خبرگزاری کار ایران

صبح امروز؛

تفاهم‌نامه‌های همکاری ژاپن با یونیدو و برنامه توسعه سازمان ملل امضا شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۲۷۶

تفاهم‌نامه‌های پروژه‌های کمک بلاعوض میان سفارت ژاپن در تهران با نمایندگی‌های برنامه توسعه سازمان ملل و یونیدو در ایران صبح امروز در سفارت ژاپن در ایران امضا شد.

به گزارش ایلنا، تفاهم‌نامه‌های پروژه‌های کمک بلاعوض میان سفارت ژاپن در تهران با نمایندگی‌های یو. ان. دی. پی سازمان ملل متحد و یونیدو در ایران صبح امروز در سفارت ژاپن در ایران امضا شد.  

در این مراسم «آیکاوا کازوتوشی» سفیر ژاپن در ایران، «کلودیو پروویداس»  نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران (UNDP)، «مریم جوان شهرکی» نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران در ایران (UNIDO)، «احمدرضا لاهیجان‌زاده» معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست و «نبی‌الله خون‌میرزایی» رییس سازمان شیلات کشور حضور داشتند.  

در این مراسم، «آیکاوا کازوتوشی» سفیر ژاپن در ایران ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان این مراسم، به تشریح همکاری‌های دولت متبوعش با ایران در زمینه‌های توسعه‌ای از جمله احیای دریاچه ارومیه و سازمان شیلاب در بندر چابهار در آموزش صیادان پرداخت.  

ادامه این نشست،   «کلودیو پروویداس»  نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران به همکاری سازمان ملل متحد با ایران و ژاپن در احیای دریاچه اورمیه پرداخت و از برنامه این نهاد برای احیای دیگر تالاب‌ها سخن گفت.  

«احمدرضا لاهیجان‌زاده» معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز در این نشست گفت: در شرایطی که کووید۱۹ خیلی از مسائل و فعالیت‌ها را تحت الشعاع قرار داده، اینجا کنار هم هستیم تا بابت ادامه همکاری‌ها همفکری کنیم. امیدوارم سال ۲۰۲۱ پایانی برای شرایط کرونایی باشد و جهان به شرایط عادی برگردد.  

وی با یادآوری پنجاهمین سالگرد امضای کنوانسیون رامسر اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های ایران، نجات‌بخشی دریاچه ارومیه بود که دولت ژاپن از نظر مالی و کارشناسی همکاری بسیاری با ما کردند.  

 لاهیجان‌زاده با بیان اینکه دولت ایران تاکنون نزدیک به یک میلیارد دلار برای نجات‌بخشی دریاچه ارومیه هزینه کرده است، گفت: از دیگر فعالیت‌های مشترک با دولت ژاپن می‌توان به مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی و شناسایی تالاب‌ها در استان‌های همجوار با خلیج فارس اشاره کرد. ضمن اینکه توسعه کشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه نیز در این چارچوب قرار می‌گیرد.

معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست با بیان اینکه امیدوارم پروژه‌هایی هم برای احیای تالاب‌های استان‌های فارس و خوزستان و همچنین تداوم احیای دریاچه ارومیه با ژاپن داشته باشیم، از حسن نظر دولت ژاپن به پروژه‌های محیط زیستی قدردارنی و از تلاش‌های نمایندگی برنامه توسعه سازمان ملل در تهران تشکر کرد.

«مریم جوان شهرکی» نماینده یونیدو در تهران هم با تشکر از سفارت ژاپن در ایران، به همکاری‌های ایران، ژاپن و یونیدو در عرصه‌های مختلف به ویژه در استان سیستان و بلوچستان و تمرکز بر آموزش صیادان و توسعه فعالیت‌های آبزیان در چابهار اشاره کرد.  

«نبی‌الله خون‌میرزایی» رییس سازمان شیلات کشور هم گفت: ایران با دارا بودن خطوط ساحلی در شمال و جنوب و وجود مراکز متعدد پرورش ماهی و سایر آبزیان،  بزرگترین تولیدکننده آبزیان در منطقه است.

 به گفته رییس سازمان شیلات، منطقه چابهار به واسطه دسترسی به آب‌های آزاد وابسته به صیادی است اما هنوز قابلیت‌های بیشتری در این رابطه وجود دارد که با فعال کردن آنها می‌توان به فرصت‌های بیشتری برای اشتغال،  محرومیت‌زدایی و توسعه همکاری‌ها دست یافت.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی در این منطقه مغفول مانده که به شیوه‌های صید، نگهداری، جابجایی و... و همچنین شیوه‌های فرآوری برمی‌گردد، به گونه‌ای تنها بخش کوچکی از این محصولات امکان صادرات پیدا می‌کنند.  

رییس سازمان شیلاب با بیان اینکه پروژه‌ای با همکاری سازمان شیلات و یونیدو و دولت ژاپن عملیاتی شده است،  ابراز داشت: فاز پایانی پروژه با هدف توسعه تجارت «تن ماهیان» در دست پیگیری است تا سطح آبزیان به میزان قابل توجهی برسد.  

خون میرزایی با بیان اینکه اثربخشی در صید و صادرات در همکاری با ژاپن و یونیدو موجب ارتقای سطح استانداردها شده، گفت: صیادان به صید با قلاب و بدون تور روی آورده‌اند. ما امیدواریم این همکاری‌ها نیازهای کمی و کیفی را برای کشورهای هدف به ویژه ژاپن فراهم کند.  

خون‌میرزایی هدف از این پروژه را توسعه منطقه‌ای، محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زدایی به ویژه زنان برشمرد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز