خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل:

احیای «برجام» اولویت دولت جدید آمریکا نیست/ لغو برخی تحریم‌ها به دلایل بشردوستانه، یک حرکت مثبت خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۸۷۲

یک استاد روابط بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهور جدید آمریکا در مورد آنچه از نظر سیاسی در خصوص بهبود روابط با ایران امکان‌پذیر است، محتاط خواهد بود.

«متیو آنتونی» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل، جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌های موجود در روابط تهران و واشنگتن و آینده برجام پرداخت. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم تحقق وعده انتخاباتی «جو بایدن» مبنی بر بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران گفت: جای تعجب نیست که دولت جدید آمریکا اولویت اصلی را برای بهبود روابط با ایران و احیای مجدد توافق هسته‌ای قائل نشده است؛ دولت و کنگره درگیر چند موضوع از جمله مقابله با پیامدهای اقتصادی یک بیماری همه‌گیر، تلاش برای بهبود توزیع واکسن‌ها، جلب حمایت سنا برای سمت های اصلی در دولت جدید و همچنین استیضاح  ترامپ برای تحریک قیام شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون که ایران دیگر به تعهدات خود عمل نمی‌کند، هرچقدر هم که علت این موضوع موجه باشد، احتمال اینکه ایالات متحده به سادگی به توافق اولیه برگردد، بسیار کم است. همچنین برخی ادعاهای اخیر  مبنی بر اینکه دولت در تعهد خود در مورد عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای تجدید نظر می‌کند، تغییر سیاست ایالات متحده برای بایدن را دشوارتر خواهد کرد. اعتبار ایران در این مورد از نظر ایالات متحده تضعیف شده است زیرا چنین ادعایی در مورد سلاح هسته‌ای با فتوای آیت الله علی خامنه‌ای در سال ۲۰۰۳ مبنی بر اینکه اسلام سلاح هسته‌ای را منع می کند، مغایرت دارد.

آنتونی گفت: بایدن  در مورد آنچه از نظر سیاسی در خصوص بهبود روابط با ایران امکان پذیر است محتاط خواهد بود. لغو برخی تحریم‌ها به دلایل بشردوستانه یک حرکت مثبت خواهد بود اما او قطعاً با انتقاد مخالفان داخلی ایالات متحده در مورد ایران روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز