خبرگزاری کار ایران

فرهنگی در نشست خبری:

هیچ ابهامی در رأی لایحه بودجه در صحن وجود ندارد/ تلاش‌مان این است که موضوع شفافیت حتما به نتیجه برسد/ رئیس مجلس به دعوت رئیس دوما به روسیه سفر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۹۵۸

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در روز جلسه رأی گیری لایحه بودجه رئیس محترم مجلس صراحتاً عرض کردند که اگر کلیات بودجه ارسالی تصویب شود وارد جزئیات کمیسیون تلفیق خواهیم لذا از این منظر ابهامی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری صبح امروز درباره ابهاماتی که درخصوص رأی گیری لایحه بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی به وجود آمد، گفت: انتقاداتی در برخی از رسانه‌های مطرح شد مبنی بر این که مشخص نبود در صحن باید گزارش کمیسیون تلفیق به رأی گذاشته می‌شد یا لایحه ارسالی دولت؛  آئین نامه مجلس می‌گوید هرگاه  طرح و لایحه ای  وارد مجلس می شود تا به قانون تبدیل شود اگر طرح باشد به آن طرح اطلاق می شود و اگر لایحه باشد به آن لایحه اطلاق می شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هنگامی که لایحه‌ای به مجلس از سوی دولت ارسال و در کمیسیون بررسی شود تا آخر عنوانش لایحه است، در جلسه روز رأی گیری هم رئیس محترم مجلس صراحتاً عرض کردند که اگر کلیات بودجه ارسالی تصویب شود وارد جزئیات کمیسیون تلفیق خواهیم لذا  از این منظر ابهامی وجود ندارد.

وی با اشاره به رأی نمایندگان نسبت به رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ عنوان کرد:  علت عدم موافقت اکثریت نمایندگان بر اساس این  واقعیت بود که از ابتدای ورود لایحه به مجلس ابهاماتی  وجود داشت و دولت  در هیچ مرحله ای با اصلاحات کمیسیون همراهی نکرد حتی در جلسه بررسی کلیات نماینده دولت صراحتا اعلام کرد که ما این تغییرات را قبول نداریم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از آن که نمایندگان به رد کلیات رأی داد رئیس سازمان بودجه در رسانه ها اعلام کرد از مجلس تشکر می کنیم که این نشان می‌دهد   دولت هم در آن مرحله با آن تصمیم اعلام مخالفتی نکرد.

وی خاطر نشان کرد: دولت اجرا کننده بودجه است و هنگامی که اعلام می‌کند با نظر مجلس همراهی نمی‌کند طبیعتا نمایندگان هم نظر مساعدی نسبت به این امر ندارند.

فرهنگی درباره رد طرح شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان  تنها با سه رأی نصاب دو سوم برای این طرح حاصل نشد.

وی ادامه داد: برخی روزنامه ها نوشتند به دلیل اینکه مغایر آیین نامه بوده رأی نیاورده در حالی که طبق قانون اساسی برای هر آنچه مربوط به آیین نامه است نصاب دو سوم تعیین شده است. کسر سه نفر و عدم رأی آوری این طرح به معنی خارج شدن آن از دستور کار نیست و آیین نامه راهکارهایی پیش بینی کرده که از آن استفاده می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش مان این است که موضوع شفافیت حتما به نتیجه برسد.

وی درباره رد طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بر خلاف آنچه که در رسانه ها گفته شد طرح قانون انتخابات به طور کلی رد نشده است، بلکه ایراداتی از سوی شورای نگهبان مطرح شده که همگی آن ها قابل رفع است.

فرهنگی تاکید کرد: امیدواریم در روزهای آتی با رفع ایرادات شاهد  قانون معینی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم که این امر قطعا قبل از انتخابات به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به سفر محمد باقر قالیباف به روسیه و اینکه گفته می‌شود، رییس مجلس حامل نامه رهبر معظم انقلاب است،گفت: از جزئیات نامه اطلاعی ندارم و  شاید هم درست نباشد که مفاد نامه منتشر شود. اما در مجلس دیپلماسی پارلمانی پیگیری می‌شود و بخشی از آن توسط رییس مجلس که سخنگوی کل مجلس شورای اسلامی است انجام می‌شود و این سفر هم در این راستا صورت می‌گیرد.

فرهنگی با بیان این که  این سفر به دعوت رییس مجلس دومای روسیه انجام خواهدشد و از مدت‌ها پیش این دعوت انجام شده و اصل این سفر برای دیپلماسی پارلمانی است،اظهار داشت:با روسیه مواضع مشترک زیادی داریم و روسیه همیشه از حامیان جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل بوده و طبیعی است که مراودات هرچقدر بیشتر شود برای حل مشکلات کشور مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: سفرهای رییس مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز انجام می شده است و تابع پروتکل‌هایی است که یکی از آنها دعوت طرف مقابل است. در همه ادوار مجلس این سفرها و دعوت‌ها وجود داشته و فراکسیون‌های دوستی و سایر ارکان پارلمان و حتی کمیسیون‌های مجلس در این رفت و آمدها و مسافرت‌ها شرکت داشتند و بعد از این نیز شاهد سفرهای رییس مجلس شورای اسلامی به دیگر کشورها خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز