خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه مینه سوتا:

ایران و آمریکا به میانجی نیاز دارند/ لغو تحریم‌ها در شرایط همه‌گیری ضروری است/ امیدواریم بایدن روابط آمریکا و جهان را اصلاح کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۷۸۰

یک استاد روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه اعتماد بسیار کمی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد، گفت: در حال حاضر در وضعیتی هستیم که به یک واسطه برای کمک به میانجیگری بین دو ملت احتیاج داریم.

«ویلیام بیمن» استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تنش در روابط تهران و واشنگتن پرداخت.

مشکل اصلی تجارت بین‌الملل برای ایران، انجام تراکنش‌ها به دلار است

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص فشار آمریکا بر کشورهایی همچون کره جنوبی برای مسدود کردن دارایی‌های ایران گفت: مشکل در اینجا این است که تمام معاملات مالی بین‌المللی به دلار انجام می شود و تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران استفاده از دلار را برای انجام معاملات مالی با ایران منع می‌کند؛ اگر این مشکل فنی نبود، ایران می‌توانست پول خود را از کره جنوبی دریافت کند.

وی افزود: البته چندین تلاش برای دور زدن این مشکل صورت گرفته است؛ اروپایی‌ها سعی کردند سیستم انتقال غیر دلار را ایجاد کنند و روسیه نیز همین کار را انجام داد اما اینها شکست خورده‌اند. این مشکل غالب خواهد بود؛ اگر ایالات متحده در این مورد استثنا بگذارد می توان مسئله کره جنوبی را حل کرد اما مشکل کلی تر همچنان باقی است.

کشورهای ثروتمندتر موفق به خرید واکسن شده‌اند

بیمن همچنین در خصوص موانع خرید واکسن گفت: توزیع واکسن‌ ناهمگون بوده است؛ بسیاری از کشورهای ثروتمند واکسن کرونا را خریداری کرده‌ و از این رو کشورهای فقیر را از تهیه محروم کرده اند. واکسن جدیدی از روسیه وجود دارد که ممکن است به رفع مشکل کمک کند. اما فعلا کشورهای فقیرتر به کمک‌های خیرخواهانه کشورهای ثروتمند متکی هستند.

وی ادامه داد: لغو تحریم‌ها در شرایط فعلی همه‌گیری ضروری است و به دلایل بشردوستانه و پزشکی استثنائاتی در تحریم‌ها باید به وجود بیاید اما اگرچه این استثنائات وجود دارد اما منع معاملات با دلار باعث شده است افرادی که واکسن را تهیه می‌کنند از فروش آن به ایران بترسند.

نقل و انتقال به دلار کار کره برای پرداخت وجوهات ایران را سخت کرده است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد عدم استقلال کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران‌ نیز گفت: البته آنها باید بتوانند نیازهای خود را به طور مستقل تعیین کنند اما وضعیت تجارت جهانی و انتقال وجوه به دلار، توانایی کشورهایی مانند کره جنوبی را در معامله با فروش یا معاملات مالی با ایران محدود می کند.

وی در مورد تغییر سیاست خارجی آمریکا در دوران بایدن گفت: تغییرات در حال حاضر آغاز شده است. بایدن گفتگوهای شدیدی با ولادیمیر پوتین داشته است. وی برای خاتمه پشتیبانی از حملات عربستان سعودی به یمن تلاش را آغاز کرده است. وزیر امور خارجه جدید، تونی بلینکن بر همکاری بیشتر به جای رویارویی با سایر کشورها تأکید دارد.  پرزیدنت بایدن سال‌های زیادی را در کمیته روابط خارجی سنا گذراند. وی یکی از پیچیده‌ترین روسای جمهوری است که از لحاظ روابط خارجی تاکنون داشته‌ایم.

امیدواریم بایدن روابط آمریکا و جهان را اصلاح کند

وی افزود: قطعا امیدواریم بایدن روابط آمریکا و جهان را اصلاح کند. او قبلاً تمایل خود را برای انجام این کار نشان داده است. در سخنرانی اخیر وی در مورد روابط خارجی قول ویژه‌ای برای ترمیم روابط ایالات متحده با جهان داد.

ایران و آمریکا به میانجی نیاز دارند

وی در مورد بازگشت بایدن به برجام گفت: من معتقدم که این اتفاق البته نه در آینده نزدیک خواهد افتاد. باید با ایران مذاکره شود. اعتماد بسیار کمی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد. ما در حال حاضر در وضعیتی هستیم که به یک واسطه برای کمک به میانجیگری بین دو ملت احتیاج داریم. کشورهای اروپایی می‌توانند این نقش را پر کنند اما سازوکارهای شرکت در این گفتگوها هنوز باید تنظیم شود و این مدتی طول می کشد. رئیس جمهور بایدن باید از نظر سیاسی بسیار مراقب باشد چرا که اگر در برخورد با ایران خیلی نرم به نظر برسد از سوی محافظه کاران به شدت مورد حمله قرار خواهد گرفت. البته باید بگویم که این در مورد رهبران ایران نیز صدق می‌کند.

بیمن در مورد لغو تحریم‌ها توسط بایدن گفت: او به راحتی نمی تواند این کار را انجام دهد؛ تحریم‌ها در این مرحله بسیار پیچیده است و برداشتن  آنها کار بزرگی خواهد بود چرا که این تحریم ها بر روی یکدیگر انباشته شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز