خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

واکسیناسیون در همین هفته آغاز خواهد شد/ راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد/ انتشار خبر واکسیناسیون به معنی عادی انگاری نباشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۹۴۷

رئیس‌جمهور گفت: راه‌هایی برای جلوگیری از بیماری کرونا وجود دارد و مردم باید به پیشگیری اهتمام ورزند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در ستاد ملی مبارزه با بیان این که حدود یک سال از واگیری بیماری کرونا در جهان می‌گذرد؛ گفت: اگر همه با هم همکاری کنیم این امیدواری وجود دارد که می‌توانیم  جلوی موج چهارمین پاندمی را  بگیریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم عزیز ما باید مراعات کنند، مخصوصاً اینکه در این اواخر مشاهده می‌کنیم کم کم این ویروس سن‌وسال هم نمی شناسند؛ در گذشته متوجه می‌شد باید به سراغ ۶۰ سال به بالا برود اما در این ایام مشاهده کردیم دو نفر از ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروف آقایان میناوند و انصاریان در اثر این پاندمی به رحمت خدا پیوستند و این یک هشداری است برای همه مردم که باید  مراقبت دقیقی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: امروز به مرز یک سالگی بیماری می‌رسیم؛  روزهای پایانی بهمن سال گذشته ما متوجه شدیم این ویروس وارد کشور شده است گرچه یه هفته تا  ۱۰ روز قبل از وقوع مواردی مشاهده شد و آزمایشات دو نفر مثبت شد و ما به اواخر ماه بهمن رسیدیم .

وی با بیان اینکه اکنون نسبت به راه‌های پیشگیری اتفاق نظر وجود دارد، اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی، شستن منظم دست‌ها و کاهش تردد ها به عنوان مواردی هستند که در دنیا روی آن اتفاق نظر وجود دارد. باید تلاش کنیم حرکت ما رو به جلو باشد. در هفته پیش در جلسه ستاد مقابله ملی با کرونا اعلام شد که مراعات پروتکل‌های به ۸۱ درصد تنزل پیدا کرده و این هفته نیز به ۷۵ درصد رسیده است. 

روحانی ادامه داد: هرچه کاهش پروتکل‌ها را  داشته باشیم، بعد از چند هفته افزایش بیماری و بعد از آن نیز افزایش فوتی‌ها را مشاهده می‌کنیم که برای ما دردناک خواهد بود. خواهش من این است که در هفته های پیش رو مراعات کنیم که ایام عید خوبی را داشته باشیم. در اسفندماه خرید و فروش و کسب و کار رونق پیدا می کند، اگر همه مراعات ها را انجام دهیم و با موج جدید مواجه نشویم می‌تواند عید خوبی باشد.

وی با بیان اینکه برای این ویروس‌ تا به امروز یک درمان قطعی موثری وجود ندارد، تاکید کرد: در کشور به دنبال ساخت داروهایی که اثرگذاری آنها در دنیا مورد تایید قرار دارد رفتیم و در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم؛ بنابراین علی‌رغم اینکه قطعیتی نیست، کشور همه تلاش خود را در این زمینه انجام داده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در هفته های اخیر رسانه‌های بیگانه روی موضوع واکسیناسیون خیلی سروصدا انجام دادند. یکی از راه‌های ایمن سازی این است که از طریق واکسن بتوانند یک ایمنی جمعی به وجود بیاورند اما اگر بنا بود این کار طبق معول انجام گیرد، به این زودی‌ها به واکسن نمی‌رسیدیم، بلکه یک تا دو سال باید منتظر می ماندیم تا مراحل ساخت واکسن طی شود.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: رسیدن به واکسن نهایی و قطعی که تاثیر ۱۰۰درصدی داشته باشد شاید ۲ یا ۳ سال زمان داشت اما به‌خاطر اینکه این بیماری تلفات زیادی می‌گرفت و شرایط بسیار بدی را در کشور‌ها به وجود آورده بود، سازمان جهانی بهداشت یک مجوز اضطراری را صادر کرد تا کشورها بتوانند از واکسن‌ها استفاده کنند.

وی افزود: اما در عین حال ما باید بدانیم که جمعیت بشر یک جمعیت نزدیک به ۸ میلیارد نفری است و اگر بخواهیم همه این جمعیت را واکسن بزنیم پس باید همین اندازه واکسن تهیه کنیم و به این زودی ها تولید نمی‌شود یا اگر مثلا بگوییم در هر کشوری باید ۶۰ یا ۷۰ درصد واکسن بزنند تا یک ایمنی جمعی درست شود که این هم به سادگی و به زودی ممکن نیست. چراکه فضای ویژه‌ای باید برای تزریق واکسن ایجاد شود یا فردی که می‌خواهد واکسن بزند تدارک آن زمان‌بر است. ضمن اینکه واکسن هم دو مرحله ای است و به هر فرد باید دو تزریق صورت گیرد.

رئیس قوه قوه مجریه با اشاره به جمعیت کشور، ابراز داشت: ما هم در ایران یک جمعیت ۸۴ میلیونی داریم و اینجا هم نیاز داریم که یک عدد قابل ملاحظه‌ای واکسن به ‌آنها تزریق شود. حتی اگر همه میزان واکسن مورد نیاز را هم داشته باشیم بازهم نمی‌شود به سرعت آن را انجام داد. اما علیرغم این مشکلات ستاد ملی مقابله با کرونا این را تصویب کرد و همه دستگاه‌ها به دنبال آن رفتند که واکسن را تهیه کنند. 

وی افزود: خوشبختانه اولین محموله واکسن وارد کشور شد و در همین هفته یعنی در روزهای دهه فجر واکسناسیون آغاز می‌شود، اما رسانه‌ها باید کمک و اطلاع رسانی کنند و مردم هم به این نکته توجه داشته باشند انتشار خبر واکسناسیون به معنی عادی انگاری نباشد.

روحانی اظهار کرد: واکسیناسیون پس از کادر درمان برای سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، آغاز می‌شود. خرید واکسن، کار بسیار خوبی بود که با وجود همه سختی‌ها انجام گرفت.

وی ادامه داد: واکسن در ماه فوریه به دست ما می‌رسد. بخشی از آن نیز در ماه مارس به دست ما می‌رسد؛ ان‌شاالله قبل از عید واکسیناسیون به طور قابل ملاحظه‌ای در کشور برای افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و کادر درمان انجام می‌شود. امیدواریم تا اوایل فروردین همه اینها انجام بگیرد.

رییس دولت دوازدهم بیان کرد: امیدواریم سال آینده شرایطی فراهم شود که بعد از فصل بهار واکسن‌های داخلی آماده شده باشد و شرایط بهتری برای مردم ما فراهم شود.

روحانی افزود: حتی اگر همه واکسن‌ها آماده شود و تزریق شود، به دلیل اینکه واکسیناسبون به زمان شش ماهه نیاز دارد و اثر آن واکسن‌ها صد در صد نیست و دو مرحله باید انجام بگیرد، بنابراین ما باید خود را آماده کنیم تا یک سال آینده نیز همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی گفت: خواهش می‌کنم که همه رسانه‌ها و صدا و سیما به مردم هشدار دهند که پس از شروع واکسیناسیون، عادی سازی آغاز نشود. بنابراین ما باید برای مدتی طولانی پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا از این مشکل عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز