خبرگزاری کار ایران

متکی در نشست خبری:

جامعتین به عنوان دو نماد در مسائل اجتماعی و سیاسی برای مردم ما شناخته شده است/ شورای وحدت در سازوگاری شفاف، منطقی و فراگیر شکل گرفت/ رویکرد ما حفظ وحدت و پرهیز از تخریب است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۳۲۵

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: در دو سال اخیر رایزنی‌ با تشکل‌ها و احزاب صورت گرفت و استقبال آنها منجر به حرکتی جدید به نام شورای وحدت شد. شورای وحدت در سازوگاری شفاف، منطقی و فراگیر و قابل دفاع با مشارکت همه تشکل‌ها و اقشار در یک جلسه عمومی شکل گرفت و ساماندهی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منوچهر متکی در نخستین نشست خود در روز یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۹۹ ضمن تبریک ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت:  مهمترین سوغات مسافر ۱۲ فرودین ۵۷، استقلال، خودباوری، نفی وابستگی و نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خودشان بود؛ مردم این دستاوردها را با چنگ و دندان حفظ کردند و با فراز و نشست های انقلاب ادامه دادند.

وی با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب افتخار کردنی است، اظهار داشت: در عرصه های مختلف از جمله حوزه های علمی، فناوری، عمرانی و ورود به عرصه‌های نویی از فناوری و قرار گرفتن در رتبه‌هایی از فناوری در سطح جهانی و در عین حال حمایت از مقاومت بیداری و آگاهی ملت های جهان و حفظ مواضع انقلابی و اصولی امام در منطقه بخشی از این دستاوردها است. 

متکی تصریح کرد: در عین حال کشور در شرایط و مشکلاتی قرار دارد که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه روحانیت جامعه ما علی الاطلاق و در قالب‌های تعریف شده جامعتین جدای از نقش کار ساز آن در پیش از انقلاب، در ۴۲ سال گذشته نیز نقشی کار ساز و وحدت آفرین و همراه و همگام با مردم داشته‌اند، خاطرنشان کرد: جامعتین به عنوان دو نماد در مسائل اجتماعی و سیاسی برای مردم ما شناخته شده است.  جامعتین در سال‌های گذشته تلاش کردند با زمینه سازی و دعوت از مجموعه های موثر اجتماعی یعنی احزاب و تشکل‌های سیاسی فعال در جامعه، فضا را برای همگرایی و نقش آفرینی جمعی فراهم کند.

سخنگوی شورای وحدت افزود: در دو سال اخیر رایزنی‌ با تشکل‌ها و احزاب صورت گرفت و استقبال آنها منجر به حرکتی جدید به نام شورای وحدت شد. شورای وحدت در سازوگاری شفاف، منطقی و فراگیر و قابل دفاع با مشارکت همه تشکل‌ها و اقشار در یک جلسه عمومی شکل گرفت و ساماندهی شد.

وی با بیان اینکه جامعه روحانیت برای خودش مشارکت و نقش را پذیرفت، اظهار داشت: در جلسه‌ای با حضور بیش از ۴۰ حزب و تشکل پیرامون این کنار هم بودن و مشارکت عملی تصمیم گرفتیم؛ بنا شد بلوک‌هایی را شکل دهیم و پنج یا شش نفر به عنوان محور و نمایندگان این بلوک ساماندهی شوند. هر بلوک حزبی با حضور ۸ حزب شکل می‌گیرد. ضلع دوم، جامعه روحانیت است که سه نفر را به عنوان نمایندگان خود معرفی کردند. 

وی با بیان اینکه ضلع سوم شورای وحدت، اقشار و بانوان به عنوان نیمی از جامعه هستند، تصریح کرد: بخشی از اقشار پیش‌رو در جامعه مانند اساتید دانشجویان، رزمندگان،دانش آموزان، هیات‌ها، حوزه بخش سومی بودند که دعوت به مشارکت شده‌اند. انتخاب حوزه زنان دمکراتیک و با دعوت از مجموعه‌های مختلف از جمله تشکل های دانشجویی شکل گرفت. همچنین از اساتید دعوت شد که در هئیت عالی حضور داشته باشند. به این ترتیب شورای وحدت شکل گرفت و دو نفر نیز یعنی خانم دکتر قوی و بنده را به عنوان سخنگو مشخص کردند.

متکی با بیان اینکه شورای وحدت در نگرشی بلند مدت و دائمی به کار خودش نگاه کرده و جامعه روحانیت به عنوان دعوت کننده در نظر دارد که به این شورا کمک کند و در قالب آن همراهی جریان های همراه و هم فکر را ساماندهی کند، گفت:  مجموعه‌های هم‌سو بعد از انتخابات به کار خود ادامه می‌دهند و هدف این است که موضوعات و محورهای اساسی کشور اولویت بندی و شناسایی شود و به مواضع مشترکی پیرامون این موضوعات برسند. 

وی یادآور شد: ما موضوعی به اسم آمریکا داریم که در خود ایالات متحده و ایران هر روز و هر هفته سخنی پیرامون یکدیگر می‌نویسند. ما چه برداشتی از آمریکا داریم و آن را چگونه تعریف می‌کنی و چه تعریف برآمده از نظام، از آن داریم؟! به جز سخنان امام رهبری، در دولت‌ها رویکردهای مختلفی نسبت به این موضوع می‌بینیم. همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی  در دولت‌ها رویکردهای متفاوتی میبینیم. نیاز است که در حوزهای مختلف به یک رویکرد مشخص و واحد برسیم.

وزیر پیشین امور خارجه با تاکید بر اینکه کارگزاران نطام باید نظر واحدی برآمده از نظام داشته باشند، بیان داشت: این یکی از اهداف آرمانی مهمی است که شورای وحدت به دنبال آن است، لذا اولین مجموعه‌ای را که تشکلی دادند. هیئت اجرایی است. هیئت اجرایی قبل از اینکه انتصابی باشد، بر مبنای مشارکت جمعی تصویب کرد که از هر بلوک حزبی ۲ نفر حضور داشته باشند که مجمعا ده نفر مشخص شدند، همچینن از جامعه روحانیت ۲ نفر انتخاب شدند. از اقشار اجتماعی تعریف شده که نمایندگانشان در هیات‌های عالی هستند، یک یا دو نفرشان در هیات اجرایی حضور دارند.

وی با اشاره به وظایف هئیت اجرایی اظهار داشت: دو وظیفه کلی دارد، نخستین وظیفه هیات اجرایی  مدت‌دار و بر اساس سیاست های هیات عالی است و هدف دوم بحث انتخابات ریاست جمهوری  که پیش‌رو داریم، است. ساختاری را به هیت عالی دادیم که تصویب شد، بر اساس آن ۹ کارگروه در حوزه های اجرایی داریم. کارگروه‌ها ۱۵ کمیته دارند که کشاورزان صنعت گران، هیئت ها، کارمندان، کارگری، دانشجویان و دانش‌آموزان را در بر می‌گیرد. هریک از این کمیته‌ها یک مجموعه ۲۱ نفری از آن قشر متبوع را با دعوت از افراد شکل داده‌اند که از میان خود نیز رئیسشان را انتخاب می‌کنند.

سخنگوی شورای وحدت با بیان اینکه هر کمیته دو وظیفه، تولید محتوا و وظیفه ساختاری دارند، ابراز داشت:  در ۲۲ منطقه شهرداری تهران نیز هر کمیته هسته‌‌های مختلف را برای صنف خود به وجود می‌آورند. این هسته‌ها می‌توانند جمعیتی تا ۳۰ نفر را در بر بگیرند. این ساختار سازی وظیفه تبیین مواضع  را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از این کمیته‌ها مشخص شده‌اند، کمیته دانشجویان صنعتگران و کشاورزان درحال تشکیل است و تا پایان بهمن شکل می‌گیرند و در اسفندماه با رعایت پروتکل ها نشست های ۲۰۰ نفره این کمیته ها را خواهیم داشت که در مورد موضوعات مختلف گفت و گو می‌شود که مجموع اینها به مانیفست شورای وحدت خواهد انجامید. همچنین تا قبل از پایان سال نمایندگان استان‌ها همایشی خواهند داشت تا تصمیمات را برای انتخابات بگیریم.

پس از متکی، نیره قوی دیگر سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب با بیان اینکه امروز در جهان نگاه افراط و تفریط نسبت به زن وجود دارد و تعبیر به جاهلیت مدرن است اما اسلام بدون افراط و تفریط بدون جنس به زن نگاه می‌کند، تاکید کرد: جایگاه زن در این گفتمان در عرصه‌های مختلف موجب می‌شود زنان پیشرو باشند و امروز که تغییرات اساسی در حوزه‌های مختلف انقلاب رخ داده است زنان می توانند نقش افرینی مهمی در جامعه داشته باشند. 

وی افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی، حفظ ارزش‌های انقلاب سخت‌تر از پاسداری از انقلاب است و بانوان می‌توانند نقش موثر و پررنگی داشته باشند.

در ادامه منوچهر متکی درباره نسبت شورای وحدت با سایر تشکل‌های اصولگرا اظهار کرد: رویکرد ما حفظ وحدت و پرهیز از تخریب است. به صورت آرمانی به دنبال آن هستیم که رودها به هم بپیوندند و یک مجموعه تبدیل شوند، گرچه در آغاز راه بزرگان این حرکت در نشست‌های متعدد این معنا را دنبال کردند که ما این ساختار سازی جدید را مبنای کار هم قرار دهیم و همه در کنار هم قرار گیریم. یعنی مشارکت جمعی و در فضایی دموکراتیک براساس رأی و شفافیت انجام شود.

وی اضافه کرد: دلیل اینکه مردم نسبت به وضع موجود رویکرد خوبی ندارند یا نگران هستند و اعتمادشان را تاحدود زیادی از دست دادند، فکر کنیم پیروز قطعی انتخابات هستیم. معتقدیم گفتمان درست، رسیدن به نامزد اصلح و تبیین مواضع برای مردم با زبان درست مردمی است.

عضو شورای وحدت نیروهای انقلاب درباره نحوه همکاری با جریان قالیباف و احمدی نژاد ادامه داد: ما با همه کسانی که رویکرد شورای وحدت را پذیرا باشند و همگرایی شعارشان باشد، آمادگی همکاری را داریم. من نسبت به افراد نام نمی برم، افراد را در ظرفیت انتخابات ریاست جمهوری بعداً شاید مورد بررسی قرار دهیم، نسبت به شخصیت های سابق یا لایق سیاسی براساس مواضع کنونی شان شورای وحدت اعلام نظر می کند.

وی درباره سهم خواهی پایداری در ادوار قبلی انتخابات یادآور شد: ما از جایگاه شورای وحدت چنین نسبت هایی نظیر سهم خواهی را برای مجموعه ها به کار نمی بریم. ما حرکت جمعی را دنبال می کنیم. پس از تعریف شاخص ها وارد موضوع بررسی مصادیق می شویم و تا کنون کسی را مورد بررسی قرار ندادیم. 

متکی افزود: وحدت یک روند است؛ اولا باید طرف ها به ضرورت آن برسند. پس از آن راهکار وحدت مشخص می شود. این همراهی و با هم بودن را حس می کنیم بنابراین در گذشته مذاکراتی با هم داشتیم و الان هم این مذاکرات جاری است و امیدواریم به نتیجه برسیم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه جبهه پایداری در دوره‌های گدشته نیز ناهماهنگ بوده، آیا رایزنی با آنها انجام شده است، اظهار داشت: بزرگان شورای وحدت هم با شورای ائتلاف و هم با جبهه و هم با جامعه مدرسین گفت و گو و مذاکره کرده‌اند. برای شورای ائتلاف و برای جبهه پایداری کرسی های خالی نگه داشته شده است و اگر تفاهم به دست بیاید، فضا برای یک کار جمعی وجود دارد. 

این کنشگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره اینکه اصولگرایان خودرا پیروز قطعی انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند، تصریح کرد: هدف ما رسیدن به نامزد واحد است و می‌تواند تا حدود زیادی  موفقیت در انتخابات را تضمین کند. به دلیل اینکه مردم نسبت به وضع موجود رویکرد خوبی ندارند و تا حد زیادی اعتمادشان را از دست داده اند، اینکه ما فکر کنیم قطعا پیروز انتخابات هستیم، درست نیست. انتخاب درست رسیدن به نامزد اصلح و تبیین این مواضع برای مردم با زبان و ادبیات درست و مردمی است که می تواند ما را در این مسیر به پیش ببرد.  در ساختار جمهوری اسلامی که همه مسئولانش  انتخاب می‌شوند اما  مشروعیت و مقبولیت و همچنین اسلامیت و جمهوریت را باید در رویکردها واستراتژی‌های خودمان در نظر داشته باشیم .

متکی درباره پیام انتخاب خود به عنوان سخنگوی شورای وحدت به فضای مذاکرات گفت: شاید برخی افراد چنین گمانه زنی کردند اما شورای وحدت در حوزه داخلی و سیاست خارجی دیدگاه های خودش را دارد که نظراتش را خواهد گفت. پس باید اجازه داد افراد گمانه زنی‌های خاص خودشان را داشته باشند. 

وی درباره تعدد نامزدها در جریان اصولگرا و احتمال کاندیداتوری رئیسی افزود: زیاد بودن نامزدها اختصاص به یک طیف ندارد. هر کس متاعی دارد که در عرصه انتخابات عرضه می کند. در مجموع کثرت کاندیدا پایین آوردن شانس پیروزی است. تلاش می کنیم تعداد نامزدها کاهش پیدا کند، این رویکرد مناسبی است. اگر آقای رئیسی به انتخابات ورود کنند ما تصور شخصی مان این است که شورای وحدت با اقبال خوبی روبه رو خواهد شد. 

سخنگوی شورای وحدت درباره باقی ماندن کاندیداها در صحنه انتخابات اظهار کرد: اگر بعد از مباحث و تصمیم گیری نهایی کسی یا کسانی همچنان در صحنه بمانند، علی القاعده اقبالی ندارند، گرچه نمی‌توان از حضور در انتخابات هم منع شان کرد. 

وی با اشاره به اعضای هیأت اجرایی شورای وحدت ادامه داد: خانم ها وحید دستجردی و عمرانی و آقایان ناظمی، کیهانیان، حکیم جوادی، نوری، الله کرم، خادمی، قریشی، شهاب، ولی زاده، سجادی، زریبافان، خیلیان و رئوفی اعضای هیأت اجرایی شورای وحدت هستند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز