خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدامات اخیر آمریکا یک نشانه است اما تامین کننده نظر تهران نیست/ سفر گروسی نمی‌تواند اثر سیاسی و یا دیپلماتیکی داشته باشد/ آمریکا می‌داند پرونده هسته‌ای جزء مقوله‌های کلان شورای امنیت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۲۶۱

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدامات اخیر رخ داده از سوی واشنگتن یک نشانه است اما اینکه آیا این نشانه‌ها تامین کننده نظر ایران تا پنجم اسفند است؟ خیر. نشانه‌ها، نشانه‌های خوبی هستند ولی واقعیت این است که ایران انتظار رفتار جدی‌تری را دارد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی اقدام اخیر ایالات متحده در عقب نشینی از درخواست «اسنپ بک» و قبول درخواست اروپا برای گفت‌وگو در خصوص برجام گفت: اتفاق‌هایی که افتاده نشان دهنده آن است که بایدن می‌خواهد به ایران این پیام را بدهد که دولتش در سطح متفاوتی از دولت ترامپ قرار دارد و قصد دارد تصمیات متفاوتی را درخصوص جمهوری اسلامی ایران اتحاذ کند. 

وی با اشاره به این که اقدامات دولت جدید آمریکا را باید در قالب سیاست‌های اتخاذ شده در کل منطقه مورد ارزیابی قرار داد، عنوان کرد: اگر به رفتارهای بایدن نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که وی یک حد بندی را در خصوص رژیم صهیونیستی در دساور کار قرار داده، رئیس جمهور جدید آمریکا کاری را در برابر نخست وزیر رژیم صهیونیستی انجام داد که از سوی روسای دولت آمریکا بی‌سابقه بود؛  او مدت‌ زیادی نتانیاهو را برای تماس منتظر گذاشت و با این کار  رسما اعلام کرد سیاست‌های دولتش درقبال اسرائیل  برخلاف دولت ترامپ است. 

وی ادامه داد: در بحث مراوده با عربستان نیز بایدن نشان داد که تفاوت آشکاری در رفتار او با این کشور وجود دارد. قطعا به خاطر دارید که عربستان بازیگری بود که قصد داشت برجام بین ایران و آمریکا اجرا نشود و در سایر مسائل هم سعی می کرد برای ایران چالش درست کند اما امروز مشاهده می کنیم که با حضور دولت جدید ایالات متحده  سیاست بین آمریکا و عربستان به گونه دیگری در حال پیشروی است. 

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز درقبال مساله تنش شکل گرفته در روابط تهران و واشنگتن یکسری تحولات صورت گرفته است؛ به طور مثال مشاهده می‌کنیم  محدودیت‌های تردد تیم دیپلماسی ایران در سازمان ملل متحد پایان پیدا می‌کند و استفاده از  سیاست مکانیسم ماشه و نامه ای که آمریکایی‌ها در دولت قبل در این خصوص ارسال کرده‌اند باز پس‌گیری می‌شود و عملا سازوکاری که ترامپ و پمپو فعال کرده بودند را از کار می‌اندازد و یا در سایر حوزه ها که تحریم‌های مازاد بر برجام شکل گرفته بود مورد بی اعتنایی قرار می‌گیرد و ما اثرش را در بازار مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: تمامی اتفاقات رخ داده یک نشانه است اما اینکه آیا این نشانه‌ها تامین کننده نظر ایران تا پنجم اسفند است؟ خیر. نشانه‌ها، نشانه‌های خوبی هستند ولی واقعیت این است که ایران به دو دلیل انتظار رفتار جدی‌تری را تا ۵ اسفند دارد؛ دلیل اولش در زمان خود اوباما شکل گرفت؛ آن زمان مشاهده کردیم  به رغم این که تحریم ها برداشته شد اما در جای دیگری تنگنای های مالی و بانکی شکل گرفت و دلیل دوم ترامپ بود که به یکباره کل برجام را زیر سوال برد و عملاً از برجام خارج شد. لذا این عملی که ایران تحت عنوان راستی آزمایی پایان تحریم‌ها از آن یاد می‌کند نیازمند یک دستور  برای لغو کلیه تحریم ها از سوی وی است که باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر این کار صورت گیرد ایران برای پس ۵ اسفند نیز به پروتکل‌ الحاقی عمل خواهد کرد اما اگر این مساله صورت نگیرد به طور طبیعی ایران از اجرای دواطلبانه پروتکل الحاقی خارج می شود. آن زمان است که مجلس جدید  ایران که موضع متفاوت و تندی  در قبال برجام دارد اجازه نخواهد داد که مجددا اجرای پروتکل الحاقی احیا شود. از سوی دیگر  آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند به دعوت اروپا حاضر هستند در نشست ۱+۵ حاضر شوند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به سفر مدیر کل آژانس انرژی اتمی به ایران گفت: قرار است آقای گروسی به ایران می‌آید؛ سفر دبیر کل آژانس بین المللی اتمی یک سفر فنی است و طرف ایرانی هم همین دیدگاه را نسبت به این سفر دارد  و این که  چه کاری قرار است صورت گیرد، مشخص نیست. قطعا این سفر نمی‌تواند اثر سیاسی و یا دیپلماتیکی داشته باشد و ایشان پیامی هم از طرف آمریکایی‌ها نخواهد آورد.

وی ادامه داد: معقتدم تنها راهی که ممکن تا ۵ اسفند نتیجه دهد این است که اعضای برجام یک زمان بندی مشخصی را اعلام کنند تا  دو طرف ایران و آمریکا به تعهدات خودشان بازگردند؛ اگر این اتفاق رخ دهد یک فضای منفی  که به وجود آمده از بین خواهد رفت و ایران هم ضرب الاجل خودش را خواهد شکست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم خاطر نشان کرد: البته مساله‌ای که ما را نگران می‌کند وقت کشی آمریکایی‌هاست چرا که در زمان ترامپ ایرانی‌ها متوجه شدند سیاست رئیس‌جمهور این کشور  چیست ولی بایدن به نظر می‌آید بیشتر سیاست وقت کشی را در پیش می گیرد آن هم در شرایطی که منافع ملی ایران با این کار آسیب جدی خواهد دید. 

وی افزود: معتقدم هرگونه رفتاری که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها وقت را نمی‌کشند نشان دهنده عملیاتی کار کردن آنان است در غیر صورت فکر می‌کنم رفتار ایران اثرات تندتری خواهد داشت.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا وقت کشی بایدن برای این است که با دولت بعدی ایران وارد گفت‌وگو شود، عنوان کرد: آقای بایدن می‌داند پرونده هسته‌ای ایران جزء مقوله‌های کلان شورای امنیت است و هر تصمیمی که امروز شکل بگیرد هیچ دولتی نمی تواند از آن خارج شود و این واقعیتی است و خود آقای بایدن هم به آن واقف است. 

وی ادامه داد: بایدن در روزهای نخست مسائلی مانند لابی‌های داخلی را صورت داده است بنابراین معتقدم بعد از این هر اتقاقی صورت گیرد بیشتر وقت کشی است و امیدوارم در قالب احیای برجام ملاحظات تازه شکل بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز