خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکسفورد در گفت‌‌وگو با ایلنا:

بایدن چالش بزرگی برای بن سلمان است/ روابط گرم آمریکا و عربستان به پایان رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۲۲۰

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد به دور شدن آمریکا از عربستان در دوره بایدن اشاره کرد و آن را چالشی جدی برای سعودی‌ها دانست.

ریچارد کاپلان استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات جنگ و صلح تحقیق و پژوهش کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخته است.

بهبود روابط با ایران چالش بزرگی برای بایدن است

ریچارد کاپلان در ابتدا درباره رویکرد بایدن نسبت به ایران گفت:  همان طور که می‌دانید روابط ایالات متحده با ایران با هم همسو و هم جهت نیست و با توجه به این موضع انتظار بهبود روابط میان این دو کشور سخت است و بهبود روابط با ایران چالش بزرگی برای بایدن است.

بایدن با شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری مقابله می‌کند

این استاد دانشگاه با توجه به بیانیه بایدن در مورد سیاست دولت خود گفت: در هر صورت بایدن هم حامی اسرائیل است اما با شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری مقابله می کند .

روابط گرم آمریکا و عربستان به پایان رسیده است

وی در مورد روابط آمریکا و سعودی‌ها در دوران بایدن گفت: دوران ترامپ برای عربستان تمام شده است. بایدن چالش بزرگی برای بن سلمان است چرا که روابط گرم عربستان و آمریکا در دوران ترامپ در دوران بایدن برای سعودی‌ها تکرار نمی‌شود و آمریکا بسیار از عربستان دور خواهد شد و حتی خرید سلاح عربستان از آمریکا متوقف می‌شود.

اتحاد اروپا و آمریکا در دوران بایدن بیشتر می‌شود

کاپلان در ادامه به بهبود روابط اروپا و آمریکا در دوران بایدن اشاره کرد و گفت: بایدن شدیدا  در پی بهبود روابط بین ایالات متحده و اروپا خواهد بود و ما می‌توانیم انتظار تعامل و مذاکرات و توافق‌های بیشتر بین ایالات متحده و متحدان اروپایی آن را داشته باشیم. ما در دوران بایدن شاهد همکاری بیشتر اروپا و آمریکا خواهیم بود، اتفاقی که در دوران ترامپ رخ نداد و اروپا و آمریکا از هم دور شدند.

این استاد دانشگاه در مورد احتمال توافق نامه جدید به جای برجام گفت: مشخص نیست چه اتفاقی رخ دهد از طرفی همان طور که گفتم شواهد بیانگر این است دولت بایدن و کشورهای اروپایی مایلند توافق فعلی را توسعه و گسترش دهند و بندهایی به آن اضافه کنند، از طرفی  ایران تاکنون آن را قبول نکرده است و شدیدا این موضوع را رد کرده است، اما من معتقدم تعامل و مذاکره در هر صورت چه برای رسیدن به یک توافق جدید و یا بازگشت مجدد اعضا به برجام و احیای توافق فعلی هم به کاهش تنش و بهبود اوضاع کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز