روزها شبهه داشتند که نزدیک انتخابات این موضوع را اعلام کنیم یا خیر، گفتم چه انتخابات باشد چه نباشد یا هر مراسمی دیگری دیگری که پیش رو داریم باید به مردم بگویم کرونا  وارد کشور شده است چرا که مسئله  جان مردم است.

وی خاطر نشان کرد: از همان روز چهارشنبه گفته شد این ویروس وارد کشور شده است، این که ضد انقلاب خارج نشین می‌گوید دولت واقعیت را نگفته است و به خاطر انتخابات دیر به مردم اعلام کرده است یک صد در صدی است   ما از همان لحظه‌ای که متوجه شدیم  ویروس کرونا وارد کشور شده است به مردم اعلام کردیم.

روحانی یادآور شد:  در طول مدتی که ویروس وارد کشور شده است  موج‌های بسیاری  داشتیم و تعداد مرگ و میر ما افزایش و کاهش پیدا کرد و ما  همیشه  یک آمار دقیق به مردم اعلام کردیم و باید بگویم  ایران جزء کشورهایی بوده است که از لحاظ اطلاع‌رسانی  در هر ۲۴ ساعت یکبار آمار به روز شده به مردم داده است.

وی افزود:‌کارهای بسیار مهم و ساختاری در ایران انجام شد. در کشورهای دیگر مقابله با کرونا وجود دارد و ممکن است مشکلاتی نیز به پیش بیاید و در مراجع مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما از لحاظ ساختاری در کشور ما کار بسیار بزرگی صورت گرفت. در شنبه پس اعلام شیوع ویروس شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه داد و در آن به این نتیجه رسیدیم که ستادی باید این امر را به عهده بگیرد تحت عنوان «ستاد ملی مبارزه با کرونا». اینکه ترکیب چه باشد، افراد حاضر در آن و رئیس چه کسی باشد و همچنین اختیارات آن چه باشد، مورد بحث قرار گرفت و مصوبه‌ای تدوین و تصویب شد که مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند و مصوبه ابلاغ شد.

روحانی با بیان اینکه بر مبنای همین مصوبه امروز پنجاه‌ و هشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونا در طول یک سال گذشته برگزار شد. البته به این‌ جلسات به جز جلسات مختلف وزارت کشور، وزارت بهداشت و قرارگاه نیروهای مسلح و غیره است. تشکیل چنین نهادی و اینکه موقت دوران کرونا است، شاید نشات گرفته از تجربه ما در دوران دفاع مقدس بود. در مقطعی از دوران دفاع مقدس متوجه شدیم که ساز و کار معمولی نمی‌تواند جنگ را پیش ببرد، این مسئله خدمت امام مطرح شد و شورای تشکیل شد تحت عنوان «شورای پشتیبانی جنگ». مصوبات این شورا در حکم قانون بود و به دولت و دستگاه‌های مختلف حتی در زمینه بودجه البته تنها در مورد جنگ و کمک‌های مردمی ارسال می‌شد.

وی یادآور شد: این شورای عالی به اسم «ستاد مرکزی پشتیبانی جنگ» یک ستاد مرکزی درست کرد که رئیس جمهور(‌مقام معظم رهبری)، وزرای مربوطه و در آن مقطع نخست وزیر، نماینده فرمانده جنگ و برخی از فرماندهان نیروهای مسلح در آن حضور داشتند. ستاد کارهای اجرایی مصوبات را اجرا می‌کرد که مسئولیت آن به عهده بنده بود و معاونین وزرا و برخی از وزرا در آن جلسات شرکت می‌کردند و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شد و مصوبات آن ستاد اعلام و ابلاغ می‌شد. از سال ۶۵ تا ۶۷ به مدت ۳ سال این ستاد فعال بود که مصوبات بسیار مهمی هم داشت که البته پس از جنگ به طور طبیعی فعالیت و مصوبات این ستاد تمام شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه های پزشکی، استاندارها و وزارت بهداشت و درمان جلسات منظم داشتند؛ همچنین وزارت کشور برای استان‌ها جلسه‌ای تشکیل می‌داد؛ که البته در قالب کمیته نظامی امنیتی این کار را انجام می‌شد اما اکنون به صورت قرارگاه این کار را انجام می‌دهند که در بخش‌های مختلف تقسیم کار انجام شده است. این تقسیم کار بنیانی بود برای مبارزه با یک ویروس بی سابقه؛ یعنی مردم مسابقه چنین چیزی ندارن در صد سال گذشته نداشته اند که ویروسی بیاید به تمام زندگی، کسب و کار و آموزش آنها تاثیر بگذارد. 

وی خاطر نشان کرد: اوایل فروردین در همین ستاد گفتم که مدت حضور این ویروس را باید به یک‌سال در نظر بگیریم، برخی میگفتند با آمدن تابستان و با گرما این ویروس خواهد رفت. اما تاکید کردم باید احتیاط کنیم و خودمان را برای یک سال آماده کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه زمان پایان کرونا مشخص نیست، اظهار داشت: برخلاف اینکه گفته‌ می‌شد کرونا با گرم شدن هوا ضعیف می‌شود، دیدیم که این ویروس یک ویروس خطرناکی بود و به این سادگی کنار نرفت. اکنون هم که یکسال گذشته نه‌تنها کنار نرفته بلکه اخیرا با نوع جهش‌یافته آن هم مواجه شده‌ایم و معلوم هم نیست که چه زمانی بشر از این ویروس خلاص می‌شود، لذا باید خودمان را برای سال آینده آماده کنیم. 

وی با اشاره به ایثارگری‌های کادر درمان در یک سال گذشته، ابراز داشت: البته کاری که مدافعان سلامت انجام دادند یک کار بسیار عظیم و بزرگی بود، تلاش شبانه‌روزی، خستگی‌ناپذیر و فداکارانه خیلی ارزشمندی بود. شاید در کشورهای دیگر هم کادر درمان فداکاری زیادی کردند، من از آن اطلاع دقیق ندارم که بتوانم مقایسه کنم اما کاری که در ایران انجام گرفت قابل ستایش و تعظیم است. بیش از ۲۶۰ نفر از عزیزان ما شهید خدمت شدند و این هم کار خوبی بود که ما کسانی که در این مسیر به شهادت رسیدند را شهید محسوب کردیم، این یک قدردانی خوبی بود.

 روحانی با قدردانی از همکاری صداوسیما بیان داشت: یک کار رسانه‌ای طی این مدت صورت گرفت، مخصوصا صداوسیما انصافاً هم‌پا و همراه در این یکسال تلاش کرد و در کنار ستاد مقابله با کرونا و دوستان مدافعان سلامت قرار گرفت، تبلیغ و کمک کرد. همچنین نیروهای مسلح از روز اول به صحنه آمدند بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌های خود را آماده کردند، بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی همگی فعال بودند و تلاش جدی داشتند. از همه آن‌ها قدردانی و تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از همه عزیزانی که کار میدانی انجام می‌دهند، نظارت می‌کنند، هلال احمر، تعزیرات، اصناف و سایر گروه‌ها بسیار سپاسگزاری می‌کنیم که در این یکسال متحمل زحمات زیادی شدند.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله تغییر سبک زندگی در یک سال گذشته، اظهار داشت: ما طی یک سال گذشته به یک کلمه رسیدیم و آن این بود که برای مقابله با این بیماری باید سبک زندگی عوض شود و مردم باید به خوبی بدانند که شرایط امروز ما یک شرایط عادی و معمولی نیست؛ برای خرید، سفر، رفتن به سینما و پارک، مراکز مذهبی و تمام امور روزمره شرایط ما یک شرایط غیرمعمولی است و دراین شرایط ما باید سبک زندگی خود را عوض کنیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به جایگاه و فعالیت‌های این ستاد در یکسال سپری شده، بیان داشت: ما در این ستاد در برخی از قوانین و مقررات برای رفاه حال مردم تغیراتی را ایجاد کردیم، وام به اشخاص وام تخصیص دادیم، به کسب‌و‌کارها وام اختصاص پیدا کرد و به خانواده‌هایی که مشکل تامین ودیعه برای اجاره داشتند هم کمک هزینه در قالب وام اختصاص دادیم. یعنی هرجا لازم بود کمک کردیم، البته این کمک‌ها در حد توان کشور بود.

وی ادامه داد: همچنین اگر قوانین و مقرراتی وجود داشت که به تغییر نیاز داشت، همینجا تصویب می‌شد؛ مثلا تاخیر در دریافت پول برق و آب، پول مالیات یا اقساط بانکی همه را همینجا کمک کرد و تصویب کرد تا تاخیر ایجاد شود اما در عین حال در این وانفسای کرونا ضرورت این مساله برای ما روشن تر شد که باید با شتاب بیشتری به سمت دولت الکترونیک برویم. حرکتی که در این یکسال انجام شد اصلا قابل مقایسه با یک دهه قبل نیست.

روحانی با قدردانی از فعالیت‌های بخش تولید کشور بیان داشت: بخش تولید ما انصافاً فداکاری کرد آن هم از همان روزهای اول در همان روزهایی که مردم دلهره داشتند. تولید ما متوقف نشد، تمام دستگاه ها به تولید ادامه دادند و لذا شما دیدید که خدمات مانند آب برق و گاز قطع نشد. همه پای کار بودند در کارخانه و کنار چاه نفت و در دریا و ... همه مانند مدافعان سلامت فعالیت کردند. شما دیدید در این زمستان چند استان چند ساعتی دچار مشکل برق شدند اما غیر از آن هیچ مشکلی وجود نداشت و در این سرمای زمستان قطعی گاز نداشتیم.

وی افزود: ما امروز در نیازمندی های بهداشتی نیازی به بیرون از کشور نداریم. امروز در کشور ما روزانه بیش از ۳۵ میلیون ماسک تولید شده و با قیمت ناچیز هم عرضه می‌شود. یک کار عظیم و بزرگی در تولید شوینده ها یا لوازم بیمارستانی صورت گرفت. شاهد بودید که در این یکسال شرکت های دانش بنیان ما به یکباره چنان اوج گرفتند که امروز ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند. کل این شرکت‌ها در آغاز دولت ۵۵ عدد بود و شما ببیند چه اوجی گرفتند به این دلیل که فعالیت‌های آن‌ها هم تشویق و حمایت شد و همچنین نیاز بود که زندگی مردم با استفاده از دانش و تکنولوژی روزآمد ادامه پیدا کند.

روحانی ادامه داد: یک عده‌ای می‌خواستند دعوای بین دین و علم و مراسم دینی و پروتکل‌های بهداشتی درست کنند  که الحمدالله مراجع و مقام معظم رهبری ما درایت به خرج دادند.  آن روزها یک عده ای فکر می‌کردند فرصت طلایی برای ایجاد شکاف پیدا کرده اند! اما ماه رمضان مردم برگزار شد و مردم قرآن به سر گرفتند و  چه قدر فضای مجازی و صدا و سیما در این زمینه کمک کرد و مردم از شب ها و روزها استفاده کردند.

وی ادامه داد: در بخش دانش‌آموزی و انشجویی اگر فضای مجازی نبود،اگر زیرساخت‌ها در این زمینه وجود نداشت، اگر پهنای باند نبود این بخش از جامعه باید چه می‌کرد؟ ۱۷ میلیون نفر از شبکه شاد استفاده می‌کنند بله  ما قبول داریم فضای مجازی جای آموزش همگانی و حضوری را نمی‌گیرد اما کار بزرگی انجام شد و  تحصیلات و آموزش مادر کشور تعطیل نشد.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد:کرونا در عین حال که مشکلات فراوانی در کشور ایجاد کرد، اما فرصت‌ها و تحولاتی هم ایجاد شد و توانستیم از این تحولات استفاده کنیم و در حین مراسمات دینی و مذهبی ابتکارات نو و جدیدی به کار گرفته شد تا فضای مجازی بتواند جای فضای حقیقی را بگیرد.

وی ادامه داد:ایران تنها کشوری بود که در کرونا تحریم را هم داشته و هیچ کشوری در دنیا چنین حالتی نداشته است. برای خرید واکسن کرونا و برای وارد کردن و پرداختن پول کواکس خریداری شده با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

روحانی افزود:مردم هم باید خود را برای سال آینده آماده کنند و هم مراقب باشند تا دچار موج چهارم نشویم، اظهار داشت: باید سبک زندگی خود را بر مبنای شرایط جدید تغییر داده، پروتکل‌ها را رعایت کنیم، و تردد و اجتماعات کمتر و مراعات و فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشیم. اگر علامتی دیدیم آنها را به مراکز درمانی اعلام کنیم و اگر کرونا داشتیم، خود را قرنطینه کرده و اطرافیان تست بدهند تا به خوبی از این شرایط عبور کنیم. 

وی در پایان گفت: وقتی ایران را با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم، مدافعان حرم و مردم سرافزار هستند. همه آنهایی که مومنانه و خاضعانه کمک می‌کنند، باز هم در شب عید و اواخر فروردین سال آینده در ماه رمضان باز کمک خواهند کرد. به یاری همدیگر از این مرحله عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز