خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو:

ایران و آمریکا در یک بن‌بست قرار گرفته‌اند/ بازگشت به برجام و تعهدات آن تدریجی و از سوی هر دو طرف باشد/ بایدن خواهان بازگشت به دیپلماسی آگاهانه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۸۱۱

استاد دانشگاه شیکاگو گفت: ایران و آمریکا در یک بن‌بست قرار گرفته‌اند؛ به عبارت دیگر، هر دو طرف منتظرند تا طرف دیگر گامی در جهت پیروی از برجام و بازگشت به توافق بردارد.

«پاول پاوست» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تنش‌ در روابط ایران و آمریکا و برجام پرداخت.

این استاد دانشگاه در خصوص شرایط پیش آمده در روابط تهران و واشنگتن و سخنان مقامات کاخ سفید در خصوص برجام گفت: به نظر می‌رسد دولت‌های آمریکا و ایران در یک بن‌بست قرار دارند. جو بایدن اعلام کرده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهداتی که طی دو سال گذشته کاهش داده، به تعهد کامل به توافق هسته‌ای باز می‌گردد و ایران نیز این مساله را منوط به رفع تحریم‌ها دانسته؛ به عبارت دیگر، هر دو طرف منتظرند تا طرف دیگر گامی در جهت پیروی از برجام و بازگشت به توافق بردارد.

وی افزود: مشخص نیست چه کسی گام اول را برمی‌دارد اما با توجه به بی‌اعتمادی پیش آمده برای ایران، به نظر می رسد این ایالات متحده است که باید نخست بخشی از تحریم‌ها را بردارد و سپس دو طرف بصورت تدریجی به برجام و تعهدات خود بازگردند تا در نهایت به وضعیت سال ۲۰۱۵ برگردند.

پاوست گفت: از بسیاری جهات، رویکرد دولت بایدن در مورد توافق هسته‌ای با ایران نمایانگر رویکرد آن در ‌سیاست خارجی به طور کلی است؛ دیپلماسی آگاهانه. این در تضاد با سخنان به ظاهر نامنظم دولت ترامپ است. هر دو دولت اهداف مشابهی دارند، جلوگیری از داشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای توسط ایران اما دو دولت برای دستیابی به این اهداف از راه های کاملا مختلفی اقدام می‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز