خبرگزاری کار ایران

نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

اتفاق رخ داده در جریان سفر قالیباف به روسیه یک شکست دیپلماتیک است/ رابطه ما با روسیه خوب است نباید با رفتاری ناخوشایند با مشکل رو‌به رو شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۷۰۷

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد نپذیرفتن رئیس مجلس از سوی رئیس جمهور روسیه با توجه به عدم برنامه ریزی های صحیح یک شکست دیپلماتیک محسوب می‌شود.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سفر  محمدباقر قالیباف به روسیه و این که گفته می‌شود عدم دیدار ولادیمیر پوتین و قالیباف به دلیل نپذیرفتن پروتکل‌های مطرح از سوی رئیس جمهور روسیه توسط رئیس مجلس ایران است، گفت: معمولاً در سفر مسئولان به خارج از کشور پروتکل‌هایی وجود دارد که قبل از انجام سفر مورد توافق صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: منظور از پروتکل‌ها، پروتکل‌های بهداشتی که این ‌روزها مطرح است، نیست، بلکه پروتکل‌های سیاسی و دیپلماتیک است که معین می‌کند افراد در چه درجه‌ای و جایگاهی و با چه اهدافی می‌خواهند به خارج از کشور سفر و با مقامات و همتایان خود دیدار کنند.

این عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم  ادامه داد: سفر آقای قالیباف  به روسیه از مدت‌ها پیش مطرح شد (البته من سطح سفر و اهداف را نمی‌دانم چیست) مشابه سفرهایی که در گذشته آقای لاریجانی نمونه‌های زیادی از آن داشتند که معمولاً تشریفات و پروتکل ها کاملا رعایت می‌شد و ملاقات ها بدون مشکلی صورت می‌گرفت.

وی با بیان این که گویا در پروتکل سفر آقای قالیباف، ملاقات با آقای پوتین از سوی روسیه قرار داده نشده است، اظهار داشت: ظاهراً در خواست ملاقات با آقای پوتین از سوی مجلس بوده و طرف روسی ملاقات با رییس جمهور این کشور را در پروتکل جای نداده‌اند که این طرف (ایران) هم نپذیرفته و اعلام کرده است اگر ملاقات با آقای پوتین گنجانده نشود این سفر صورت نمی‌گیرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم ادامه داد: روسیه هم باتوجه به گفته‌های طرف ایرانی اعلام کرده است برای دریافت پیام رهبر انقلاب  یک نماینده  ویژه خواهد فرستاد تا پیام به او داده شود. 

وی ادامه داد: باتوجه به روایت‌ها، اصلا نباید این سفر مطرح و خبرش به رسانه می ‌آمد که دست آخر به نقطه‌ای  برسیم که دوستان ما در مجلس اعلام کنند که آقای قالیباف پروتکل‌های بهداشتی آقای پوتین را نپذیرفته است؛ آن ها هم در مقابل  اعلام کنند اصلاً ملاقات با رئیس جمهور روسیه در سفر قرار نداشته است.

نقوی حسینی درباره این که گفته می‌شود وزارت خارجه در این سفر نقشی نداشته است و اگر این مطلب صحت داشته باشد چه تاثیری بر روی وجه بین المللی ما خواهد گذاشت، بیان کرد: معمولاً سفرهای مانند سفر رئیس مجلس شورای اسلامی که رئیس قوه است باید در سطح کلان در موردش تصمیم گیری شود و دستگاه دیپلماسی در این زمینه محور کار باشد و آن را تنظیم کند.

وی تاکید کرد: در چنین سفرهایی این دستگاه دیپلماسی است که باید پروتکل‌ها و چانه زنی  لازم را انجام دهد و سفیر ما محورش باشد تا برنامه ریزی، رایزنی و ملاقات را با همکاری دولت میزبان تنظیم کند. 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنگامی که قرار است وزیر امور خارجه سفر کند، سطح سفرش تعریف شده و مشخص است اما یک زمانی رئیس قوه می خواهد سفر کند که پروتکل‌های خاص خودش را دارد. 

وی تاکید کرد: رابطه ما با روسیه بسیار خوب است و خوشانید نیست یک همچین رابطه ای در سطح بسیار عالی منطقه‌ای و بین المللی با یک اقدام نسجیده و برنامه ریزی نشده مورد تردید قرار بگیرد. 

نقوی حسینی گفت: اتفاقی که افتاده است یک شکست دیپلماتیک برای ما محسوب می‌شود؛ چرا که در محاورات و رسانه ها مطرح می شود رئیس مجلس ایران به روسیه سفر کرده است اما آقای پوتین به وی وقت ملاقات نداده است که این امر بسیار به حوزه دیپلماسی ما لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: اما این که دولت و دستگاه دیپلماسی در جریان سفر نباشند خیلی بد است و انتقاد به طور جدی وارد است زیرا هر کس در هر سطحی بخواهد سفر کند دستگاه دیپلماسی باید محور تنظیم پروتکل ها و روابط دیپلماتیک باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز