خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا:

تحریم‌های مالی ایران برای خرید واکسن کرونا لغو شود/ کره جنوبی در خصوص اموال بلوکه شده ایران مستقل عمل کند/ بایدن برای بازگشت به برجام با کنگره مواجه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۲۹۶

یک استاد روابط بین‌الملل در واکنش به مسدود شدن بخشی از دارایی‌های ایران در کره جنوبی گفت: در خصوص سرمایه مسدود شده ایران امیدوارم کشورهایی مانند کره جنوبی مستقل عمل کنند؛ اگرچه نشانه‌های کمی وجود دارد که نشان دهد کره جنوبی در چنین مواردی استقلال خود را از ایالات متحده اعلام خواهد کرد.

«رونی لیپ‌شوتز» (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص شرایط حال حاضر در ورابط ایران و آمریکا پرداخت.  

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص مسدود شدن دارایی‌های ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی، تحت فشار حداکثری ایالات متحده گفت: این اقدام قطعاً یک سیاست غیرانسانی و نقض حقوق حاکمیت ایران است. حداقل باید تحریم‌های مالی که مانع خرید واکسن از روسیه، چین، هند و سایر تولیدکنندگان می‌شود لغو شود؛ البته من ترجیح می‌دهم همه تحریم‌ها برداشته شود. من امیدوارم تحریم‌ها لغو شود اما من گمان می‌کنم خرید واکسن به دلیل تنگناهای تامین مالی و احتمالاً قیمت های بالاتر دشوار باشد.

وی در ادامه افزود: در خصوص سرمایه مسدود شده ایران نیز امیدوارم کشورهایی مانند کره جنوبی مستقل عمل کنند؛ اگرچه نشانه های کمی وجود دارد که نشان دهد کره جنوبی در چنین مواردی استقلال خود را از ایالات متحده اعلام خواهد کرد.

سیاست خارجی آمریکا در دولت جدید تغییر می‌کند

لیپ‌شوتز در مورد تغییر سیاست خارجی آمریکا در دوران جو بایدن گفت: سیاست خارجی از بعضی جهات تغییر می‌کند  اما من پیش‌بینی می‌کنم که بایدن به سیاست مداخله‌گرانه و دخالت گرانه  در خارج از کشور بازگردد، دقیقاً مانند وضعیتی که ترامپ دنبال می کرد. البته به نظر می‌رسد او علیه ائتلاف تروریستی سنی و اسرائیلی و حدف حوثی ها از لیست تروریستی ایالات متحده عمل می کند و من این را نشانه‌ای از بهبود رویکرد  نسبت به ایران می دانم. هنوز مشخص نیست که بایدن با اسرائیل چگونه رفتار خواهد کرد. من نگران هستم که خصومت آمریکا و چین همچنان افزایش یابد.

روابط آمریکا و جهان بهبود می‌یابد

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد روابط آمریکا و جهان گفت: احتمالاً تا حد قابل توجهی بهبود می‌یابد اما به چه معنا است؟ ترمیم سلطه و تسلط  ایالات متحده؟ یا به رسمیت شناختن حقوق حاکمیت کشورهای دیگر  از جمله کشورهایی که ایالات متحده ممکن است بهترین روابط را با آن‌ها را نداشته باشد.

بایدن برای بازگشت به برجام با کنگره مواجه است

وی هم‌چنین در مورد احتمال بازگشت بایدن بایدن به برجام گفت: امیدوارم این اتفاق رخ دهد ولی مطمئن نیستم که کنگره در این مورد چه می گوید. بایدن تا جایی که بتواند با دستور اجرایی لغو تحریم‌ها را انجام دهد چرا که کنگره در این مورد بسیار سخت تر خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز