خبرگزاری کار ایران

بیزینس اینسایدر:

واشنگتن برای تهران غیرقابل اعتماد است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۱۴۰

بیزینس اینسایدر در تحلیلی به تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از بیزینس اینسایدر، رئیس جمهور بایدن گفت که اگر ایران به شرایط اصلی توافق هسته ای  برگردد، یک تغییر  سریع امکان پذیر است.

با این حال اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن سوالاتی را در مورد زمان بازگشت دولت بایدن به این پیمان به وجود می آورد  یا حتی اینکه آیا این کار را انجام می دهد یا خیر.

وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن در مصاحبه‌ای  گفت : اگر ایران همچنان به نقض محدودیت‌های توافق هسته ای ادامه دهد، تنها چند هفته تا ساخت بمب فاصله خواهد داشت.

ترساندن جهان با ادعای نزدیکی احتمالی ایران به  بمب چیز جدیدی نیست و اکثر کارشناسان معتقدند که ایران حتی با فعالیت اخیر خود یک سال یا بیشتر با سلاح هسته‌ای کامل فاصله دارد.

علاوه بر این، حتی اگر جدول زمانی بلینکن  درست باشد؛ توانایی ساخت بمب با هدف انجام این کار یکسان نیست؛ آنچه نگران کننده است این شک است که بلینکن در مورد اینکه آیا دولتی که برای آن خدمت می‌کند همانطور که بایدن قول داده به برجام خواهد پیوست؟ بایدن در بیانیه ماه آگوست گفت: اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند شود، من به عنوان نقطه شروع دوباره به برجام وارد می شوم تا در کنار متحدان خود در اروپا و سایر قدرت‌های جهانی برای گسترش محدودیت‌های هسته ای توافق کار کنم. 

بایدن به طور مداوم این توافق را به عنوان منبع ثبات منطقه‌ای و پایه‌ای برای دیپلماسی بیشتر توصیف می کند؛ بازگشت بایدن به برجام  به معنای رفع تحریم‌هایی است که دولت ترامپ وضع کرده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، بازگشت به توافق را اولویت اولیه خواند و بیان داشت که این اتفاق در جدول زمانی بایدن خیلی زود اجرا می شود اما بلینکن بارها و بارها روند کندتر و پیچیده‌تری را تصور کرده است. وی در جلسات استماع تأیید سنا گفت: ما تا رسیدن به توافق فاصله زیادی داریم 

بایدن یک هفته بعد دوباره این تردید را تکرار کرد و گفت: تمدید و تأیید انطباق با برجام به کندی انجام می شود. 

مواضع تهران قابل درک است؛ دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا  ۳ سال پیش که ایالات متحده را از برجام خارج کرد و تحریم هایی شدید مجدداً اعمال کرد، دولت ایران کاملاً و به طور مستقل با برجام مطابقت داشت.

ترامپ فکر می‌کرد می تواند ایران را به توافقی بهتر برساند اما پیامی که تهران دریافت کرد، همانطور که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیراً به صراحت اعلام کرد، این بود که واشنگتن غیرقابل اعتماد است و ایران را تحریم می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز