خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص درز اطلاعات، مسئولیت قطعی دارد/ ایالات متحده همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند/ سیاست ایران در خصوص ساخت سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای تغییری نکرده است/ نتیجه تست کرونای ظریف منفی بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۱۱۸

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اصل محرمانگی اسناد گفت: ایران با آژانس به عنوان نهاد فنی نهایت همکاری را داشته است؛ متاسفانه در گذشته چندین بار درز اطلاعات اتفاق افتاده است و آژانس نسبت به حفظ محرمانگی تمامی اسناد کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران مسئولیت قطعی و مستقیمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه) خود ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع) و تبریک آغاز ماه رجب، به گاهشمار هفته گذشته وزارت خارجه اشاره کرد و اظهار داشت: روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با آقای دکتر ظریف دیداری داشتند که گفت‌وگو و رایزنی‌های خوبی راجع به حل و فصل موضوع یمن انجام شد که امیدواریم این سفر به حل و فصل بحران یمن که غم بزرگی برای منطقه است کمک کند. همان روز تقدیم رونوشت استوارنامه‌های سفرای رومانی و سنگال را به آقای ظریف داشتیم که در همان روز نیز سفیر مالزی نیز تهران را ترک کرد. روز سه‌شنبه دیدار دیپلماتیک آقای روحانی را با سفرای کشورهای مختلف داشتیم. 

وی افزود: همچنین مدیرکل اروپایی وزارت خارجه نیز نسبت به رفتار غیرقانونی دولت و دادگاه بلژیک اعتراض خود را اعلام کرد. روز چهارشنبه ۲۲ بهمن نیز سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که همه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در حرکتی هماهنگ روز ملی را در فضاهای ممکن و فضای مجازی گرامی داشتند که شکوه قابل توجهی را به بزرگداشت امسال بخشیده بود.  

وی ادامه داد: سفر رئیس دستگاه قضا را به عراق داشتیم که یک سفر بسیار مهم و موفق بود که در حوزه مراودات سیاسی مسائل قضا و پیگیری شهادت سردار سلیمانی انجام شد و از نظر وزارت خارجه یکی از موفق‌ترین سفرهایی بود که در این حوزه انجام شده است. توافقات و سه سندی که در این سفر انجام شد می‌تواند به ارتقا روابط دوجانبه کمک شایانی داشته باشد. همچنین سفر نماینده ویژه ایران در امور سوریه را داشتیم که ملاقات با آقای بشار اسد برای پیگیری حل و فصل بحران سوریه انجام شد.

وی درباره نامه ایران برای حفظ محرمانگی اسناد هسته‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این نامه اولین نامه ما نبوده است و امیدواریم آخرین نامه ما باشد. ایران با آژانس به عنوان نهاد فنی نهایت همکاری را داشته است؛ متاسفانه در گذشته چندین بار درز اطلاعات اتفاق افتاده است و آژانس نسبت به حفظ محرمانگی تمامی اسناد کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران مسئولیت قطعی و مستقیمی دارد. این اسناد ذاتاً محرمانه هستند وگرنه فعالیت‌های جمهوری اسلامی کاملا شفاف است. برخی سهل انگاری های جدی در اطلاعاتی که به آژانس داده شده در گذشته نیز اتفاق افتاده و این نامه برای یادآوری مسئولیت مستقیم آژانس ارسال شده است. 

وی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: البته تفسیر سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا با خودش است و نمی توانم راجع به آن صحبت کنم، اما نکته اول اینکه ایالات متحده متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و آنچه که امروز اتفاق می افتد با قبل از ۲۰ ژانویه هیچ فرقی نکرده است. همان فشار حداکثری و جنایتی که در حق مردم ایران با اعمال تحریم‌های ظالمانه در نظر نگرفتن حقوق بین الملل انجام شد، امروز هم ادامه پیدا کرده است 

خطیب زاده تصریح کرد: صحبت‌ها و کلمات گفته شده است اما حرف برای ما مهم نیست. تاکنون هیچ اقدامی خلاف آنچه در دولت ترامپ انجام شده بود صورت نگرفته و می‌تواند نقطه شرمی باشد برای افرادی که بر آن پافشاری می‌کنند. تاکید می‌کنیم که به  تعهداتشان بازگردند و آنها را اجرا کنند و مسیر غلط را اصلاح کنند؛ در این صورت ایران نیز پاسخ مناسب را به سیاست‌های ایالات متحده خواهد داد.

وی درباره شرایط فنی اجرای قانون اقدام مقابله‌ای ایران در قبال تحریم‌ها با بیان اینکه بهتر است جزئیات مسائل فنی از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پرسیده شود، اظهار داشت: در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی که سازمان انرژی اتمی انجام خواهد داد و اگر طرف مقابل تا آن روز اجرای تعهداتش را نپذیرفته باشد، دولت موظف است بر اساس قانون مجلس، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وی افزود:  این به معنای این است که این موضوع زمان‌بر نیست، روزش که فرا برسد این اجرا متوقف خواهد شد و نظارت‌های فرا پادمانی متوقف می‌شود. این نظارت‌ها یعنی آن چیزی که در چارچوب پروتکل الحاقی جمهوری اسلامی پذیرفته به صورت داوطلبانه انجام می‌دهد و به معنای توقف همه نظارت‌ها نیست. ایران عضو پادلمان است و بر اساس تعهدات پادمانی خودش بخش عمده‌ای از این نظارت‌ها را نگاه خواهد داشت، چرا که متعلق به پروتکل الحاقی نیستند اما پروتکل الحاقی قطعاً متوقف خواهد شد. نظارت‌ها به طور کامل متوقف نمی‌شود و همه آنها امکان بازگشت دارند به شرط اینکه طرف مقابل به تعهدات خود عمل کنند. 

وی درباره کسالت وزیر امور خارجه، اظهار داشت: ایشان مقداری کسالت داشتند، اما بر اساس دو تستی که انجام داده‌اند، خوشبختانه کرونا نبوده و حال ایشان خوب است.

وی در پاسخ به سوالی درباره صلح آمیز بودن مسائل هسته‌ای ایران تصریح کرد: فتوای مقام معظم رهبری صراحتا منع ایجاد کرده است و همچنان سیاست ایران درباره ساخت سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای در جای خود باقی است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد  اینکه آیا آمدن نماینده یمن به ایران به عنوان چراغ سبز در آغاز مذاکرات قلمداد می‌شود، تاکید داشت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و اتفاقاً به علت رعایت پروتکل های بهداشتی عقب افتاد. ایران برای مسائل منطقه با کشورهای منطقه گفت و گو می کند البته سازمان ملل برای تسهیل بسیاری از این گفت‌وگوها جایگاه خودش را دارد.

وی درباره اظهارات مقامات اروپایی درباره بازگشت ایالات متحده به برجام، اظهار داشت: نمی‌توانم آنچه که مقامات اروپایی ادعا کرده‌اند را تفسیر کنم، اما اگر این سخنان به معنای این است که ایالات متحده پذیرفته که باید این تحول در راستای ایجاد اجرای تعهدات خودش باشد، این شنیده کفایت نمی‌کند ما باید منتظر عمل آنها باشیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های موشکی ایران و ارتباطش با برجام ضمن نامرتبط خواندن این دو موضوع با هم، تاکید داشت: هیچ کشوری در دنیا نیست که در مورد منافع و امنیت ملی خودش مصالحه کند. جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک کنشگر  در فضای بین‌المللی و کنشگران عقلانی در مورد امنیت و منافع ملی خودش با کسی مصالحه نمی کند. 

وی تصریح کرد: موشک نیز از ابزار دفاعی ایران است. برنامه ایران دفاعی و تدافعی چیده شده است. برجام موضوع دیگری است که درباره حل و فصل یک بحران ساختگی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و در مسیر خودش در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سخنان سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره کم کاری وزارت خارجه در دیدار رییس مجلس با پوتین اظهار داشت:  فرمایش ایشان نشان می‌دهد اطلاع دقیقی از موضوع ندارند، کما اینکه معاون بین‌الملل مجلس بلافاصله مورد دیگری را اشاره کردند. خود آقای قالیباف می‌دانند که وزارت امور خارجه در چه ابعادی و سطحی، چه تلاش و فعالیتی برای این سفر و هماهنگی‌هایی آن داشته است.

وی با بیان اینکه خوب نیست که از تریبون سخنگوی ریاست مجلس حرفی زده شود که درست نیست، یادآور شد: اگر مصالح عالی نظام و مصالح ملی اجازه نمی‌دهد که وزارت امور خارجه پیش از این ورود کند به معنای این نیست که ادعاهای بعضاً پراکنده مطرح شده درست است. اگر دوستان خیلی خیلی اصرار دارند که تمامی موارد در فضای عمومی گفته شود ما پیشنهاد می‌کنیم که سوال را در صحن ببرند و بعد از فضای عمومی تمام جزئیات می‌تواند گفته شود. 

خطیب زاده توصیه کرد: بهتر است از این مسئله و فضا عبور کنند. سفر خوبی انجام شده است و پیام مقام معظم رهبری نیز به جایی که باید، رفته است و آثار خودش را نیز خواهد داشت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره شایعه دستگیری یک دیپلمات ایرانی در ترکیه، تکذیب وزارت خارجه و انتشار فیلم دستگیری، گفت: : هیچ کارمند کنسولگری ایران بازداشت نشده است و نمی تواند چنین اتفاقی بیفتد چون خلاف رویه‌ها است. بلکه یکی از اتباع ایران هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است که با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم. 

وی درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی تصریح کرد: سه کشور اروپایی راه ساده‌تری دارند که به تنش‌ها پایان دهند و آن راه، بازگشت به به تعهدات برجامی خودشان است. این راه ساده‌تر از راه فعلی که در پیش گرفته‌اند است. برجام در شرایط حساسی است و این تنش‌آفرینی‌ها کمک نمی‌کند.   

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره واکنش ها درباره اورانیوم فلزی ایران، با بیان اینکه ایران در حوزه تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای این مسئله را در مدنظر قرار داد اما آن را در برجام متوقف کرده بود؛ اکنون اما سوخت پیشرفته هسته‌ای در بسیاری از راکتورها استفاده می‌شود که امروز نیز جزو ترندهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای است. اورانیوم فلزی راه رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری جزو تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تهران انجام نداده است. بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان بازگشته تا ایران به تهداتش عمل کند.   

وی درباره حمله ارتش ترکیه به شمال عراق با تاکید بر اینکه حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود و احترام میان کشورها حفظ شود، اظهار داشت: اتفاقات بدی هم در مورد ترکیه رخ داده که محکوم است و منطقه این حد از خشونت را نمی‌تواند تحمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش قطر برای احیای برجام میان ایران و آمریکا با بیان اینکه از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم و قطر میان دوستان و همکاران منطقه‌ای ایران قرار دارد، خاطر نشان کرد: رایزنی‌های نزدیکی میان ایران و قطر در سطوح مختلف در جریان بوده است. از هر کمکی برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم ولی اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست. این کشور به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. تاسف اینجاست که دولت کنونی شریک نقض دولت قبلی در نقض تعهدات شده است که این مسیر سازنده‌ای نیست و باید متوقف شود. 

وی درباره خسارت وارد شده به ایران در پی آتش سوزی در مرزهای ایران و افغانستان گفت: اتفاق روزهای گذشته در افغانستان به گونه‌ای بوده که گویی در ایران رخ داده است. بلافاصله با دستور رییس جمهور تصمیم گرفته شد تا مرزهای ایران باز شود. اگر این کار صورت نمی‌گرفت خسارت‌ها چند برابر می‌شد.  گزارشی درباره خسارت انسانی اتباع ایرانی نداریم. جای شکر دارد که با همکاری دوستان افغانستانی با کمترین خسارت‌ها این آتش‌سوزی مهار شد.

خطیب زاده درباره لغو روادید میان ایران و عراق با بیان اینکه بعد از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران توافقی صورت گرفت که بر اساس آن روادید رایگان شود.پ، اظهار داشت: موضوع حذف روادید هم از موضوعات مذاکراتی میان دو طرف است.  

وی درباره فروش نفت ایران از سوی آمریکا در پی توقیف نفتکش‌های ایرانی اظهار داشت: آن نفت فروخته شده بود و آمریکا نفت کشور دیگری را گرفته بود.اما این راهزنی آمریکا در آب‌های بین‌المللی بود که برای این کشور موجب شرمساری است.  آنچه در مورد یک نفتکش دیگر گفته می‌شود، این نفت برای دولت ایران نیست بلکه برای بخش خصوصی است که این هم راهزنی است‌. اما این اتفاق در دولت بایدن است که قرار بود که مسیر غلط گذشته را جبران کند. باید راهی اندیشید که هر کسی به هر دلیلی نتواند راهزنی انجام دهد. 

رییس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت کشور درباره وضعیت کارکنان شرکت رنو در فرانسه ابراز داشت:‌ موضوع در دست پیگیری است و سفارت ما در اینباره فعال و پیگیر است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز