خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار با سفیران کشورها به مناسبت پیروزی انقلاب:

گروه ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ایران به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد/ دولت ترامپ در دوره شیوع کرونا، در آزمون انسانیت رفوزه شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۸۵۵

رئیس جمهور گفت: یکسال گذشته بر همه ملت ها با رنج و سختی به خاطر کووید ۱۹ گذشته است، اما این یکسال برای ما سخت تر بود چون باقی کشورها اگر می‌خواستند برای دارو، واکسن و تجهیزات از پول خود استفاده کنند آزاد بودند جز جمهوری اسلامی ایران که منابع مالی‌اش را نمی تواند استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در دیدار با سفرای مقیم ایران به مناسبت دهه فجر، گفت: برای ما فردا ۲۲ بهمن، روز بسیار مهم و تاریخ‌ساز است؛ فردا روزی که است ملت ما توانست با اتحاد و یکپارچگی، در مقابله با یک رژیم مورد حمایت ۱۰۰ درصد آمریکا و برخی دیگر از کشورهای بزرگ جهان به این پیروزی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: این روز برای ما مبارک است به خاطر استقلال و برای جهان مبارک است به دلیل اینکه ایران صاحب دموکراسی، جمهوریت و در چارچوب فرهنگ خود اسلامیت شد و ندای این نظام از ۴۲ سال پیش تا امروز صلح، ثبات، مذاکره و دستیابی به دوستی در طول این سال ها بود.

رئیس قوه مجریه افزود: گرچه در این ۴۲ سال دو جنگ بر ما تحمیل شد یک جنگ توسط صدام و دیگری توسط ترامپ اما در مقابله با هردو تجاوز با مقاومت و صبر ایستادگی کردیم و در هر دو جنگ به پیروزی رسیدیم. آن کس که جنگ اول را تحمیل کرد امروز نه نامی از او هست و نه نشانی؛ این یکی دیگر یعنی ترامپ امروز از او هم جز ننگ و عار چیزی باقی نماند.

وی افزود: یکسال گذشته بر همه ملت ها با رنج و سختی به خاطر کووید ۱۹ گذشته است، اما این یکسال برای ما سخت تر بود چون باقی کشورها اگر می‌خواستند برای دارو، واکسن و تجهیزات از پول خود استفاده کنند آزاد بودند جز جمهوری اسلامی ایران که منابع مالی‌اش را نمی تواند استفاده کند. کووید ۱۹ یک آزمایش انسانیت برای جهانیان بود و دولت ترامپ در این آزمایش رفوزه شد. 

وی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا که مدعی است که می‌خواهد با کووید ۱۹ مقابله کند و دست ملت‌ها را در مقابله با این کووید باز بگذارد و کمک کند،  لااقل نسبت به ملت ایران و دولت ایران اقدامی تا امروز انجام نداده است اما در عین حال ملت ما در این آزمایش هم توانست با موفقیت راه خود را طی کند، تاکید کرد: ما همه وسایل بهداشتی لازم را خودمان تولید کردیم و تمام داروهای مورد نیاز که می‌توانست برای کووید موثر باشد در داخل کشور تولید می کنیم. تمام وسایل برای اتاق‌های ویژه توسط شرکت‌های دانش بنیان ما تولید می‌شود و حتی بعضی از آنها را صادر می کنیم. 

 رئیس جمهور افزود: علاوه براین در زمینه واکسن هم تا امروز سه موسسه بزرگ برکت، ‌ رازی و پاستور جواز تست بالینی را دریافت کردند و ما در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود که مردم از واکسن تولید داخلی استفاده خواهند کرد. خوشحالم که امروز صبح واکسیناسیون در ایران شروع و آغاز شد و ما در زمینه‌های مبارزه و مقابله با این ویروس از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکردیم. 

وی گفت: اعتقادم بر این است که در مسائل مهم انسانی و جهانی همه باید در کنار هم باشیم. ما از سال ۲۰۱۵ تا امروز به تعهدات خودمان در زمینه توافق هسته‌ای پابرجا بودیم. در تمام مراحل آژانس بین‌المللی گزارشی که از ایران داد، ‌این بود که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است. ما از آغاز این تعهد ۱۵ نوبت آژانس گزارش داد و در همه ۱۵ نوبت اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است. حتی در سال ۲۰۱۷ که دولت جدید آمریکا نغمه‌هایی را علیه این توافق آغاز کرد و بالاخره در ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده ای را علیه ملت ما اعمال کرد تا یک سال صبر کردیم و به تمام تعهداتمان عمل کردیم و گزارش آژانس در تمام سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ این بود که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند. 

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بر مبنای اینکه کشورهای ۱+۴ به ما قول داده بودند که در زمینه این توافق علیرغم اینکه آمریکا خارج شده، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. بعد از یک سال اجرای تعهدات یک جانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان ما کاهش تعهدات را آغاز کردیم. اولین کاهش برای مدت دو ماه و گفتیم در این دو ماه اگر شما به تعهدات عمل کنید ما به نقطه اول برمی‌گردیم و باز برای ۲ ماه دوم، دو ماه سوم، تا دو ماه پنجم و ما هم همه تعهدات برجامی را کاهش دادیم تا روزی که بقیه به برجام بازگردند 

روحانی با بیان اینکه امروز کسی نمی‌تواند از ایران توقعی داشته باشد چون ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است، یاداور شد: امروز هم اعلام می‌کنیم هر ساعتی که پنج به اضافه یک به کلیه تعهدات برجامی پایبند شود و عمل کند، ما هم در ساعت بعد به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.  اما اجرای تعهدات ما در صورتی است که کاملاً روشن و واضح باشد که ۶ کشور رو به روی ما هم به تعهدات خود عمل کرده باشند. اینکه چه کسی در این راه باید آغازگر باشد و قدم پیش بگذارد، تردیدی نیست که ما از تعهد خارج نشده ایم تا گام اول را برداریم، کسی و کشوری که از تعهد خارج شد و به مدت سه سال خلاف مقررات بین المللی و خلاف تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ این همه ظلم بر ملت ما روا داشته است، امروز موظف است در بازگشت به برجام آغازگر باشد. 

وی خاطرنشان کرد: نه تنها امروز بلکه هر ساعتی که تأخیر کند روی قانون و تعهدات بین المللی پا گذاشته است و ما آماده ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، ما هم همه تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کنیم. ایران اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیرفت با تمام وجود روی امضا و پیمان خود می‌ماند. این یکی از افتخارات بزرگ ملت ما در طول تاریخ و به ویژه در این ۴۲ سال است که هرجا تعهد دادیم و چیزی را اعلام و متن و سندی را امضا کرده‌ایم پای امضا، عهد و پیمان خود مانده ایم. 

وی با حساس خواندن منطقه و تاثیر گذاری آن در سرنوشت جهان، ابراز داشت: منطقه حساس خاورمیانه باید محل صلح و امنیت و ثبات باشد اگر کشوری از ما یاری خواست به ویژه همسایگان ما به آنها کمک کرده ایم. هر کجا تروریسم در ملتی به پا خواست و ملتی مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفت،  به درخواست دولت آنها به این کشورها کمک کرده ایم و عراق، سوریه، افغانستان و لبنان شاهد بزرگی برای این امر است. 

روحانی گفت: چه کسانی این منطقه را سال‌ها در اختیار تروریست‌ها گذاشته اند؟! چه کسانی میلیاردها دلار پول مردم را برای مداخله در منطقه ما مصرف کرده‌اند آنها باید در برابر منطقه و از جمله در برابر ما و همه ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا تروریست ها را حمایت مالی کردند و اسلحه در اختیار آنان گذاشتند.

وی تاکید کرد: آنها با حمایت خود از تروریست‌ها باعث می شوند تروریست‌ها نفت دیگران را در بازاری که خود تعیین کرده‌اند، بفروشند و سلاح لازم را در اختیار تروریست‌ها بگذارند و آنها هم این جنایت را در منطقه ما مرتکب شوند. چرا آمریکا و کشورهای اروپایی به یک کشور متجاوز به مردم مظلوم یمن کمک مالی و تسلیحاتی کرده‌اند و تا همین امروز هم بسیاری از این کشورها به کمک‌های خود ادامه داده‌اند. 

 وی با طرح این سوال که پاسخگوی این همه کشتار و جنایت در یمن چه کسی است؟، گفت: ملت ما نباید در برابر حوادثی که در منطقه شاهد بوده‌ایم، پاسخ کسی را بدهد چون همیشه مدافع حق در کنار ملت‌ها و دولت‌هایی بوده که از ما کمک خواسته‌اند و همیشه با ترور و تروریسم مبارزه کردیم. ما قربانی تروریسم، قربانی سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های شیمیایی هستیم. جایگاه و سابقه ملت ما برای همه جهان روشن است. آن کسی که از روز اول در کنار ملت ما و ارتش عراق به کمک کشور عراق رفت و با تروریست‌ها مبارزه کرد، شهید سردار قاسم سلیمانی بود و در کشور عراق هم دوست و یار او ابومهدی المهندس بوده است. 

  رئیس جمهوری با بیان اینکه کسانی که در عراق با تروریسم مبارزه کردند و داعش را سرنگون کردند به دست آمریکا و با دستور صریح ترامپ ترور به شهادت رسیدند، گفت: پاسخ خون آنها را چه کسی باید بدهد؟ دادگاه‌های ایران و عراق و دادگاه های بین المللی باید در برابر این جنایت سکوت نکنند و همه توان خود را در برابر این جنایتکاران به کار گیرند. ما بازهم در منطقه با ترور و تروریسم می‌جنگیم و مقابله می کنیم و باز هم معتقدیم در منطقه حساس ما، مداخلات خارجی به ضرر کشورهای منطقه است. 

روحانی به پیشنهاد ایران در سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ درباره ایجاد «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: نمایندگان ملل جهان به اتفاق آرا به پیشنهاد ایران درباره ایجاد «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» رای مثبت دادند و آنرا تصویب کردند. ما در سازمان ملل اعلام کردیم راه حل مسائل منطقه، طرح «امید» است و ما طرح «صلح هرمز» را ارائه کردیم و گفتیم کشورهای منطقه باید دور هم جمع شوند تا مشکلات منطقه را حل کنند.

وی افزود: ایران آماده است با تمام کشورهای منطقه و همسایگانش به ویژه کشورهای اطراف خلیج فارس از عراق گرفته تا ۶ کشور جنوبی طبق قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد و شورای امنیت بنشیند و این هشت کشور در کنار هم گفت و گو کنند و مشکلات و مسائلی که در منطقه وجود دارد را حل وفصل کنند. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می کند خواهان دوستی با همه کشورهایی است که اراده آنها دوستی با ملت ایران است،  تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می کند اگر گروه ۱+۵ به تعهدات خود عمل کنند بلادرنگ، ایران به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد. ایران با صدای رسا اعلام می‌کند راه حل مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز