خبرگزاری کار ایران

وبینار امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۸۸۵

وبینار امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان با همت دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.

در آستانه چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و تأثیر بی‌بدیل این بیدارگر بزرگ قرن، بر روح و روان مردم افغانستان، به خصوص جهاد علیه حاکمیت کمونیستی و تجاوز شوروی، دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل، بعد از ظهر روز شنبه، ۱۸ دلو، وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان» را با حضور شخصیت‌های مطرح سیاسی، دینی، مذهبی و فرهنگی دو کشور از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به صورت آنلاین برگزار کرد.

در این وبینار، شخصیت‌های سرشناس و فعالان نامدار سیاسی، فرهنگی و دینی درباره ابعاد گوناگون شخصیت و اندیشه امام (ره) با توجه به تأثیر آن بر انقلاب و جهاد مردم افغانستان علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی، ابراز نظر کردند.

جهاد افغانستان ادامه انقلاب ایران بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان طی سخنانی در وبینار "امام خمینی (ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان" با بیان اینکه مردم افغانستان از سال‌ها پیش حول محور ولایت فعال بوده و در آن راستا فعالیت می‌کردند، خاطرنشان کرد: با این وجود و همزمان با ظهور حضرت امام خمینی(ره)، انقلابیون و مسلمانان ولایی افغانستان سعی کردند که با حضرت امام به صورت مستقیم ارتباط برقرار نموده و با تأسی از حرکت ایشان در افغانستان کار نمایند. اولین شخصیتی که با امام خمینی رحمة الله علیه در ارتباط شد علامه شهید بلخی و بعد از او سایر شخصیت‌ها بودند، لذا بحث ولایی بودن یا پیروی از حضرت امام خمینی (ره) در افغانستان همزمان با آغاز مبارزات ایشان حتی قبل از دهه ۵۰ شمسی می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان، ضمن تاکید بر این مطلب که جهاد و مبارزات انقلابی و حتی مسلحانه‌ مردم افغانستان علیه حکومت کمونیستی و شوروی سابق با تأسی از حرکت حضرت امام خمینی (ره) و در ادامه‌ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود، گفت: حتی شعارها همان شعارها و بحث‌ها همان بحث‌ها بود و روند مبارزات نیز روند یک‌شکل و یکسان بود؛ اما متاسفانه بعد از پیروزی جهاد و بوجود آمدن حکومت اسلامی، عناصر ولایی نتوانستند از فضا و فرصتی که در این عرصه برای شان پیش آمده بود بهره‌برداری کاملی بکنند و یک حکومت مقتدر را به وجود بیاورند.

این آگاه مسایل سیاسی، فعالیت دشمنان و همچنین انفعال مردم را دو عامل به وجود آمدن وضعیت فوق دانسته و در توضیح عامل اول که دشمنان افغانستان بود، ابراز داشت: امریکایی‌ها اگرچه در زمان جهاد، تلاش‌شان این بود که اسلام ناب را بردارند و اسلام امریکایی را جایگزین بکنند، اما بعد از اینکه جهاد پیروز شد متوجه شدند که خیر! حرکت مردم افغانستان به سمت اسلام ناب است و حکومت مجاهدین هم ممکن است حکومتی باشد که همان راهی را بپیماید که حکومت جمهوری اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی می‌پیماید و طبعا دو تا حکومت بر مبنای اسلام ناب در همسایگی هم برای امریکایی‌ها مشکل جدی ایجاد می‌کردند، لذا امریکایی‌ها بعد از پیروزی جهاد رویکرد عوض کردند و جنگ‌های داخلی را در کابل سازماندهی کردند و وقتی دیدند که از طریق جنگ‌های داخلی نیز کاری نمی‌شود گروه طالبان را بوجود آوردند.

امام(ره) پیشنهاد شوروی علیه مردم افغانستان را رد کرد

بهادر امینیان؛ سفیر ایران در کابل یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این وبینار بود. آقای امینیان در بخشی از سخنان خود با اشاره به وضعیت بحرانی کشورهای اسلامی به ویژه افغانستان در روزگار قبل از قیام امام(ره) گفت: وقتی که حضرت امام از احیای هویت اسلامی، هویت بومی احیای شخصیت انسانی صحبت کردند و آن را در عمل متجلی کردند و نشان دادند که ابرقدرت‌ها و قدرت‌های بزرگ را به راحتی می‌توانند به تسلیم و عقب‌نشینی واداشت، جرقه‌ای از نور امید و آینده را برای مردم منطقه احیا کرد.

وی افزود: در آن دوران افغانستان بعد از دوران سختی که در طول قرن گذشته پشت سر گذاشته بود اعم از ورود انگلیسی‌ها و اینکه انگلیسی‌ها اینجا خودشان را فعال مایشاء می‌دانستند و بعد حکومت‌هایی که بومی نبود و سپس حمله شوروی و روی کار آمدن حرکت‌های ضد خدایی و کمونیستی، جستجو برای پیدا کردن یک نور، یک ریسمان نجات را در بین مردم مسلمان افغانستان بیش از پیش کرد و آنها به دنبال این بودند که به فرامین الهی برگردند و این مفاهیم را یعنی پیدا کردن کسی که به آنها عزت بدهد و آنها را از تحقیر خارج کند و بتواند هویت انسانی اسلامی را به آنها برگرداند، همه‌ اینها را در راه امام و حرکت امام دیدند و آن شخصیت کاریزمایی امام در مردم افغانستان هم همین تاثیر را گذاشت و همه امیدوار شدند که حضرت امام می‌تواند مسیر جدیدی را فراروی آنها بگذارد و به همین خاطر پشت سر حرکت امام ایستادند و در طول ۴۰ سال گذشته تلاش کردند که خودشان را بازیابند، به راه اسلامی برگردند، به هویت بومی اسلامی خودشان برگردند و سختی‌های زیادی را هم تحمل کردند؛ ولی در همه جبهه‌ها در کنار مردم ایران ایستاده‌اند و توانستند که شخصیت خودشان را بازیابند و آن عزت، شکوه و عظمت اسلامی را به خودشان برگردانند.

به باور امینیان، هم در اهل شیعه افغانستان و هم در اهل سنت افغانستان این مسأله بازتاب زیادی داشت و از طرف دیگر مردم ایران هم تلاش کردند که در کنار مردم افغانستان بایستند. امام در همان زمان هیچ‌گاه حاضر نشد که بر سر سرنوشت مردم افغانستان معامله کند، هرچند آن موقع شوروی به ایران پیشنهاد داد که اگر شما از حمایت مجاهدین دست بردارید، ما از شما حمایت می‌کنیم؛ ولی امام به درستی این پیشنهاد را کنار گذاشت و در کنار مجاهدین و مردم مسلمان و مبارز و مجاهد افغانستان ایستاد و همین وفای به عهد و پافشاری بر اصول باعث شد که باز مردم افغانستان احساس بکنند که اگر پشیبانی دارند، اگر حامی دارند این حامی و پشتیبان، امام، حرکت امام و جریانی است که از مسیر انقلاب اسلام سرچشمه می‌گیرد.

علمای افغانستان، همراهان همیشگی امام بودند

 آیت‌الله فاضل گلپایگانی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری ایران نیز که در این وبینار سخن می‌گفت ضمن اشاره به اینکه قیام امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه نمایش بیشتری داشت، گفت: امام از قلب حوزه برخاست و حوزویان بیشتر به وی توجه داشتند و چون علما با ایشان مرتبط بودند و حرف‌های ایشان را می‌فهمیدند و می‌شناختند، از دیگران اثرپذیرتر بودند. همچنان که در ایران، در نجف، در سایر شهرها و کشورها این مساله روشن بود، افغانستان هم که علمایی برجسته و روحانیون فرزانه و حوزه‌های علمیه واقعاً توانمندی دارد؛ لذا در الگو گرفتن از امام خمینی جدی بودند.

آیت‌الله فاضل گلپایگانی با اشاره به آشنایی گسترده‌ی خود با طلاب و علمای افغانستانی ابراز داشت: من با آشنایی که سال‌ها با طلاب و اساتید و علمای افغانستان دارم، این احساس را کردم که آنان بسیار پر تلاش و کاری و پر استعداد هستند یعنی فهمی که ما در کلاس‌های خود در بچه‌های افغانستانی می‌بینیم، مانندش یا نیست و یا کمتر پیدا می‌شود. لذا اگر اینها درست هدایت بشوند و امکانات در اختیارشان قرار بگیرد، واقعاً نیروهای فرزانه‌ای هستند و از طرفی علم و استعداد و از طرفی کارایی دارند.

این عالم دینی افغانستانی‌‌ها را دارای رو‌حیه‌ی پر تلاش، صبور و دارای استقامت دانست و گفت: این یک ارزش بلندی است که می‌تواند شاخصه علمای افغانستان باشد. به همین جهت این‌ها از زمانی که امام راحل در قم بودند و سپس به نجف هجرت کردند، از همین علمای افغانستانی ایشان را همراهی کردند و آنجا در محضرشان بودند. همچنین حضرت امام نمایندگانی در افغانستان داشتند و در حال حاضر نیز مقام معظم رهبری دارند.

رهبری هم مثل امام خمینی به مردم افغانستان اهتمام دارند

غلام‌حسین شیرزاد؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در سخنرانی‌اش در وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان» با اشاره به سلطه رژیم‌های سلطه شرق و غرب بر جهان اسلام در زمان آغاز انقلاب اسلامی ایران، گفت که در چنین زمانی، ملت‌های مسلمان به ویژه در سطوح مختلف چه دولت‌ها چه مردم چه جریان‌های سیاسی چه شخصیت‌های دینی و سیاسی و چهره‌های فعال در عرصه نهضت و انقلاب، حضرت امام را به عنوان الگو می‌پذیرند به‌ویژه ملت مسلمان و قهرمان افغانستان او را به عنوان یک الگو قرار می‌دهند، علت‌اش هم این است که در این دوره‌ای که ما پیروزی انقلاب اسلامی را داریم، بر افغانستان اولا یک نظام کاملاً کمونیستی و دیکتاتوری و خفقان حاکم است که اسلام را به حاشیه برده است و حضرت امام هویت جدیدی را مطرح کرد. به ملت‌ها اعتماد به نفس و خودباوری داد، یک پیام‌ جدی و اساسی را مطرح کرد، استقلال را مطرح کرد، این که همه مسلمانان باید برگردند به ریشه‌های عمیق هویت دینی و با این شعارها یعنی شعار نه شرقی و نه غربی، حکومت اسلامی را مطرح کرد. این شعارها و پیام‌ها حضرت امام و انقلاب اسلامی در واقع گمشده‌ همه‌‌ مسلمانان جهان بود.

به گفته آقای شیرزاد، حضرت امام وقتی در نجف حضور داشتند پایه‌گذار اندیشه و مکتب و پیام جدید شدند، در آن دوره شخصیت‌های خیلی زیادی به‌خصوص علمای جوانی از افغانستان در نجف حضور داشتند و میان آنان و حضرت امام یک رابطه عاطفی و احساسی و دینی و قلبی برقرار شده بود. از همان دوران پیام حضرت امام به ملت مسلمان و قهرمان افغانستان از طریق علمای جوان و شخصیت‌هایی که در آنجا بودند می رسید و شخصیت‌هایی که در خود ایران ارتباط و تعامل داشتند، شخصیت‌های مبارزی که در اطراف حضرت امام بودند، سفرهایی به افغانستان داشتند، علمای افغانستان، مجاهدین افغانستان در آن دوران به امام کمک می‌کردند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، در بخشی دیگر از سخنرانی‌اش به تأکید و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به وضعیت افغانستان اشاره کرد و گفت: اگر ما می‌گوییم که مثلا حضرت‌ امام از دوران نجفش با ملت مسلمان قهرمان از همه طیف‌هایش چه علما چه شخصیت‌های سیاسی چه مبارزین توده‌ مردم ارتباط دارد، اکنون هم مقام معظم رهبری همین‌طوری است. یعنی مقام معظم رهبری به شدت اعتنا و اهتمام دارند به مسائل افغانستان و ملت مسلمان و قهرمان افغانستان هم از ایشان الگو می‌گیرند. من می‌خواستم کتاب سفیر روشنگری را خدمت شما معرفی کنم که تقریبا سال ۹۴ چاپ شده است، حدود ۳۱ سال از بیانات حضرت آقا را در خصوص ملت قهرمان افغانستان جمع آوری کرده است، وقتی نگاه می‌کنیم ایشان کاملا شناخت عمیقی از ملت افغانستان دارد و نگاه عمیقی دارد و با تمام وجود هم از ملت قهرمان افغانستان دفاع می‌کند. خود حضرت امام هم اینطور بودند.

شهید مسعود و شهید ربانی تحت تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بودند

محیی‌الدین مهدی؛ عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در وبینار یادشده گفت که انقلاب اسلامی به رهبری امام بر تمام جامعه افغانستان تاثیر داشت و این تاثیر طبعاً برای نخبه‌ها کسانی که با مطالعه و کتاب سر و کار داشتند بیشتر بود مانند احمدشاه مسعود که کتاب ولایت فقیه و حتی توضیح المسائل امام را مطالعه می کرد.

این عضو پیشین پارلمان، امام خیمنی را شخصیت بزرگ جهان اسلام و فصل فارق در تاریخ اسلام و قرن بیستم خوانده، افزود: نمی شود که شهید احمدشاه مسعود و شهید برهان الدین ربانی از اندیشه های امام دور مانده باشند و آخرین سخنی که شهید برهان الدین ربانی در جلسه تقریب مذاهب اسلامی در تهران اراد کردند بیانگر عمق تاثیر امام است و بسیاری بر این عقیده اند که همان اظهارات شهید ربانی سبب شد که دشمن جهت از بین بردنش عجله کند؛ زیرا این سخن از ستیج ایران که امام خمینی آن را بنیان‌گذاری کرده بود گفته شد.

 وی در ادامه اظهار داشت که انقلاب اسلامی در ایران به ثمر نشست؛ اما در افغانستان به ثمر نرسید؛ زیرا در ایران رهبری واحد و مسلم و بلامنازع امام خمینی مطرح است و او چهره ای کاملاً شناخته شده در جامعه ایران در طول سالیان متمادی بود؛ اما در افغانستان متاسفانه چنین چهره ای که همه به او اقتدا کنند وجود نداشت. علاوه بر آن از نظر آقای مهدی، ایران یک ملت شد و طبقات قومی و نژادی و سایر علایق به حد اقل رسید؛ اما در افغانستان می بینیم که از گریبان انقلاب، سرهای قومی بیرون می شود و جامعه افغانستان را به سرعت به قطب‌های قومی تقسیم می کند و هر قوم برای خود رهبری دارد و هرکس مطابق آهنگ خود پیش می رود.

امام حامی بی‌تبعیض شیعیان و اهل سنت افغانستان بود

مولوی عبدالرؤوف توانا؛ منشی شورای اخوت اسلامی ولایت بلخ که در وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مساله افغانستان» شرکت کرده‌بود، در بخشی از سخنان خود گفت که امام در حمایت از مجاهدین افغانستان بدون تبعیض هم از تسنن و هم از اهل تشیع و اکمال مجاهدین و مهاجرین از هر نوع توانمندی که داشت دریغ نکرد.

به باور این عالم دینی، نقش امام خمینی در وحدت امت اسلامی اظهر من الشمس است. یکی از کارنامه های این شخصیت بزرگ که خورشیدگونه در جهان اسلام درخشید و بعد از رحلت‌شان هم فرزندان امام در آن مسیر اهتمام و پای‌بندی دارند، انقلابی است که بعد از ۴۰ سال می‌بینیم پا برجاست و نه تنها در یک جغرافیای محدود؛ بلکه در سراسر جهان حامی و هواخواه دارد و انقلابی است که در تبعیت از رسول الله (ص) راه‌اندازی کرد.

او ابراز امیدواری کرد که مسیر این انقلاب تا قیام قیامت بدون انحراف به پیش برده شود.

مولوی توانا در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مساله افغانستان» گفت که راز و رمز موفقیت های امام خمینی(ره) با سایر رهبران جهان این است که ایشان الهی زندگی کردند، الهی اندیشدند و وقتی که  ابعاد زندگی امام خمینی را مورد مطالعه قرار بدهیم  از ایشان هیچ‌گونه ارث مادی باقی نمانده است؛ نه مانند شاهان پولی در بانک ها داشت و نه اهل چپاول بود و نه کاخ هایی را به نام خود در سرزمینی ساخت و نه سرمایه های ملت را به تاراج برد. امام الهی می اندیشید، الهی زندگی می کرد و الهی از دنیا رفت.

رهبران جهاد افغانستان، علمای متاثر از تفکر امام بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوانی بامیانی؛ رییس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان و یکی دیگر از سخنرانان وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مساله افغانستان» هم گفت که یکی از مباحث مهم و مطرحی که وقتی صحبت از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نقش رهبری امام خمینی(ره) و تحولاتی که در پرتو این انقلاب صورت گرفت به میان می‌آید، بحث تاثیرگذاری افکار و اندیشه‌های امام خمینی بر افکار و اندیشه‌های علما و روحانیون افغانستان است.

رضوانی بامیانی تاکید کرد که تأثیر افکار، اندیشه‌ها و ایده‌های امام خمینی(ره) بر علمای افغانستان بسیار شگرف بوده‌است، اگرچه جمع زیادی از علما و بزرگان مثل آیت‌الله العظمی واعظ و آیت‌الله افشار و آیت‌الله ناصر و شهید مصباح و آیت‌الله عالم، دستگیر شدند و فرصت مبارزه علنی و فیزیکی را نداشتند و کسانی هم که باقی ماندند به عنوان بقیة‌السیف در مبارزه با کمونیسم و اشغالگری و ظلم واقعا کم نیامدند و رهبری جهاد مردم افغانستان را عملاً به‌دست گرفتند.

وی تاکید کرد که اگرچه متأسفانه در نهایت در امر تحکیم حکومت و تشکیل یک سازمان حکومتی که بتواند کشور را درست به سوی اهدافی که مد نظر بود رهبری کند، موفق نبودند؛ ولی در مجموع علما رهبری جهاد را به عهده داشتند؛ ولی آنچه که در مبارزات سیاسی و انقلابی بیش از همه شاخص شد، کسانی بودند که از افکار و اندیشه‌های امام خمینی متاثر بودند.

شهید مزاری، مبارزه را از امام خمینی می‌آموخت

اسدالله بادامچیان؛ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی جمهوری اسلامی ایران به مبارزین افغانستانی دوشادوش امام خمینی(ره) و سخنران دیگر وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مساله افغانستان» هم گفت: «در زندان های رژیم طاغوت، که ما چند بار دستگیر شدیم و شکنجه های شدید را دیدیم، در کنار ما، مبارزین افغانستانی هم حضور داشتند، از جمله شهید مزاری که در زندان های اوین و قصر با هم بودیم.»

وی با ذکر خاطره ای از شهید مزاری، رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان در زندان ایران خاطرنشان کرد: "به او گفتم چرا؟ گفت حاج آقا روح الله خمینی، چون آن موقع امام خمینی نمی گفتیم، ایشان نظر داده، و ما اینجا تجربه مبارزه کردن برای فردای افغانستان را می آموزیم.»

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایران همراهی بسیاری با مبارزین افغانستانی کرد.

او در  بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «از این به بعد، راهی که در گام دوم انقلاب اسلامی داریم، همین است که با ملت افغانستان و دیگران، همه با هم ید واحد شویم، دشمنان مان را دور بیاندازیم و مطمئن باشیم که با قدرت یافتن چین، روسیه، هند، ایران، یمن و نیروهای مبارز در سایر کشورها می توانیم به خوبی در آینده موفق و پیروز شویم.»

امام خمینی افق تازه‌ای فراروی علمای افغانستان گشود

مولوی لطف‌الله حق‌پرست؛ از علمای برجسته اهل سنت و عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان در وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مساله افغانستان»، گفت مبارزات و اندیشه های تابناک و کارنامه های درخشان امام به عنوان یک رهبر بزرگ جهان اسلام در قلب علمای افغانستان جایگاه ویژه ای دارد؛ زیرا شخصیت او که روحیه حق طلبی و اعتماد به نفس را زنده کرد به عنوان یک عنصر فعال برای مسلمانان در قرن معاصر به شمار می ورد.

این عضو شورای اخوت اسلامی تاکید کرد که روحیه حق‌طلبی و بیدارگری امام برای مسلمانان افغانستان به خصوص علما یک افق تازه را گشود، از این حهت در قلب مردم جای دارد.

به باور او، امام خمینی(ره) در برابر استکبار جهانی و دشمنان آشتی‌ناپذیر، شخصیت بارزی بوده که بیداری علمای جهان اسلام به خصوص افغانستان مرهون کارنامه های درخشان حضرت امام بوده است.

امام خمینی حامی مهاجرین افغان بود

عبدالمجید صمیم؛ استاد دانشگاه و کارشناس مسایل دین در هرات، دیگر سخنران وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مساله افغانستان» بود.

او در بخشی از سخنان خود با اشاره به جوانب مختلف شخصیت امام خمینی، خاطرنشان کرد: در کنار اینکه ایشان علم و دانش وافر داشتند همواره به فکر این بودند که از مستضعفان جهان و مردمان محروم در گوشه و کنار جهان حمایت کنند چنانچه از انقلاب اسلامی افغانستان حمایت کردند و حمایت آنها حمایت کم‌نظیری بود.

استاد صمیم علاوه نمود: در زمانی که حضرت امام در ایران حیات داشتند پذیرای میلیون ها مهاجر افغانستانی بودند که بر اثر هجوم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی مجبور شدند خانه و کاشانه‌شان را ترک نموده و به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شوند و جمهوری اسلامی ایران با رهبری امام خمینی پذیرای خوبی برای مهاجرین بود و فضای کار و فعالیت های مختلف برای مهاجرین افغان فراهم بود.

وی همچنین گفت که امام خمینی(ره) از پیروزی جهاد مردم افغانستان و حمایت از مجاهدین حمایت سیاسی، مادی و معنوی کرد.

تفسیر اندیشه‌های امام، مشکلات امروز ما را حل می‌کند

محمدسرور رجایی؛ پژوهشگر شناخته شده افغانستانی و نویسنده کتاب «در آغوش قلب ها؛ اشعار و خاطرات مردم افغانستان درباره امام خمینی(ره)» برای اولین بار با نام حضرت امام خمینی(ره) پیش از جهاد اسلامی افغانستان آشنا شده بود، اما این آشنایی در دورانی که مجاهدین علیه حکومت وابسته به اتحاد جماهیر شوروی قیام کردند، بیشتر شد و به یک شناخت رسید.

این فعال فرهنگی شناخته شده مهاجرین در مورد شناخت خود از امام خمینی(ره) ادامه داد: "به باور من شخصیت امام خمینی(ره) منحصر به یک کشور و دو کشور نیست، بلکه حضرت امام ارتباط عمیق فکری با تمام کشورهای منطقه و مردم ستم دیده این کشورها داشت".

محمد سرور رجایی با توجه به شرایط کنونی کشورهای منطقه و جهان، تصریح نمود، نگاهی که امام به جهان اسلام و به خصوص به مسأله افغانستان داشت، در روزگار ما باید بیشتر تفسیر شود و فرهنگیان، اهالی قلم و اهالی سیاست باید بیانات حضرت امام را تحلیل و تفسیر نمایند، زیرا به گفته وی، چنانچه ما به رهنمودهای حضرت امام بیشتر فکر و تدبر کنیم، بسیاری از سختی های امروز ما برطرف خواهد شد و یقینا بسیاری از مشکلاتی که امروز به واسطه ندانم کاری های شماری از مسئولان در فراروی ما قرار گرفته و ما را دچار سختی کرده، دیگر وجود نخواهد داشت.

مردم افغانستان قدردان خدمات امام خمینی هستند

مولوی سید احمد آخندزاده؛ رییس دفتر شورای اخوت اسلامی در هرات نیز در وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مساله افغانستان» گفت که حضرت امام(ره)، شخصی بود که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و بیشتر از ۴۰ سال می‌شود که همان خط امام جریان دارد.

وی افزود: امام خمینی با مجاهدت و مقاومت و در نتیجه پیروزی که داشت به تمام جهانیان به اثبات رساند که اگر کسی در راه خدا حرکت کند به زودترین فرصت به پیروزی می‌رسد.

رییس دفتر شورای اخوت اسلامی در هرات علاوه نمود: مردم مجاهد افغانستان قدردان خدمات شایسته حضرت امام خمینی هستند و این شخصیت بزرگ تاریخی را هرگز فراموش نمی‌کنند.

مولوی آخندزاده با اشاره به خدمات ایران به مهاجرین افغان در پرتو فرمایشات امام خمینی، اظهار داشت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افغانستان شاهد کودتای ننگین سال ۵۷ به سرکردگی ایادی خلق و پرچم بود و همین امر بود که انقلاب به وجود آمد و سبب آمدن ۱۸۰ هزار قشون سرخ در افغانستان شد و صدها هزار نفر از افغانستان به ایران مهاجر شدند و جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی با شعار «اسلام مرز ندارد» از برادران مسلمان افغانستانی شان به گرمی استقبال نمودند و آنها مثل اتباع ایرانی از تمام خدمات و امتیارات برخوردار شدند.

امام در برابر شوروی ایستاد

شیخ باقر سلطانی؛ مسئول مدرسه علمیه شیخ سلطان در ولایت بلخ در وبینار با اشاره به خدمات ایران به مهاجرین افغان در پرتو فرمایشات امام خمینی، گفت وقتی امام خمینی(ره ) به ایران آمد در ابتدای انقلاب، دچار مشکلات زیادی شد. آن زمان گروهک‌های تروریستی غرب و همچنین رژیم مستبد صدام به طور مستقیم بر ایران حمله کردند. امام خمینی در حالیکه دچار مشکلات فراوان بود هیچ‌گاه هدف اصلی اش که نجات دادن انسان ها از زیر بار استعمار و استبداد بود را فراموش نکرد.

وی افزود زمانی‌که صدام با تمام نیروهای خود وارد خاک ایران شد و حمله کرد، امام دچار مشکل گردید. در همین حال سفیر جماهیر شوروی خدمت امام خمینی آمد و وی را در جریان گذاشت که بنا است نیروهای روسیه وارد خاک افغانستان شوند. با توجه به مسئولیتی که امام خمینی داشت، سفیر روسیه را منع کرد و گفت: «هر قدرتی شاید بتواند افغانستان را اشغال کند؛ اما هیچ‌گاه نمی تواند بر افغانستان مسلط گردد. مردم و ملت مجاهد افغانستان می توانند نیروی‌های خارجی را بیرون برانند.»

او در بخشی دیگر از سخنرانی خود تصریح کرد: امام خمینی در حالی که دچار مشکلات فراوانی از سوی غرب بود؛ ولی در برابر خواسته شرق یعنی اتحادیه جماهیر شوروی سابق جواب منفی داد. او از مهاجرین افغان در ایران حمایت کرد و مهاجرین را همانند شهروندان ایرانی از تمام خدمات مستفید ساخت و حامی سیاسی مجاهدین افغانستان نیز بود.

رمز پیروزی انقلاب اسلامی، رهبری آگاهانه امام(ره) بود

احمدعلی غوردروازی؛ رهبر حزب الله افغانستان اگر زمان را به عقب ببریم ما در سال ۱۳۵۷ در این منطقه شاهد دو کودتا و یک انقلاب بودیم.

وی افزود: کودتا در پاکستان و انقلاب در افغانستان و ایران که در هر یک از این کشورها ابعاد خاص و نتایج ویژه خود را داشت.

احمدعلی غوردروازی علاوه کرد: در افغانستان انقلاب با کودتای نورمحمد ترکی شروع شد که البته مردم افغانستان آمادگی برای انقلاب و نهضت نداشتند؛ چون خود انقلاب مقدمات و آگاهی نیاز دارد و سخت نیازمند یک زعیم ملی است.

وی افزود: چون کودتا در افغانستان شکل گرفت و مردم افغانستان بدون اینکه به فکر سازمان تشکیلاتی گروهی، حزبی و رهبری باشند شرعا وظیفه دانستند تا در برابر شوروی قیام کنند؛ اما در ایران بحث انقلاب بود؛ علما متفکرین و روشنفکران ده ها سال کار فرهنگی و تشکیلاتی و ارزشی کرده بودند و علیه رژیم رضا شاه به رهبری حضرت امام خمینی(ره) آگاهانه انقلاب کردند.

این در حالی است که به گفته برگزارکنندگان این وبینار در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، حرکت انقلابی امام خمینی(ره) تنها در ایران محصور و محدود نماند، بلکه حرکت او به الگویی برای حرکت های انقلابی و مجاهدانه در سایر کشورهای اسلامی از جمله افغانستان مبدل شد.

همزمان با اوج مبارزات انقلابی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷، افغانستان شاهد یک کودتای کمونیستی در ۷ ثور/اردیبهشت این سال بود. به هر مقدار که ایران به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شد، به دلیل رویکردهای ضد باورها و ارزش های دینی مردم افغانستان توسط حکام احزاب خلق و پرچم، نارضایتی های مردمی در کشور ما نیز به خصوص در میان علما و روحانیون و همچنین دانشجویان مسلمان بالا می گرفت و نکته بارز و برجسته این که پیشتاز این قیام ها علما و رهبران جامعه افغانستان بود که درک و شناخت نزدیکی نیز از امام خمینی(ره) و مبارزات او داشتند.

به همین دلیل، در ادامه این مبارزات، امام خمینی(ره) به عنوان یک الگو و پرچم دار مبارزات اسلامی در لایه های مختلف مردمی در افغانستان جا باز کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز