خبرگزاری کار ایران

میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخورد تیم رئیس مجلس با سفر روسیه، همانند سفرهای استانی بود/ سفرهای خارجی ظرافت‌های خاص خودش دارد/ سیاست راهبردی نظام، گسترش ارتباط با روسیه و چین است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۳۹۴

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: سفر قالیباف به خارج از کشور تازگی ندارد و روسای قبلی مجلس هم چنین سفرهای داشتند اما این بار اطرافیان رئیس مجلس به دنبال اهداف انتخاباتی هستند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سفر محمدباقر قالیباف به روسیه و حواشی که پیرامون آن توسط جریان حامی وی به وجود آمده است،گفت: سفر روسای مجلس به کشورهای همسایه و کشورهای دیگر تازگی ندارد روسای  بیش از  ایشان هم چنین سفرهایی در دستور کارشان قرار داشت.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای دکتر لاریجانی در زمانی که ریاست مجلس را برعهده داشتند از این دست سفرها انجام می‌دادند؛ مثلا ایشان سفری به چین داشتند و وزرای کلیدی دولت هم همراه‌شان بودند. این سفر چند روز طول کشید و دیدارهایی هم در سطوح بالا  برای مستحکم کردن روابط بین ایران و چین برگزار کردند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی رئیس مجلس دهم به چین سفر بسیار مهمی داشتند که این همه حساسیت به همراه نداشت؛ علت این که سفر آقای قالیباف در داخل با حساسیت رو به رو شد این است که اطرافیان وی بیش از اندازه بر روی این سفر مانور دادند که این امر باعث شد عکس العمل‌های را هم از سوی جامعه و هم از سوی منتقدان شاهد باشیم.

این نماینده ادوار مجلس شورای خاطر نشان کرد: معقتدم چنین رفتارهایی ضرورتی نداشت؛ به طور مثال یادداشت آقای مهدی محمدی که مشاور آقای قالیباف است را نگاه کنید؛ ایشان در آنجا می‌گوید رئیس مجلس شورای اسلامی حامل پیام بسیار مهمی درباره مسائل منطقه از سوی مقام معظم رهبری هستند چرا که آقای قالیباف امین است؛ مشخص است با چنین القائاتی در مورد یک سفر صدای منتقدان هم درمی‌آید و باعث تعارضات و مناقشاتی می‌شود.

وی درباره این که در افکار عمومی، رفتارهای رئیس مجلس و اطرافیانش شائبه انتخاباتی پیدا کرده است، گفت: تیم اطراف آقای قالیباف همان برخورد و مواجهی که با سفرهای داخلی و استانی آقای قالیباف داشتند درباره این سفر نیز به کار بردند؛ آن‌ها دنبال این هستند از  سفرها استفاده انتخاباتی کنند و  متاسفانه با همین رویکرد سفر قالیباف را  به کشور روسیه  پوشش دادند که این امر اشتباه است.

میرزایی با بیان این که سفرهای خارجی ظرافت‌های خاص خودش دارد که باید رعایت شود، عنوان کرد: سفرهای خارجی نکاتی دارد که مربوط به امنیت ملی است که اگر  در این امر دقت نشود می‌تواند به ضد خودش تبدیل شود. اطرافیان آقای قالیباف بسیار راحت می توانستند بیان کنند او حامل یک پیام از سوی مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور روسیه است؛ دیگر این که قالیباف امین و فرستاده ویژه است و بهره برداری  انتخاباتی کنند که متاسفانه هزینه هایی برای سیاست خارجی کشور داشت، معنا ندارد.

وی ادامه داد: فشارها در این چند روز آنقدر زیاد بود که بشخصه  نگران بودم بهره برداری‌های انتخاباتی طیف آقای قالیباف باعث لغو سفر شود و جالب اینجاست در حال حاضر هم که سفر انجام شده بازهم به دنبال ایجاد حاشیه هستند و  شخصی مانند آقای حاجی دلیگانی می گوید این سفر نقطه عطف است؛ باید گفت این تعبیرها از یک سفر معمولی که درروابط کشورها وجود دارد  به جای این که منابع برای کشور داشته باشد هزینه ها را بیشتر می‌کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره این که پیام مقام معظم رهبری می‌تواند حامل چه محورهای باشد، عنوان کرد: قبل از سفر رئیس مجلس، آقای ظریف سفری به روسیه داشت و  با وزیر امورخارجه این کشور دیدار کرد که احتمالا در آن دیدار مسائلی مطرح شده و آقای ظریف هم آن‌ها را منتقل کرده است، بنابراین شاید بتوان گفت پیامی که رهبری از طریق قالیباف فرستادند درباره مسائلی است که احتمالا در دیدار آقای ظریف مطرح شده است. 

وی خاطر نشان کرد: این که این پیام دارای چه ویژگی‌هایی است و چه نکاتی را شامل می شود، لازم باشد دفتر خود مقام معظم رهبری درباره این موضوع اطلاع رسانی می کنند و نیازی نیست حدس بزنیم اما در کل درباره روابط راهبردی با روسیه است و چون  نظام سیاستش این است که در حوزه راهبردی روابط را با روسیه و چین گسترش دهند احتمالا پیام هم در همین راستا تنظیم شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز