خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

کرونا هر روز یک «بت عیار» رو می‌کند/ ویروس، جهش یافته‌تر شده است/ کمتر کسی فکر می‌کرد در عصر ربات‌ها شاهد یک پاندمی جهانی باشیم/ اصل این است که ما سبک زندگی را به گذشته بازنگردانیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۸۷۳

رئیس جمهور گفت: شاهد هستیم میلیون‌ها نفر گرفتار کرونا هستند و صدها هزار نفر جان باختند و این بیماری روز به روز هم به شکل جدیدی این بت عیارش ظاهر و جهش‌های خاصی را مشاهده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن تبریک ایام با سعادت ماه رجب گفت: ماه رجب ماه هم ماه دعا است و هم ماه توسل، ماه میلاد و ماه برکت است. و همانطور که بعد از همه نمازهای این ماه می‌خوانیم همه شرور از مسلمانان و مردم ما دور و برکت‌ها افزوده شود. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: در دعاهای این ماه امنیت در کنار سلامتی ذکر می‌شود و انشاالله با رعایت همه پروتکل های بهداشتی هم به سلامتی و هم ثواب برسیم.

وی یادآور شد: تقریباً یک سال از ورود کرونا به کشور گذشته است، در دنیا کمتر کسی فکر می‌کرد بازهم پاندمی به وجود بیاید. عالمان ما پیش بینی چنین چیزی که همه دنیا را درگیر کنند را نداشتند، زیرا  با آگاهی مردم تصور اینکه با یک مصیبت بزرگ  که در طول قرن تقریباً بی سابقه بو در و صد سال اخیر نداشتیم قابل پیش بینی نبود.

رئیس قوه مجریه گفت: پیش بینی نمی‌شد پاندمی به وجود بیاید و همه را از پولدار و فقیر درگیر کند، پاندمی که کشورهای در علم و دانش پیشرفته هستند و آنهایی که در فکر بودند در  ایام تفریح مردم پولدارشان را به کرات دیگر بفرستند و تنوع برایشان ایجاد کنند و ببینند کجا شرایط حیات وجود دارد و در آنجا زندگی کنند، درگیرش شدند.

وی ادامه داد: کمتر کسی فکر می‌کرد که در یک قرن گذشته که ما شاهد دنیای دیجیتالی، ربات و هوش مصنوعی بودیمبا این مشکل و معضل بسیار بزرگ رو به رو شویم ، پاندمی  که از پایان سال  ۲۰۱۹ تقریبا  شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

روحانی گفت: شاهد هستیم میلیون‌ها نفر  گرفتار  بیماری هستند و صدها هزار نفر جان باختند و این بیماری روز  به روز هم به شکل جدیدی این بت عیارش ظاهر و جهش‌های خاصی را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بشر امیدوار و آرزومند بود بتواند به دارویی برای این بیماری برسد، اظهار داشت:‌ داروهایی را نیز به دست آوردند و قیمت‌های آنها در بازار نیز افزایش پیدا کرد که در نهایت معلوم شد هیچ یک از این داروهایی که اعلام و استفاده می‌شود درمان دقیق و واقعی نیست. ممکن است تاثیراتی داشته باشد اما به هر حال بشر تا به امروز که بیش از یک سال از شیوع این بیماری میگذرد، درمانی برایش پیدا نکرده است. 

روحانی افزود: امیدها همه در پی واکسن رفت که بتواند تا واکسن مورد نیاز خود را به دست بیاورند. همه می‌دانستند تهیه واکسن گاهی ۱۰ سال زمان می‌برد تا به نقطه مطلوب برسد، اما ناچار شدند که راه ضرورت را انتخاب کنند و کمتر از یکسال برای واکسن مجوز تزریقات عمومی بدهند که از سر ناچاری بود.

وی با بیان اینکه تلاش دانش و تجربه بشری در برابر این ویروس همچنان ادامه دارد ، گفت: اینکه علم کی موفق شود این ویروس را به صراحت به زانو در بیاورد،‌کاملا مشخص نیست. اما تجربه تاریخی بشر نشان داده که در نهایت و بشر پیروز و موفق می‌شود. یک واقعیت نیز برای همه روشن شد که هر چقدر هم که بشر پیشرفت کند در برابر علمی که باید در این جهان حاصل شود، مقدار اندک و کمی است و نمی‌شود گفت که به همه علوم و دانش‌ها دست یافته‌ایم. 

رئیس جمهور تصریح کرد: چاره همچنان مراعات تمام دستورالعمل‌های بهداشتی است که در یک سال پیش گفته می‌شود، یعنی استفاده از ماسک، شستن ‌دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی تا زمانی که تعداد مبتلایان به حداقل‌ها کاهش پیدا کند تا به مرحله عبور از این بیماری برسیم. 

وی با اشاره به آغاز شدن واکسیناسیون در کشور تاکید کرد: این برنامه کمک می‌کند که جامعه و افراد را ایمن سازی کنیم. هم مرگ و میر را کاهش دهیم و هم زنجیره را قطع کنیم. امروز در جلسه‌ای ستاد مقابله با کرونا باز هم تاکید شد که مراقب نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل به ویژه کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند با دقت بیشتری انجام شود و با تلاش بیشتر مقررات را به طور کامل از طریق صدا و سیما روزنامه‌ها و هواپیمایی‌ها اعلام و تکرار کنند تا هر کسی که  وارد کشور می‌شود بداند قانون و مقررات اعم از تست و قرنطینه را باید رعایت کنند. این موضوع  قابل گذشت نیست چون مسئله جان میلیون‌ها انسان در میان است.

روحانی اظهار کرد: شناسایی زود هنگام مخصوصاً‌ نسبت به ویروس جهش یافته بسیار ضرورت دارد. فردی که وارد یک استان یا شهرستان می‌شود، فرماندار، بخشدار و سایر افراد باید مراقبت کنند که افراد جدیدی که از خارج آمده‌اند که شخص جدیدی را آلوده نکند و اگر کسی آلوده شده مسأله قرنطینه اعمال شود.

وی افزود: برای جلوگیری از خیز چهارم همه دست به دست یکدیگر بدهیم؛ ما نزدیک عید نوروز هستیم و ایام برای مردم از نظر کسب و کار و خرید و فروش و سفر و نظافت منزل اهمیت دارد و اگر می‌خواهیم عید بسیار خوبی داشته باشیم، مراقبت‌ها را باید از امروز شروع کنیم.

رئیس دولت گفت: امروز متاسفانه دیدیم که یکی از استان‌های ما قرمز شده است و این موضوع یک اعلام خطر برای ماست بنابراین همه باید مراقبت کنیم و از این خطر جلوگیری کنیم که وارد موج چهارم نشویم و بدانیم که به هر حال حتی اگر واکسیناسیون انجام شود و همه تجهیزات آماده باشد، هنوز هم تا یکسال دیگر باید مراقبت کنیم؛ اصل این است که ما سبک زندگی را به گذشته بازنگردانیم.

وی تأکید کرد: ماه بعدی ماه برگزاری مراسم عروسی است که باید بسیار مراقب بود که مجالس عروسی به مراسم عزا تبدیل نشود. فاصله‌ها و اصول بهداشتی مراعات شود تا ان‌شاالله ما بتوانیم پایان سال روزهای خوبی را برای مردم داشته باشیم و آغاز سال ۱۴۰۰ بسیار مناسب‌تر از سال ۱۳۹۹ باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز